Hei
Jeg skal bygge en terrasse så jeg må støpe noen pilarer.
Jeg har kjøpt en jordbor på Jula som er 150 i diameter,
Jeg har ikke behov for å komme over marknivå med pilarene da jeg skal ha stolper opp til "bærebjelken".
Grunnen er sand, da jeg bor på en sandås.
Fungerer det bra å støpe direkte i hullet eller bør man bruke rør, med tanke på om tele tar tak i pilaren?
Er en diameter på 150 mm tilstrekkelig?

/Johan

Sist redigert:
Det går bra å støpe direkte i hullet. Vi får forutsette at sanden du bor på ikke er så løs at hullet faller sammen.
150 mm er nok for en terrasse.

Jeg har hørt at man skulle trenge å støpe en klump i bunnen sånn at ikke tele kan løfte pilaren stemmer dette?
Trenger man å ha armeringsjern i pilaren?

/Johan

Du bør legge noen form for plastpose/sekk i hullet før du støper ellers blir betongen for svak. Kanskje det går bra uten? Men det er en billig forsikring.

Hvorfor trengs det en plastpose/senk i hullet hva gjør den for nytte?

Linda K M skrev:
Hvorfor trengs det en plastpose/senk i hullet hva gjør den for nytte?
Den holder betongblandingen der den skal være, dvs der det skal dannes en søyle.

anaitis skrev:
Den holder betongblandingen der den skal være, dvs der det skal dannes en søyle.
Du mener at ellers vil betongen sive ut i jorden og forsvinne?

Deler av den iallfall, først og fremst kanskje betongpastaen og sement/vann-blandingen

Er det ikke bra om litt betong renner ut til sidene så det blir bedre feste?

Sand kan risikere å trekke fuktigheten ut av betongen slik at betongen tørker for raskt og dermed blir svekket.

Må man ha armeringsjern i plinten?

Det går nok bra likevel, men det er ganske lite besvær å armere, så det synes jeg du kan gjøre for sikkerhets skyld.

Bruk plintrør, de koster ikke så mye....

Jeg ville uansett slenge ned litt betong i bunnen, så trykker du i armeringsjernene og røret på plass og fikserer de. Når det har herdet ferdig heller du i resten av betongen til plinten.

Det ble plintrør 200 mm og 1,2 m ned i bakken med armeringsjern. Jeg har boret og gravd en del i dag 6 hull, så nå er det bare 7 hull igjen å bore og grave, så det blir støping neste helg.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.