Jeg skal begynne å bygge en støpeform for en trapp med totalt 3 trinn,
1½ trinn havner mot pusset grunnmur og den øverste delen kommer et stykke opp på dagens panel. Selvfølgelig forstår jeg at jeg ikke kan støpe mot trepanel.
Så jeg har tenkt å sage ut panelet etter trappens form +50mm margin. Da vil stenderne og vindsperren bli synlige, og disse kan jeg heller ikke støpe mot. Nå er spørsmålet. Kan jeg sette en f.eks. minerittplate direkte mot vindsperren langs trappens form +5mm og støpe mot den. Deretter setter jeg en plate som går inn under panelet og et stykke ut på trappen for å samle opp alt vann som renner langs veggen ned. Har tegnet en skisse av hvordan jeg har tenkt.
Er jeg på villspor?
Finnes det en annen måte?

• Illustrasjon av trapp med minerittplate mot vegg og trappetrinn. Platen er plassert ved siden av en utskåret trepanel med reglar og vindpapp synlig.
Tja, jeg er ingen ekspert men en minerittplate høres vel ut som en god idé. Alternativt kan du sette oljet kryssfiner eller forskalingskryssfiner slik at det går litt utenfor og så at du kanskje kan banke løs denne etterpå (litt vanskelig å forstå hvor trangt det eventuelt er).

Det eneste jeg ble fundersam over, er om du har tenkt å støpe sammen med den pussede grunnmuren. Et fundament til et annet vil normalt bevege seg i forhold til hverandre og da forårsake sprekker. Normalt prøver man vel å legge en form for forskalingsfuge imellom, slik at det er mulighet for bevegelser uten sprekker.

Hei!
Jeg ville ikke ha anbefalt å ha kun en minerit mellom da mineriten er kapillærsugende lik betongen, noe som gjør at den leder fuktigheten inn i trekonstruksjonen. Derimot, hvis du har en avstandstype syllpapp eller lignende mellom minerit og tre, går det bra fra det perspektivet.
Så bør du også tenke på hva som skjer hvis det blir stående snø mot veggen om vinteren, den kommer til å smelte, og da kan det vannet lede seg inn over kanten på din minerit og inn i konstruksjonen.
Regnvann i kombinasjon med vind vil også presses inn i konstruksjonen med den løsningen.

Det beste hadde vært å ikke støpe trappen mot veggen, ha litt fri mellomrom, si 50 mm, og så har du en plate som dekker sprekken så du ikke får snø og skrot liggende der.

//

• Liker
matte80
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.