Hei!

Er det noen som har en god idé på hvordan man skal konstruere en gjenbrukbar støpeform for kvadratiske pilarer (altså tverrsnittet kvadratisk). De skal være 1500 mm høye og 200 x 200 mm.

Det vil vel bli ganske mye krefter med tanke på at pilaren er så høy?

//fk
 
støp dem liggende
 
Lag 4 vegger av for eksempel båtplywood, og fest dem med noen skruer slik at formen holder sammen.

Så tar du ett eller flere strammestropper og vikler rundt konstruksjonen din.

Det er stroppene som holder formen sammen når du heller i betongen.

/ATW
 
  • Liker
Astrakanvägen
  • Laddar…
1036 skrev:
støp dem liggende
For tungt å dra på plass, dessuten skal de ha en plate i bunnen.
 
ArneTW skrev:
Lag 4 vegger av f.eks. båtplywood, og fest dem med noen skruer så formen holder sammen.

Så tar du ett eller flere spennbånd og surrer rundt din konstruksjon.

Det blir båndene som holder sammen formen når du heller i betongen.

/ATW
Jeg har vurdert det, det kanskje ville gå. Fant et bilde av sokler som ser ut til å være ca 1.5 meter høye og der ser jo formen veldig enkel ut (legger ved).

Det er kanskje ikke så mye krefter som jeg tror??
 
  • Plintform med to personer som inspiserer, plassert i en lang rekke på byggeplass.
Eller sånn her: formplywood med "rammer" rundt av 45 x 70 c/c 200. Klarer man seg uten vertikale spiler?

Eller er hele greia overkill? Kanskje det holder med c/c 400 el 600? Når kalver det??
 
  • 3D-modell av en stolpekonstruksjon med formplywood og gule rammer i avstand på 200 mm. Høyden er 1455 mm.
  • Liker
karlmb
  • Laddar…
Enkelt er bra, på bildet ser de ut til å ha brukt reglar for å holde det hele sammen... jeg liker jo spennebånd så jeg ville satt et for å være på den sikre siden.

Om du skal støpe frittstående omtrent som på bildet bør du tenke på hvordan du skal hindre betongen i å renne ut nedenfra... formen vil ha en tendens til å flyte opp så det er en risiko for at du får betong på føttene.

/ATW
 
I prinsippet er det greit, men de tverrgående lektene bør være noen desimeter lengre slik at man kan sette en stående lekt utenfor de liggende lektene. På den måten låser man de liggende lektene slik at de ikke kan gli utover av trykket.

Det blir et betydelig trykk nederst i forskalingen da betong er ganske tung... type 2,4 tonn per kubikk eller så...

EDIT: Her kommer et bilde som forklarer mine stående lekter. Orket ikke tegne alle formålene men dere skjønner sikkert prinsippet.
 
  • Tegning av en støpeform for betong med stående og liggende trelister for å hindre forskyvning, viser prinsippet med formens forsterkning mot trykk.
Sist redigert:
Mikael_L
Om betongstøping og bygging av forskaling til dito kan jeg nada ...

Men fysikk, det kan jeg!

Så derfor kan jeg fortelle at trykket nederst i din forskaling blir 1,5 * 9,81 * 2400 / 10000 = 0,35 kg/cm2. Dette uansett om du lager forskalingen 100x100mm eller 2x2 meter!
(da har jeg tatt Fasting65's tall på tetthet, som virker rimelig).

Dette trykket virker både mot bakken og mot forskalingsveggene nederst i forskalingen.

Det er kanskje best å omdanne trykket til 35kg / kvadratdesimeter, så blir det litt mer begripelig over hvilke kreftene vi skal ta hånd om.

Setter du en tverrbjelke i henhold til bilde i innlegg #6 med cc400mm så blir altså kraften som vil rive løs bjelken
2 * 4 * 35 = 280 kg.
Med cc200 = halvparten = 140kg.
(approximativt, da kraften minker høyere opp...)

Lager du tverrbjelker av for eksempel stående 45x120-145 og fester dem mot hverandre med to M12 boltforbindelser i hvert hjørne så holder det nok ganske bra.

Men spørsmålet gjenstår, hvor mye vil platen bue mellom hver tverrbjelke, hvilken minste cc gjelder?
 
Sist redigert:
  • Liker
Sandvern
  • Laddar…
Mikael_L
Da kraften minsker lineært med høyden på formen for å bli 0 ved formens overkant kan du glese ut tverrbjelkenes cc høyere opp.
 
Glemte en ting når det gjelder støpeformer. For å unngå at formplaten begynner å glipe og bli bølgete pleier man å lage formen slik.
 
  • 3D-illustrasjon av en forskaling for betongstøping, viser en solid konstruksjon for å unngå at formplywoodelene glipper eller blir bølgete.
  • Liker
karlmb
  • Laddar…
OK, takk!

Jeg tenkte at man kunne jukse litt her, at støpingen blir litt bølgete fordi plywooden bukter kan jeg leve med. Det ville imidlertid være ytterst kjedelig om hele formen kollapser... altså ingen snarveier.

Reglene er 45 x 70. Horisontale støttene sitter med c/c 300 i bunnen og c/c 400 i toppen og er skrudd i hverandre med skruer og mutter (M10?).

De vertikale reglene er skrudd i plywooden og de horisontale reglene.

De horisontale reglene ville nok egentlig vært sterkere om man vendte dem 90°, men jeg tenkte at det er bra at de får stor flate mot plywooden.

Dette toppes med et par spennbånd.

Planen er å først støpe en plate med et oppstikkende armeringsjern i den lille formen 500 x 500 x 195 mm. Deretter sette den store formen på den lille, justere den inn og skru den fast i den lille platens form.

Burde funke? For komplisert?

Forresten; hvordan regner man trykket på et helt sidepanel? Noen integral eller??

//o
 
  • En 3D-modell av en rektangulær stigeformet støttekonstruksjon laget av gule trebjelker. En separat kvadratisk ramme vises til venstre.
  • 3D-modell av en byggeform, med svarte og gule bjelker satt opp i et rektangulært mønster for betongstøping.
  • Liker
karlmb og 1 annen
  • Laddar…
Mikael_L
Fetkubrick skrev:
Forresten; hvordan regner man trykket på et helt sideparti? Noen integral eller??
Integraler er vel overkill for et helt lineært samband.
Trykket i bunnen/2 * arealet = (35kg /2) * 15 * 2 = 525 kg.

Din vedlagte skisse føles jo ganske solid for å si det mildt. :)
Jeg tviler på at noe gir etter med den formen.

Fetkubrick skrev:
De horisontale regelene ville vel egentlig vært sterkere om man vendte dem 90° men jeg tenkte at det er bra at de får stor overflate mot plywooden.

Dette toppes med et par spennbånd.
Jeg tror ikke overflaten 45mm resp 70mm spiller noen rolle her.

Spennbånd føles overkill.
 
Sist redigert:
Mikael_L
Fetkubrick skrev:
Reglene er 45 x 70. Horisontale støttene sitter med c/c 300 i bunnen og c/c 400 i toppen og er skrudd i hverandre med skrue og mutter (M10?).
Gjør de horisontale tverrsøylene noen cm lengre, slik at spiker og skrue ikke kommer så nær endetre, det holder definitivt med 4 cm lengre, altså 2 cm pbs.

Spik deretter sammen to av hjørnene med 4 stk 4" spiker, 100mm x 3,4 (eller tilsvarende skrudimensjon), de to andre hjørnene forbinder du med 1 stk M10 bolt + mutter. Du trenger jo kun åpne én side.

Hver spiker tåler minst 70 kg.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=720&contextPage=1458
 
Sist redigert:
  • Liker
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Gjør de horisontale tverrstengene noen cm lengre, så spiker og skrue ikke kommer så nær endetre, det holder definitivt med 4 cm lengre, dvs 2 cm på hver side.
OK, takk! Det skal jeg gjøre! Det "snapper" så fint i sketchup, så man gjør jo alt jevnt og fint...
 
  • Liker
Botomasek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.