Hei, jeg er i planleggingsstadiet for å bygge et ganske langt plank og har sett rundt omkring for å finne den beste metoden for å feste stolpene. Kjøpe plinter?, støpe egne plinter eller støpe stolpe direkte i bakken?. Har sett at den sistnevnte metoden virker veldig populær i mange andre land enn Sverige, men hvorfor er den teknikken så upopulær her? Jeg som lekmann kan jo tenke meg at det burde bli veldig stabilt samt at en trykkimpregnert stolpe burde holde ganske lenge før den ville råtne. Rette meg hvis jeg tar feil:)

Slutagrav.se har en del youtube-filmer. Snakket med en her hjemme, og de kommer gjerne ut og gjør prøveboring.

Støp rett i bakken, det gjør vi der jeg jobber. Blir klart stabilest og med trykkimpregnert tre står det lenge

• Liker
Hetman og 1 annen
  • Laddar…
Vi fikset et nytt gjerde 95 cm høyt til velforeningens lekeplass og brukte da ferdige peler fra byggmax
Betongplint med metallfester, pris 70,95 kr/stk, 500mm høyde, 35kg vekt, brukt til staket på lekeplass.
Og stolper 70x70, festet med to franske i hver pel.

Jeg hadde reservert meg mot denne metoden, jeg hadde ønsket å støpe peler i stedet, men jeg tok feil. Det ble overraskende stabilt.

Det fungerer sikkert å støpe ned stolpene, men det føles som en mer tvilsom metode, kanskje kortere levetid på stolpene og vanskeligere å bytte ut.

Metoden som sådan er ok for å sette opp gjerdet. Det er når det har tjent sitt formål at problemer oppstår, for den ansvarlige og miljøbevisste eieren. Når trykkimpregnert treverk skal skilles fra betong.

Bruk stolpefundament. Kjøp dem eller gjør som metoden over, og støp direkte i bakken, men sett i stolpejern, og spar ikke på betongen. Ellers må alle fundamenter graves opp / byttes ut om ca 25 år når gjerdet har tjent sitt formål og må byttes ut. Kanskje ikke ditt problem, men den som eier stedet da vil nok ikke ha noen vakre tanker om deg.

Jeg har støpt to gjerdefundamenter, (med stolpejern), og satt et ferdigkjøpt. Den første ble støpt med en sekk ferdigblandet betong (20-25kg). Den ble ikke stabil nok. Den andre ble støpt med 2 sekker, det ble ok. Den med det ferdigkjøpte fundamentet føles derimot best, men det kan selvfølgelig skyldes at den står i litt mer stabil grunn. De to egenstøpte står i leirjord, og den forvandles nesten til vann med null bæreevne/stabilitet i vinterhalvåret.

• Liker
Hetman
  • Laddar…
  • Liker
Ljusbågsteknikern
  • Laddar…
Skulle jeg bygge gjerde så ville jeg se på to hovedmetoder.

Enkelt, billig gjerde -> Jordbor og slå ned gjerdestolper i bakken.
Dyrere planker/gjerde -> Plinte for stolpene. Gjør det mye enklere å vedlikeholde.

Nå er vel ts antakelig ferdig, men jeg kom over denne metoden når jeg satt og så på Youtube
En 2-komp polyuretan blanding som erstatter betongen.
Ser veldig smidig ut, det finnes også videoer hvor de sammenligner kraften som kreves for å dra stolpen ut av bakken, skummet slår selvfølgelig betongen.
En trestolpe burde trives bedre i skummet enn i betong, ingen fukt og isolerer bra mot kulde.

Er det noen som har sett dette i Sverige tidligere? finnes det å kjøpe?
Sika har et produkt som heter "post fix", men ser ikke ut til å finnes her.

• Liker
hydrolift og 2 andre
  • Laddar…
B
Jeg bygde et lite hus til søppelkassene i 2017.
Bare 4 stolper, dog 2 respektive 1.8 høye.
Gravde opp 4 hull ca 60 cm.
Rettet stolpene og fylte rundt med vanlig fugeskum fra Biltema.

Toppa med makadam.

Sitter som fjell. Mer stabilt enn jordanker.

• Liker
  • Wow
klaskarlsson og 6 andre
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Jeg bygde et lite hus til søppeldunkene i 2017.
Bare 4 stolper, dog 2 hhv 1.8 høye.
Gravde opp 4 hull ca 60 cm.
Rettet stolpene og fylte rundt med vanlig fugeskum fra Biltema.

Toppa med makadam.

Sitter som berget. Stabilere enn jordankere.
Veldig interessant.
Hvordan sitter det i dag etter vintre og sånn? :-)

B
Søppelrommet er om mulig enda mer stabilt.
Helt stumt

Claes Sörmland
Betong konserverer jo det innstøpte treet gjennom at det er basisk. Stolpen råtner der den stikker ut av betongfundamentet og ikke i selve fundamentet. Har støpt inn NTR-A-klassifiserte stolper i betong i hagen for ca. 15 år siden og fortsatt ingen råteangrep.

Lurer på om det er det samme med uretanskum? Det er jo ikke basisk som betong.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Betong konserverer jo det inngjuttede treet gjennom at det er basisk. Stolpen råtner der den stikker ut av betongplinten og ikke i selve plinten. Har støpt inn NTR-A-klassede stolper i betong i hagen for ca. 15 år siden og ennå ingen råteangrep.

Lurer på om det er det samme med uretanskum? Det er jo ikke basisk som betong.
Jeg vet ikke, men som du sier så konserverer betong. Derfor kan man støpe inn tre uten større problemer. Trykket eller ei.
Fugeskum konserverer ikke. Men når jorden tørker opp (mer eller mindre) kan stolpen komme seg igjen....kanskje.

Tenk å se at den dagen treet råtner spiller det nok ingen rolle egentlig.

• Liker
Peter2400
  • Laddar…
M Micro skrev:
Jeg har støpt ned jordankere og det ble bra og stabilt.
Kappet av litt på lengden i bunnen og gjorde så at de sprikte utover, så støpte jeg dem i gravd hull.
Ingen problemer å bytte stolpe om det skulle skje noe.
[lenke]
Gammel tråd men jeg prøver:) Hvor stort hull gravde du? Og støpte du hele stolpen eller slo du den ned et stykke først?

maskeradeproggaren
H Hannes Tingfors skrev:
Gammel tråd men jeg prøver:) Hvor stort hull gravde du? Og støpte du hele stolpen eller slo du den ned et stykke først?
Også interessert om noen har gjort dette med godt resultat!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.