Jeg har til hensikt å støpe noen ildfaste steiner til en vedovn. Nå ønsker jeg noen oppklarende råd om det er noen kunnskapsrike sjeler der ute. Har googlet litt og det finnes ildfast mørtel, støpemasse, gips mm. Jeg antar at ildfast gips blir ganske skjørt. Eller? Men kan man støpe en stein med mørtel? Støpemasse virker ikke å være tilgjengelig "overalt" (dvs vanlige byggevarebutikker) slik ildfast mørtel er. Noen typer støpemasse må blandes med tvangsblander ifølge selgere. En vanlig betongblander duger ikke. Heller ikke håndblanding. Men mørtel går vel utmerket å håndblande/piske? Tanken er å bruke en støpeform.
Ville vært takknemlig for litt innspill fra de som vet mer.

• Liker
maggoten
  • Laddar…
Er det for å fôre en vedovn innvendig, de har da forvitret i varmen, helt normalt. Å gjøre noe selv blir vanskelig, da original er sinteret (formpresset under hardt trykk og vibrert) det blir nesten ingen fuktighet igjen i dem da. Prøver du selv så vil det bli fukt igjen i måneder, selv om du tror de er tørre. Når du så setter dem i ovnen og begynner å fyre vil fuktigheten ekspandere (eksplodere) og sprekke. Har prøvd å sette inn ildfast tegl av bedre sort men de sprakk de også.

Jeg anbefaler å prøve vermeculit skiver hvis det er enkle former.
@Kalle B har prøvd å støpe og kan kanskje dele noen erfaringer?

Det er bunnstener i pannen. Jeg har byttet dem flere ganger tidligere. De siste jeg kjøpte er definitivt støpte. Derav idéen om å prøve selv.

F fribygg skrev:
Jeg anbefaler å prøve vermeculitplater hvis det er enkle former.
@Kalle B har prøvd å støpe og kan kanskje dele noen erfaringer?
Jeg har støpt side steiner til min kamin, men der blir det jo ikke like varmt som i en moderne fyrkjele. Men uansett, jeg støpte av vanlig betong som jeg kjøpte på Byggmax, ikke noe spesielt varmetålig. Nå har jeg fyrt hele vinteren og steinene ser fortsatt ut som nye. Absolutt ingen vitring eller ødeleggelse, men jeg fyrte selvfølgelig forsiktig første gangen for å tørke ut gjenværende vann.

Jeg har brukt höganäs ildfast støpemasse for å støpe nye steiner til en forovn med utmerket resultat. Avhengig av størrelse kan man ettertørke i ovnen hvor man gradvis øker varmen.

• Liker
BSOD og 1 annen
  • Laddar…
T Tia78 skrev:
Jeg har brukt höganäs ildfast støpemasse for å støpe nye steiner til en forovn med utmerket resultat. Avhengig av størrelse kan man ettertørke i ovnen der man gradvis øker varmen
Betongblokk med hull, omgitt av ulike verktøy som brekkjern og hammer, på en verkstedgulv dekket med støv og småpartikler. Hjemmelaget rakettkomfyr laget av en oransje rørbit og en trebase, plassert på et betonggulv med ulike verktøy og materialer i bakgrunnen.

• Liker
BSOD og 2 andre
  • Laddar…
T Tia78 skrev:
[bilde] [bilde]
T Tia78 skrev:
Jeg har brukt höganäs eldfast støpemasse for å støpe nye stener til en forovn med utmerket resultat. Avhengig av størrelse kan man ettertørke i ovnen der man gradvis øker varmen
Kjøpte du den via nettet eller finnes den hos noen byggevarehandel? Brukte du tvangsblander?

Jeg kjøpte den av gärdin og persson i østersund men det er flere bedrifter som selger den og jeg rørte det sammen i en bøtte med en trepinne. Jeg har fyrt i forugnen noen år med nylagde deler så det ser ut til å fungere bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.