skal støpe en trapp på onsdag 750 mm høy ved øverste trinn, 1000mm bred og trappen vil bli 1400 lang ca. hvor lang tid tror dere at tørketiden ligger før man kan belaste trappen? tenkte støpe alt i betong, får fra betongindustri, vil være tilpasset etter værforholdene. men noen som vet eller noen som selv har laget trapp?

Tyresö
Er det en åpen trappeform, så skal du ha en S3-betong (lettflyt på byggspråk) dvs en betongkonsistens som er klebrig og ikke renner. Velger du en 8-16 betong, så bør den være redusert, for å være lett å jobbe med. Du må også ha en vibbrastav. En god betongoppskrift for naken utendørskonstruksjon i november er: C 28/35 0-8 luft S3 (settmål 120 - 140) tilpasset varme.

Er det plussgrader på støpedagen, da ringer du betongstasjonen før de blander lasten din og ber dem endre til: "ingen varme i lasten." Be dem også dobbeltsjekke så sjåføren har med seg flytende, slik at konsistensen på lasten kan justeres på stedet.

Når du støper begynner du med nederste trappetrinnet og fyller det til det mangler 5 cm, deretter fyller du neste trappetrinn og vibrerer til nederste trappetrinnet er fullt - og du gjør likt med alle trappetrinnene hele veien opp. Deretter brer dudriver du alle trappetrinnene.
Så er det bare å beskytte betongen med plast, når den har stivnet så du kan gå på den uten at det blir merker (samme kveld eller tidlig morgenen etter) du kan føle med en finger. Sørg for at betongen er kliss våt i minst 10 døgn.

Så etter 10 døgn er det bare å rive formen og beundre mesterverket!

ok, men jeg skal hente på en tilhenger på stasjonen, føles overdrevet å ha ut en bil for det lille. men man kommer ikke unna uten vibro stav da? skal støpe sent på onsdagen, og de har lovet rundt null grader da. så jeg får vel se hva de sier. men jeg takker så mye for det litt overkunnige svaret =)

Tyresö
Betongen til din trapp vil veie ca: 1200 - 1300 kg siden det vil gå med ca 0,5 - 0,6 m3. Jeg vil fraråde deg å hente betongen med tilhenger fordi hvordan tror du bilen din ser ut hvis du må bråstoppe for noen i trafikken? Hvordan tror du hengeren ser ut etter alt betongklin, som stivner? og hvordan tror du hjulakslingen til hengeren har det med en slik last? Hva gjør du hvis konsistensen er for stiv under støpingen, uten en betongblander til å blande i flytende middel?

Lytt til mitt råd og unngå en katastrofestøping, ved å leie en vibratorstav og få betongen levert med en betongbil. Du vil etter støpingen forstå hva jeg mener, og at de ekstra hundrelappene er verdt å bruke. Med den konsistensen på betongen som du skal ha, må du ha en vibrator! Ikke vær dum og gjerrig, stol på min erfaring, jeg holder periodisk på med dette 16 timer/dag 5 - 6 dager/uke.

Er det 0 grader, bestiller du +20 - 22 graders betong.

Sist redigert:
  • Liker
Fridzor
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.