Markeringen i bildet viser en tenkt støttemur som også skal bære den kommende terrassen. Trodde først å støpe klosser/såle og mure med leca, men det er kanskje ikke den enkleste løsningen...

Hvordan ville dere gjort det?

En markert skråning ved siden av et hus, der en støttemur for planlagt terrasse vises med rød linje.

Akahigi
Jeg støpte et fundament og muret støttemur med Leca. Fungerte ganske enkelt, blir nok i hvert fall billigere/enklere. Sørg for å ha en ordentlig Leca-båndsag (tigresag støver og blir sløv). På den der ville jeg lage en solid kontrafor i midten. Jeg ville nok også feste ned fundamentet i steinen. Jeg skal legge byggmax "platon"-matte bak som fuktsikring og pusse forsiden, kanskje det kunne være noe.

Takk for svar. Ja, kontrefor føles nødvendig. Det føles ikke bra å forbinde muren med huset, så jeg legger celleplast imellom. En kontrefor nærmest huset og en midt på føles bra. På motfyllingssiden legger jeg et lag isodrän, da jeg uansett skal ha det mot huset.
Puss høres ut som overkill, ender likevel opp under verandaen? Jeg tenker at slemming skal være nok?

Akahigi
Ja i så fall holder det nok med slamning. Skal jo bare ikke kunne regne inn i lecan. Men du bør nok ha noe tett på baksiden så det ikke ligger vattentrykk mot muren. Isodrän er vel bra som dreneringslag men kan kanskje bli gjennomvått? Jeg blandet i litt frost- og vattenskyddsmedel i murbruket, og armerte alle skift unntatt det øverste. Skal nok være luftspalte mot huset. Drensrør under muren eller uttak i første skiftet (inget bruk mellom et par blokker nederst) for at vann skal kunne komme ut.

Kanskje overkill men det koster jo ikke så mye å fikse med de tingene :)

Ble en støttemur i finja skalblokk med motfyllinger.

henkepenk skrev:
Ble en støttemur i finja skallblokk med kontrefor.
Hvordan gjorde du kontreforen?

Det hadde også vært moro å se noen bilder, både av arbeidet og resultatet.
Jeg skal selv bygge noen støttemurer de nærmeste årene så jeg samler inspirasjon og kunnskap.

Mur av grå betongblokker under bygging ved en skråning, med synlig armering og treplanker foran.
"Jeg" i dette tilfellet er hjelp fra håndverkere... Samme stein overalt.

• Liker
AndersT og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.