Hei alle.

Skal begynne å bygge en port mellom parkeringsplassen og huset. Trenger hjelp med hvordan jeg skal støpe fast stolpene slik at portene ikke slår seg.
Solid portstolper er tanken, helst i murt teglstein alternativt i tre.
Sender med en skisse på hvordan tanken er.
Yttermål fra stolpe til stolpe er ca. 4 meter.

Mvh
En håndtegnet skisse av en port, med tre stolper og doble porter mellom dem, på en notatbok.

Sist redigert:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Se til at det blir stabilt! [lenke]
Leste tråden, fryktelig fælt. Spørsmålet er bare hvordan man gjør det så stabilt som mulig uten å rokke på grindstolpene?

Fulkemisten
Jeg hadde gjort slik at jeg hadde støpt en armert bunnbjelke som gikk mellom grindstolpenes fundament under bakken. På den måten kan de ikke bevege seg innbyrdes. Forslagsvis lar man deretter armeringsjern stikke opp der stolpene skal stå og støper stolpene eller murer rundt disse jernene. For grindstolper i tre anbefales solide, innstøpte plintjern og ikke vanlige stolpesko. Det blir for svakt.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jeg ville ha gjort det slik at jeg hadde støpt en armert bunnbjelke som gikk mellom grindstolpenes fundament under bakken. På den måten kan de ikke bevege seg i forhold til hverandre. Forslagsvis lar man deretter armeringsjern stikke opp der stolpene skal stå og støper stolpene eller murer rundt disse jernene. For grindstolper i tre anbefales solide inngrudde plintjern og ikke vanlige stolpesko. Det blir for svakt.
Takk for svar.
Her fikk jeg litt nye ideer. :D
M.a.o blande en haug med betong i trillebåra :cool::crysmile:

Om man støper en bunnbalk og støper med 3 stk papprør til søylene som går opp ca 1m fra bakken. Så murer man rundt dette. Når man har murt ferdig så kan man jo fylle med betong mellom papprør/Tegl. Tror dere det ville funket eller er jeg helt ute og sykler?

Men jeg begriper ikke helt.
Hvorfor to porter ved siden av hverandre?
Er det ikke nok med én? For de er vel bare for fotgjengere uansett?

Fulkemisten
Skal du mure stolpene så kan du vel kjøre hver omgang med 4 stein sånn at du får en halvstenskanal i midten der armeringsjernene stikker opp? Denne kanalen kan etter avsluttet muring fylles med betong. Papprør ser jeg ingen grunn til? Ganske smidig også å feste skivestablene til hengslene gjennomgående inn i betongen under muring og før støping.

Men jeg begriper ikke riktig.
Hvorfor to porter ved siden av hverandre?
Holder det ikke med én? For de er vel bare for gangtrafikk uansett?
Stemmer! Men det skal bli litt penere så derfor vil vi ha 2.:D

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Skal du mure stolpene så kan du vel kjøre hvert lag med 4 stein, slik at du får en halvsteinskanal i midten der armeringsjernene stikker opp? Denne kanalen kan etter fullført muring fylles med betong. Papprør ser jeg ingen grunn til? Ganske praktisk også å feste skivestablene til hengslene gjennomgående inn i betongen under muring og før støping.
Smart. Nei, papprørene gjør jo ingen nytte med andre ord, men å sende opp med armeringsjern fungerer jo.
Hvor dypt under bakken bør den armerte liggende bjelken gå?

P Pappa1986 skrev:
Stemmer! Men det skal bli litt finere så derfor vil vi ha 2.:D
Aha, det skal se slottsaktig og storslått ut :)
P Pappa1986 skrev:
Hvor langt under marken bør den armerte liggende bjelken gå?
Under matjordlaget bare vil jeg si.

Aha, det skal se slottsaktig og storslått ut :)

Under matjordlaget bare vil jeg si.
Ja, litt i den retningen :)

Perfekt! Takk for alle svar :D

Sist redigert:
Fulkemisten
Bjelken eller hva vi skal kalle den, trenger akkurat som KOW sier ikke å gå så himla dypt. Har selv støpt en slik konstruksjon og den ligger bare under trappesteinen ovenfor. Men du trenger tre solide søyler til dine tunge stolper, også i midten, så du vil sannsynligvis få to bjelker. Ned på frostfritt dyp, i med kapillærbrytende og deretter betong direkte i gropen som gjerne kan være nesten så bred som stolpene i diameter. Porter er tunge og gir fra seg store vektstangkrefter. Bjelken i seg selv trenger ikke være så tykk, 15-20 cm er tilstrekkelig. Grav to grøfter mellom gropene og legg in armering bare. Tid for å leie en betongblander eller i det minste skaffe en miksestav da dette elendet nok havner på mellom 200 og 350 liter betong vil jeg si.

• Liker
Pappa1986
  • Laddar…
Nå blir det i stedet en stor pergola som kommer avsluttes med en grind.
Kommer til å plantes villvin/humle som klatrer langs pergolaen.
Skulle jo bare bli et lite prosjekt men vanligvis sporer det.
Kommer det av varmen tro?:crysmile::crysmile:

Fulkemisten
Nei. Det bare er sånn. Vi er mange her på forat som burde tenke over vårt forhold til begrensninger. Kjør på bare!

• Liker
karlmb og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.