Mikael_L skrev:
Om betongstøping og forskalingsbygging til det samme kan jeg nada ...

Men fysikk, det kan jeg!

Så derfor kan jeg fortelle at trykket nederst i din form blir 1,5 * 9,81 * 2400 / 10000 = 0,35 kg/cm2. Dette uavhengig av om du lager formen 100x100mm eller 2x2 meter!
(da har jeg tatt Fasting65's tall på densitet, som virker rimelig).

Dette trykket virker både mot bakken og mot formens vegger nederst i formen.

Det er kanskje best å omgjøre trykket til 35kg / kvadratdesimeter, så blir det litt mer begripelig over hvilke krefter vi skal håndtere.

Setter du en tverrslå ifølge bilde i innlegg #6 med cc400mm så blir altså kreften som vil rive løs slån
2 * 4 * 35 = 280 kg.
Med cc200 = halve = 140kg.
(omtrentlig, da kreften minsker høyere opp...)

Lager du tverrslåer av f.eks. stående 45x120-145 og fester dem mot hverandre med to M12 boltforbindelser i hver knutepunkt så holder det nok bra.

Men spørsmålet gjenstår, hvor mye kommer platen til å bue mellom hver tverrslå, hvilken minste cc gjelder?
om man bare hadde din kunnskap på å regne på slikt....:wow:d^_^bd^_^b

og fastings bilde han hadde gjort er helt korrekt med låsregler.
rekker med 40cc på denne lille formen om du bruker låsregler.

mvh
estwing
 
Vi støpte 10 runde pilar med diameter 600 ca 1 meter høye med en plate 1x1 meter i bunnen, tenkte også først å støpe i to omganger men betongfolkene pumpet (hadde en betongpumpebil) først inn litt "tykkere" i bunnen av hver pilar før vi fylte opp resten, så slapp vi kostnaden med å få dem tilbake. Det fungerte bra, veldig lite ble presset ut der nede og det synes jo uansett ikke.
Tenk på å stive av formen ordentlig i sidelengs retning, det blir jo ganske høy tyngdepunkt på dem, ikke gøy hvis den velter, og vær forsiktig med å vibrere for mye, betongfolkene sa at det ofte er når man vibrerer for mye og kommer borti formen at de kan sprekke.
 
  • Liker
karlmb
  • Laddar…
Gikk det bra?
 
Jeg kan med glede meddele at ovennevnte kvadratiske former fungerer utmerket (25x25 cm) :-)
Jeg støpte ca 190 cm høyt og hadde ca 25 cm c-c på tverrsøylene i bunnen og opp mot 45 cm lenger opp.
Kompletterte bare med et par spennbånd i de to nedre rommene.
Så ingen antydning til bule eller lekkasje.
Snart kan jeg rive formene, blir spennende..
 
  • Liker
Björn Ros
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jeg kan med glede meddele at ovennevnte kvadratiske former fungerer utmerket (25x25 cm) :)
Jeg støpte ca 190 cm høyt og hadde ca 25 cm c-c på tverrspilere i bunnen og opp mot 45 cm lenger opp.
Kompletterte bare med et par stropper i de to nedre rommene.
Så ingen tegn til bulking eller lekkasje.
Snart kan jeg rive formene, blir spennende..
Gøy at det ser ut til å fungere med disse konstruksjonene. Hvor lang tid ville du si man bør vente før man river/tar bort formene?
 
K karlmb skrev:
Jeg kan med glede meddele at de ovennevnte kvadratiske formene fungerer utmerket (25x25 cm) :)
Jeg støpte ca. 190 cm høyt og hadde ca. 25 cm c-c på tverrslåene i bunnen og opp mot 45 cm lenger opp.
Kompletterte bare med et par spennbånd i de to nedre rommene.
Så ingen tegn til bukting eller lekkasje.
Snart kan jeg rive formene, det blir spennende..
Noen bilder av sluttresultatet?
 
A Astrakanvägen skrev:
Gøy at det ser ut til å fungere med disse konstruksjonene. Hvor lang tid vil du si man bør vente før man river/fjerner formene?
Beklager for sent svar....
Jeg har for meg at jeg ventet 3 døgn. Men kan ha vært 4.
 
alexander___ david__ skrev:
Noen bilder av sluttresultatet?
Skal lete opp. Her er i hvert fall formene.
 
  • Trebjelker som brukes som forskaling til betongarbeid, plassert på grus med grønne trær i bakgrunnen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.