Hei

Siden vi flyttet inn i 2018 har vi hatt en dårlig lukt fra både et vindusparti i kjøkkenet og et vindusparti i stuen. I går da jeg la meg på alle fire og luktet under sokkelen oppdaget jeg en utrolig sterk kjemisk lukt. Det var første gangen jeg har kjent denne typen lukt, så jeg mistenker at det kan ha noe å gjøre med all nedbøren vi har hatt den siste tiden. Vi vet at vi har impregnert yttervegssvill, men i sann naivitet har vi håpet at de ikke ville være et problem.

Da jeg i dag bestemte meg for å åpne veggen for å se om de var skadet, og for å kunne sage dem bort for å erstatte dem med nye, oppdaget jeg at de var nedsenket i betong. Se bilder:
Innendørs vinduskarm med grønne planter og åpen vegg med synlig isolasjon under, hage med hagemøbler og dekorasjoner ses utenfor.
To vertikale treplanker bak en plastfolie, delvis dekket av gulvpanel, med synlige isolasjonsmaterialer i mellom.

Stenderne som kommer opp fra svillen virker ikke fuktige, men når jeg lukter fra sprekken eller på den brune kjenner jeg en sterk kjemisk lukt.

Siden jeg ikke er veldig interessert i å pigge opp betongen for å fjerne svillen, lurer jeg på om jeg er helt på bærtur når jeg tenker at man kan kappe stenderne under og over synlig impregnering. Fjerne så mye av den eksisterende stenderen som går ned mot svillen. Fylle hullet fra behandlet stender med eps-betong og sette ny stender oppå nystøpt betong med en galvanisert metallbit som fot?

Typ slik:
Byggetegning viser instruksjoner for fjerning av cuprinolbehandlet regel og påfylling med eps-betong. Røde merker og svart tekst forklarer prosessen.

Man lukker riktignok inn problemet, men jeg er usikker på hvordan jeg ellers skal løse det. Jeg er åpen for forslag. Hva tror dere? Hvordan ville dere gjort det?

Mvh Thomas Ljunggren

Å støpe igjen føles som om det øker risikoen for ytterligere problemer. Lukten vil sannsynligvis ikke forsvinne, og svillen vil havne i en enda dårligere situasjon siden det blir vanskeligere for den å tørke ut hvis den støpes inn i betong. Jeg vil tro at svillebytte er det beste alternativet, selv om det kanskje ikke er det mest morsomme prosjektet man starter...

• Liker
ati
  • Laddar…
Hei

Har hatt en firma over for å se på vårt problem. Firmaet er en av de etablerte firmaene som retter seg direkte mot syllbytter. Deres forslag er å plukke noen lag med tegl, sage opp lekablokken for å deretter ta ut ytterveggsyllen.
Etter at man har behandlet overflaten, var tanken å støpe igjen betongkanten, sette ny syll på platen og legge igjen.

Det jeg tenker er at man da støper igjen "gangene" mot innerveggsyllene som også er nedsenket i platen. Også disse er behandlet. Vil dette skape større problemer i fremtiden dersom man eventuelt "baker inn" disse?
Eller er det riktig vei å gå?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.