Hei. Har kuttet opp gulvet og trukket nytt avløp i kjelleren. Tenkte å avbryte juleferien med litt herlig betongarbeid, men ble litt undrende over en ting. Rillene er som maks 15 cm brede, ellers 10 cm, eksisterende plate 10 cm og ikke armert hva jeg har merket ved kutt. Bør jeg forsøke å få ned noen armering/nett før betongen tror dere (litt trangt å bore da det er så smalt) eller er det bare å bløte opp gamle, prime og støpe? Mvh Hans Kjellergulv med oppkappede spor for nytt avløp, hyller med malingsspann til høyre, radiator på veggen i bakgrunnen.

Nei, ingen armering trengs.

• Liker
C.Lundin
  • Laddar…
Er det ikke armert før, så trengs det ikke nå heller

Takk for svar karer. Har boret/slaget inn noen 8ere i sidene, overkurs kanskje men hadde jo Inge annet for meg...ler

• Liker
erland79 og 3 andre
  • Laddar…
Problemet blir vel å få det feste i den kappede overflaten. Så beveger det seg, så er risikoen at de glir fra hverandre. Da forhindrer forhåpentligvis det fra å gli opp eller ned. Av den grunnen hadde jeg satt i korte biter selv om jeg ikke tror de tilfører styrke.

Bra med noen jern iallfall... Uansett armering eller ikke så vil det med største sannsynlighet bli en krympsprekk. Bevegelsen mellom de ulike kakene vil bli miniert med dubling i begge. Spørsmålet er litt hvilket krav eller rettere sagt hvilken sluttfinish du skal ha på gulvet? Bare en sammenlappet betongplate uten krav til utseende, eller kanskje fliser? Velger du fliser så ser det ut som det trengs en flytsparkling for å få et glattere og lettere underlag. Da bør man også legge et armeringsnett for Flytsparkling over rennene for å binde det sammen. Er det et kjellergulv som ikke er isolert og det da er risiko for tilstigende fukt bør sparklet velges ut ifra disse forholdene.

• Liker
mexitegel
  • Laddar…
Hei L-O. Sluttfinishen trenger ikke bli 100, 99 er nok. Neida, men har lagt nytt avløp i hele kjelleren så det er 2 rom til som ser like ut. Har en finbetongarbeider/murer som jeg tenkte å engasjere for finsparklingen, han ønsket 5-6 mm igjen til det gamle gulvet. Også han anbefalte noen jern da jeg snakket med ham ved start. Skal male over med gulvmaling etterpå.

Ok! da høres det ut som at du er i gode hender og kan få god hjelp!
For å redusere risikoen med krympesprekker kan du bruke ekspanderbetong, den er veldig dyr sammenlignet med fin/grovbetong men krymper ikke like mye.

Enig med L-OFast
Det kommer garantert bli krympsprekker. Men det er mulig at noen jern (i gulvet ;) ) forbedrer litt.
Har gjort samme jobb selv og byttet alle stammer i kjellergulvet.

Noen videre krympsprekker blir det neppe, men derimot vil det gå fra hverandre litt mellom eksisterende plate og støpingen av rennen. Det vil aldri alle jern i verden kunne unngå. Som nevnt så vil ekspanderbetong resultere i et bedre resultat, men på den andre siden spiller det som sagt ingen rolle. Spesielt ikke om du uansett skal ha et annet overflatesjikt på gulvet senere.

• Liker
Florran
  • Laddar…
Jeg har gjort lignende støpinger mange ganger og hittil ikke fått noen problemer. Men jeg er ingen ekspert på området. Det er ikke så vanskelig å gjøre selv. Sørg for at sidene er rene og prim disse om du vil ha bedre vedheft. Vil du ha enda bedre vedheft kan du lage små hull i overflaten omtrent som når man borer opp en overflate, slik at overflaten blir mye større. Kan også fungere med en vinkelsliper med grov diamantskive. Begynn så å fylle opp kanalene med grovbetong ferdigblandet. Og pakk dette godt nedover og mot sidene. Obs at betongen skal være mer som smuldrepai enn som en flytende væske. Bland lenge med maskin. Når det er et par centimeter igjen så på lik måte med finbetong. Også denne skal være som smuldrepai. Blir det for tørt på overflaten kan du enkelt spraye litt vann. Arbeid på overflaten ved å skrape frem og tilbake i alle retninger til overflaten blir glatt og smøraktig. Og vent deretter til den er stabil og skrubb overflaten med et verktøy som ser ut som en rektangulær plate med håndtak på til den blir jevn og glatt langs kantene. Dette er ikke vanskelig, men krever litt tålmodighet. Det kan ta noen timer før du kan skrubbe overflaten helt fin.

É
Kan man begynne med grovbetong i renna og så når det er 2-3cm igjen så bruker man expanderbetong? La grovbetongen tørke en dag før man legger på expanderbetongen.

Eller er det bare å komplisere det? Risiko for at expanderbetongen bare separerer fra grovbetongen? Kan man like gjerne bruke grovbetong hele veien og sørge for at det ikke tørker for fort? Har et stygt gammelt synlig gulv men vil ikke ha sprekker på det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.