Vi holder på med et baderomsprosjekt. Og når det gamle gulvet ble revet opp til torpargrunden viste det seg at torpargrunden var ganske lav i denne delen av huset der fjellet stikker opp på noen steder. I stedet for å lage en tykkere bjelkelag vurderer jeg heller å fylle igjen grunnen og støpe. Det føles som det blir enklere da huset har "satt seg" og reglingen ville blitt ganske vrien.
Problemet er dog at gulvbjelkene av tre strekker seg inn i rommet ved siden av, så jeg kan jo ikke akkurat fjerne dem. Er det noen som vet om man kan la bjelkelaget være igjen og rett og slett støpe inn det? Hvis ja, er det noe spesielt man skal tenke på?
Problemet er dog at gulvbjelkene av tre strekker seg inn i rommet ved siden av, så jeg kan jo ikke akkurat fjerne dem. Er det noen som vet om man kan la bjelkelaget være igjen og rett og slett støpe inn det? Hvis ja, er det noe spesielt man skal tenke på?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 innlegg
Troligvis så er det ingen god idé. Det er stor risiko for at du får fuktvandring opp gjennom betongen og at bjelkene da råtner.
På 70-tallet og en bit inn på 80-tallet (tror jeg?) var det ganske vanlig at man støpte inn svillen i bunnplaten. Ofte var det dessuten da trykkimpregnerte bjelker. Dette gir nå forferdelige problemer med muggskader og råtne illeluktende trykkimpregnerte bjelker. Disse byttes nå ut til ganske høye kostnader.
På 70-tallet og en bit inn på 80-tallet (tror jeg?) var det ganske vanlig at man støpte inn svillen i bunnplaten. Ofte var det dessuten da trykkimpregnerte bjelker. Dette gir nå forferdelige problemer med muggskader og råtne illeluktende trykkimpregnerte bjelker. Disse byttes nå ut til ganske høye kostnader.
Klikk her for å svare