Hei!
Har tenkt å støpe en pilar direkte på fjell der det er ganske ujevnt. Man ser kanskje ikke så godt på bildene, men det er en liten kant nærmest i bildet som er omtrent 15-20 cm fra bunnen, rødmerket. Samt en høyere kant til venstre for denne, grønnmerket. Planlagt å støpe pilar innenfor de rødmerkede og grønnmerkede kantene, gulmerket dette området. Det er som en liten grop i det gulmerkede området som trenger å jevnes ut for å kunne plassere en pilar der.
Mine alternativer er, antar jeg:
1. Doble armeringsjern i bunnen som er 1,3 m høye, dvs. nesten hele støperørets lengde, og legge en stor klatt betong i bunnen som jevner ut bunnen og som får herde. Deretter støper jeg støperøret på denne betongklumpen.
2. Dobler som ovenfor, men fyller ut med pukk som jevner ut og støper pilaren på pukken sammen med armeringsjernene.
A. Kan litt jord være igjen på alternativene ovenfor eller må det absolutt være helt fjellrent, helt fritt for jord?
Ingen jord skal være igjen.
Rengjør fjellet og dubb som du har tenkt, støp deretter først en kloss om du vil, ellers fungerer det bra å støpe hele på en gang.
Ingen jord skal være igjen.
Gjør rent fjellet og bolte så som du har tenkt, støp deretter først en sokkel om du vil, ellers fungerer det bra å støpe alt på en gang.
Takk for svaret!
Bare for å være veldig tydelig:
Med sokkel mener du at jeg gjør som i alternativ 1, altså bolter og deretter støper en liten betongklump?
Med "støpe alt på en gang" mener du at jeg bolter og så fyller jeg opp hullet med betong, setter forskalingsrøret på betongklumpen som hullet er fylt med, som ennå ikke har herdet, og så heller i resten av betongen i forskalingsrøret og lar alt herde samtidig...?
Har aldri støpt en pilar før, så derfor vil jeg bare være helt klar over alt =)
Hvordan får jeg fjellet helt jordfritt på enklest måte? Støvsuger? =) Eller vann?