Hei.
Jeg har prøvd å finne svar på mitt spørsmål uten å finne tidligere eksempler, så nå prøver jeg å lage en egen tråd.
Jeg skal støpe en støttemur på et fjell, som en "U" slik at fjellet som skråner sammen med muren danner en dam hvor jeg kan ha vann i.
Muren blir vel ca 15 m lang og mellom 1 m og 3 m høy. Armert med 12 mm stående c/c 150 og 10 mm liggende c/c 200
det vil fylles sand på utsiden, så trykket fra vannet kompenseres vel delvis av det.
Men det jeg lurer på er om jeg trenger rustbeskytte armeringen som jeg tenkte injisere med r-ker i fjellet. Noen sa til meg at jeg burde ha rustfri armering, alternativt varmgalvanisere den jeg har, siden det er risiko for at fjellet har vann i seg.
Jeg kunne uten problemer påføre litt kaldgalv/sinkmaling på endene som skal injiseres i fjellet, men jeg er bekymret for om det kan påvirke vedheftsevnen negativt. Og jeg er ikke så veldig lysten på å slepe over 500 kg armeringsjern til galvaniseringsfirmaet hvis det ikke er absolutt nødvendig.
Jeg er relativt sikker på at jeg kan holde vannet fra bassenget eller bakken unna armeringen. Det er altså eventuelle sprekker i fjellet som er problemet.
Så hvis noen av dere har kunnskap om hvordan jeg skal gå frem, ville jeg vært veldig takknemlig om dere kunne dele den.

Du kan bruke "vanlig" armering og bore et overdimensjonert hull og støpe fast dublen med ekspanderbetong. Da får jernet et dekningslag av betong som beskytter. De kan også "overdimensjonere" jernet så gjør det ikke noe om det skulle ruste litt. I skjøten mellom mur og berg trer du rundt en protectorbind. Ellers kjør med rustfritt. Jeg anbefaler å legge i litt mer horisontal armering i nederkant mot berget da det oppstår et tvang mot berget når betongen krymper.

B bossespecial skrev:
Du kan bruke "vanlig" armering og borre et overdimensjonert hull og støpe fast dykken med ekspanderbetong. Da får jernet et beskyttende lag av betong. De kan også "overdimensjonere" jernet så gjør det ingenting om det skulle ruste litt. I skjøten mellom mur og fjell trer du rundt en protectorbinda. Ellers kjør med rustfritt. Jeg anbefaler å legge litt mer horisontal armering i nederkant mot fjellet da det oppstår et press mot fjellet når betongen krymper.
Takk for raskt svar.
Da skroter jeg limet og borer... 25mm hull burde vel bli bra til 12mm jern? Ingen vits å kladde med sink-maling da? Det blir jo litt mer trøblete når den liggende armeringen skal inn i fjellveggen, men da kanskje det går an å bore skrått ned, burde jo bli bedre slik uansett.
Protectorbinda, er det den pakningen som skal skutes fast i fjellet og ekspanderer når den kommer i kontakt med vann?

Den liggende armeringen trenger ikke inn i berget, men du legger den bare parallelt med bergflaten. Du trer binderen rundt jernet og «støper» ned halve høyden av den, den andre havner i muren. Dette for å beskytte jernet i snittet mellom berg og betong.

B bossespecial skrev:
Den liggende armeringen trenger ikke inn i berget, du legger den bare parallelt med bergflaten. Du trer bindet rundt jernet og "støper" ned halve høyden av den, den andre havner i muren. Dette for å beskytte jernet i snittet mellom berg og betong.
Well, berget har en L-form, og muren liksom en U-form. Så muren går fra en bergside til en annen og står samtidig på berg. Resultatet blir følgelig en dam med 3 betong-sider og en bergside samt berg bunn. Da må vel den liggende armeringen også forankres i berget i begynnelsen og slutten av muren så å si.
Aha, Protectorbinda er det samme som densotape. Nå forstår jeg. Genial løsning. Da kanskje jeg kan skippe den der ekspanderende pakkingen som en markfirma vil4 at jeg skulle montere i bunnen av muren, utenfor armeringen. Jeg hadde tenkt å støpe med betong som er ment for vann, samt eventuelt kle sidene med damduk og la den gå 2-3dm ut på bunnen for sikkerhets skyld. Men om det viser seg å være totalt unødvendig så kanskje jeg skipper det momentet. Et ordentlig lag protectorbinda burde jo gjøre susen.
Takk så mye for hjelpen, og ha en vidunderlig dag.

V Vadvadetjagsa skrev:
Well, berget har en L-form, og muren liksom en U-form. Så muren går fra en fjellside til en annen og står samtidig på fjell. Resultatet blir således en dam med 3 betong-sider og en fjellside samt fjell bunn. Da må vel den liggende armeringen også forankres i fjellet i begynnelsen og slutten av muren så å si.
Aha, Protectorbinda er det samme som densotape. Nå forstår jeg. Genial løsning. Da kanskje jeg kan droppe den der expanderende pakningen som en markfirma vilde at jeg skulle montere i bunnen av muren, utenfor armeringen. Jeg hadde tenkt å støpe med betong som er beregnet for vann, samt eventuelt kle sidene med damduk og la den gå 2-3dm ut på bunnen for sikkerhets skyld. Men om det viser seg å være totalt unødvendig så kanskje jeg dropper det momentet. Et ordentlig lag protectorbinda burde jo gjøre susen.
Tusen takk for hjelpen, og ha en underbar dag.
Jeg ville gjette at den expanderende pakningen er basert på bentonittleire og en god idé å ha på murens vannside eller muligens ved midten om du vil slippe at vannet lekker ut, dels for å få vannet tilbake i dammen dels kanskje for å redusere korrosjonsangrep (men rustbeskyttelsesbinda og innstøping gjør nok mest) og frostsprekking,

F FGLIN skrev:
Jag skulle gjette at den ekspanderende pakningen er basert på bentonittleire og en god ide å ha på murens vannside eller muligens ved midten om du vil slippe at vannet lekker ut, dels for å beholde vannet i dammen dels kanskje for å redusere korrosjonsangrep (men rustbeskyttelsesbånd og innstøping gjør nok mest) og frostsprengning,
Ja, kanskje like greit å bruke alle triks, vanskelig å endre seg senere. Takk skal du ha.

På jobben har vi kjørt vp-rør på armeringen som dubbes fast ca 10cm ned i fjellet og 10cm opp i muren. Så er det også bra å bore større og la betongveggen renne ned i hullet eller injisere fast jernet.

S sixten88 skrev:
På jobben har vi kjørt vp-rør på armeringen som dubbes fast va 10cm ned i berget og 10cm opp i muren. Sen er det også bra å bore større og la betongveggen renne ned i hullet alt injisere fast jernet.
Interessant, hvordan mener du da? At samme pjuck som man støper veggen med også skal feste jernene i berget? Altså ikke først støpe med ekspanderbruk? Da må man vel bore ganske store hull eller støpe med ganske mye flyt for å sikre at det ikke bare blir en stor luftboble i hullet? Jeg tenkte bore ca 27mm og støpe fast jernene med ekspanderbruk, deretter bygge form og najje. Hadde jo vært fint å slippe griset med det, men det høres litt skummelt ut å gjøre så som du foreslår om jeg forstår riktig. Hvor store hull boret dere da til hvor store jern?
Og så bruke vp-rør i stedet for protectorbinda da antar jeg? Ja, det burde jo også fungere. Sikkert billigere dessuten. Men da ville jeg nok uansett teipet endene på røret så det ikke kan komme inn vann og for at vp-røret skal sitte igjen i posisjon. Gjorde dere også det?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.