Hei forumet!

Jeg trenger å støpe et trinn til en stue i et gammelt steinhus. Selve trinnet havner i et halvt spiralformet trappehus og støpes direkte på et gammelt flisgulv.

Jeg kan ikke slå ned støtter i gulvet, så klart, og utformingen av trappehuset gjør det vanskelig å få til noe fornuftig mothold som alternativ. Hvordan stabiliserer man da best en støpeform under støpingen?

Formen blir bare ca. 12 cm høy, 25 cm dyp og kanskje en meter bred, går det an å dimensjonere seg rundt problemet ved å ha kraftigere trevirke i formen? Eller hvordan ville dere gjort det?

Takk på forhånd!

Går det å transportere inn typ grus, betongssekker, tregrådssteiner eller noe annet tungt som du kan bruke for å skape mothold mot formen?

P
S slerker skrev:
Hei forumet!

Jeg trenger å støpe et innsteg til en stue i et gammelt steinhus. Selve trinnet havner i en halv spiralformet trappeoppgang og støpes direkte på et gammelt flisgulv.

Jeg kan selvsagt ikke slå ned stendere i gulvet, og utformingen av trappeoppgangen gjør det vanskelig å få til noen fornuftige mothold som alternativ. Hvordan stabiliserer man da best en støpeform under støpingen?

Formen blir bare ca. 12cm høy, 25cm dyp og kanskje en meter bred, går det an å dimensjonere seg rundt problemet ved å ha kraftigere tømmer i formen? Eller hvordan hadde dere gjort det?

Takk på forhånd!
Ja vekter er alltid bra og stabiliserende slik at formen ikke flyter opp og beveger seg…

Vis oss et bilde eller skisse av hvordan stedet ser ut så kan vi killgissa bedre.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Kan det gå å sette øyeganger på veggen og spenne et spennbånd rundt formen kanskje.

Et bilde ville hjelpe for å forstå problemet, men generelt sett er dobbeltsidig tape, av bedre kvalitet, en effektiv måte å feste ting midlertidig på glatte underlag. Siden høyden kun er 12 cm, burde det fungere synes jeg. Kanskje kan man tape fast noen 45x95-regler vinkelrett mot formen sarg som støtte? Innser at det ikke høres så profesjonelt ut når jeg skriver det, men det blir overraskende sterkt.

AXS
Kjøp en tykkere plate med styrofoam som du skjærer til slik at den passer nøyaktig. Litt lim mot bunnen kan være fornuftig avhengig av hvor tett du får det til resten.

fatsug fatsug skrev:
Et bilde ville hjelpe for å forstå problemet, men rent generelt er dobbelsidig tape av bedre kvalitet en effektiv måte å feste ting midlertidig på glatte overflater. Siden høyden kun er 12 cm burde det funke, synes jeg. Kanskje kan man tape fast noen 45x95-regler vinkelrett mot formen som støtte? Innser at det ikke høres så proft ut når jeg skriver det, men det blir overraskende sterkt.
S slerker skrev:
Hei forumet!

Jeg trenger å støpe et innsteg til en stue i et gammelt steinhus. Selve steget havner i et halvt spiralformet trappehus og støpes direkte på et gammelt flisgulv.

Jeg kan selvsagt ikke slå ned støtter i gulvet, og utformingen av trappehuset gjør det vanskelig å oppnå noen vettige mothold som alternativ. Hvordan stabiliserer man da best en støpeform under støpingen?

Formen blir bare ca. 12 cm høy, 25 cm dyp og kanskje en meter bred, går det å
AXS AXS skrev:
Kjøp en tykkere plate med isopor som du skjærer til så den passer eksakt. Litt lim mot bunnen kan være vettig avhengig av hvor tett du får til resten.
Takk for gode tanker alle! 🙏🏻

Er for langt unna byggeplassen nå til å fikse bilder dessverre, det drøyer et par uker til.

Hvis jeg regner riktig, burde ikke vekten av selve betongen bli mer enn litt over 70 kg, så kanskje noen betongsekker som mothold kan være nok? Ideen med dobbelsidig tapede regler var også interessant, det skal jeg undersøke.

AXS - er ikke helt med på hva du mener med "hvor tett du får til resten"? For du mente å bruke limt isopor som formmateriale, eller hvordan? Hva er da "resten"? :)

AXS
Jo mer tight du får til formen desto mindre viktig med liming. Dobbelsidig tape kan funke til isopor også!

Isopor er bare fordi det er lett å jobbe med, bare skjære med kniv. Går å gjøre samme greie med tre såklart.

P
Skipp isopor og lim mm.. kjør med treramme og tyngder…

Jeg gjorde noe lignende for ca 25 år siden da jeg ble tvunget til å støpe to små sokler for min ovn fordi mureren hadde laget røykrørshullet på feil høyde.

Jeg lagde to trebokser som jeg skrudde sammen (enklere å få fra hverandre ved forskalingsriving) og plasserte ut på betonggulvet. Markerte på gulvet hvor støpingen skulle havne og gjorde betongoverflaten ru for bedre heft av den støpte sokkelen. Formen ble deretter plassert ut og holdt på plass ved hjelp av noen tunge ting. Husker ikke om jeg brukte noen betongsekker eller steiner, men det har mindre betydning hva det er, bare det er tungt for å forhindre bevegelser under støpingen og herding. Et tips er å utstyre formen med en type hylle eller liknende slik at det er lett å utstyre den med vekter som holder den på plass, vekten skal ligge på formen slik at den slutter tett mot underlaget. Deretter støpte jeg i formene og dekket støpingen med plast og holdt alt fuktig under herdingen. Etter en uke rev jeg min form, og disse soklene har ennå ikke sluppet fra betonggulvet.

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.