Hallo!

Jeg har en skorstein som trolig ikke har vært i bruk på mange år. Skorsteinen er delt i 6 kamre og har hatt ovner på forskjellige plan og rom som ikke lenger eksisterer. Den eneste ovnen som er igjen er den nede i kjelleren. Da vi ikke kommer til å bruke den, tenkte vi å fylle den igjen i stedet.

Er det noen som har gjort noe lignende? Hvor skal man henvende seg for å få utført dette arbeidet? Og hva kan et slikt prosjekt koste?

// Salonen
 
B
Hvorfor?

Ta en klut eller litt passende isolasjon, og pakk den inn i den øverste 15 cm delen av skorsteinen. Gjut deretter igjen bare de øverste 5 cm av skorsteinen, om du nå av en eller annen grunn ikke vil ha ventilasjon.
Finnes vel ingen grunn til å gjute igjen hele skorsteinen?

Kostnad: ca 20 kr... litt mer om du tenker å dekke med plåt.
 
B BSOD skrev:
Hvorfor?

Ta en klut eller litt passende isolasjon, og pakk den inn i den øverste 15 cm delen av skorsteinen. Støp deretter igjen bare de øverste 5 cm av skorsteinen, hvis du nå av en eller annen grunn ikke vil ha ventilasjon.
Finnes vel ingen grunn til å støpe igjen hele skorsteinen?

Kostnad: ca 20 kr... litt mer hvis du tenker å dekke med metallplate.
Jeg var bekymret for at resten av skorsteinen skulle falle sammen med årene. Men kanskje det er nok å støpe igjen toppen og kle inn det som stikker ut gjennom taket. Takk for tipset!
 
Hvorfor støpe i det hele tatt? Tett kanalene med isolasjon øverst og kle med plåt om du ikke skal bruke den selv. Da kan iallfall noen andre ta over hvis de vil bruke den.
 
Lilametallic Lilametallic skrev:
Jeg bekymret meg for at resten av pipa skulle rase sammen med årene. Men det holder kanskje å støpe igjen toppen og kle inn det som stikker opp gjennom taket. Takk for tipset!
Som den forrige nevnte i forbifarten, hvordan er det med ventilasjon? Hvis noe av ventilasjonen går gjennom pipa (veldig vanlig i eldre hus) så er det jo ugunstig å lukke den før man har en annen ventilasjonsløsning. Nå har du kanskje det, men ville bare legge med det også :).
 
S Stefan1972 skrev:
Hvorfor støpe i det hele tatt? Tetting kanalene med isolasjon øverst og kledd med metall om du ikke skal bruke den selv. Da kan i alle fall noen andre ta det videre om de vil bruke den.
Jeg har veldig dårlig oversikt over piper, men denne informasjonen har jeg fått av andre huseiere. De så kanskje en gjennomstøpning som et bedre alternativ for å ikke måtte bekymre seg for at den skulle falle fra hverandre? Jeg selv har ingen bruk for den, og den ovnen som står igjen skal jeg demontere da den ikke står på et passende område.

H Hajjen skrev:
Som forrige skrev i forbifarten, hvordan er det med ventilasjon? Hvis noen del av ventilasjonen går gjennom pipen (svært vanlig i eldre hus) så er det jo upassende å tette den uten å ha en annen ventilasjonsløsning. Nå har du kanskje det, men ville bare legge til det også :).
Forrige eier har montert ventiler i alle rom, så ventilasjonen er god. Jeg proppet pipen da jeg gjorde en radonmåling og verdiene var over godkjent. Skal ta med meg tipsene om å proppe med noe som kan fjernes dersom man vil bruke den i fremtiden. Takk!
 
Er nok veldig uvanlig at skorsteiner kollapser fullstendig. Er vel mest i ødehus der det har stått uten tak i 50 år der man har sett at alt ligger i en haug nederst.
Forhindrer man forfall øverst slik at den holder seg tørr så vil den nok stå i en herrans masse år. Det verste som finnes i gamle hus er jo ellers skorsteiner som er revet bort eller ødelagt. Det er utrolig dyrt å begynne fra null om noen fremtidig eier likevel vil ha røykanaler. Om den likevel står der altså.
I mitt hus fra 1900 har de revet bort den ene murstocken og det er kjempesynd. Hadde gjerne ville ha kakkelovn i hjørnet i stua der den passer best og har stått tidligere.
 
S Stefan1972 skrev:
Er nok veldig uvanlig at skorsteiner kollapser fullstendig. Er vel mest i ødehus hvor det har stått uten tak i 50 år hvor man har sett at alt ligger i en haug nederst. Forhindrer man forfall øverst så den holder seg tørr, så vil den nok stå i mange herrens år. Det verste som finnes i gamle hus er jo ellers skorsteiner som er revet eller ødelagt. Er utrolig dyrt å begynne fra null hvis noen fremtidige eiere likevel vil ha røykganger. Hvis den likevel står der altså. I huset mitt fra 1900 har de revet bort den ene murstocken og det er kjempesynd. Hadde gjerne ville ha kakkelovn i hjørnet i stuen hvor den passer best og har stått tidligere.
Okei. Ja, denne skorsteinen har nok stått siden -60 uten hette, noe som merket når det regnet og det luktet fukt i kjelleren. Har ordnet en hette og kjørt med avfukter samtidig som jeg gjorde dreneringen. I dag er miljøet behagelig og tørt. Skal ta en nærmere titt på propningen med klut senere når tid finnes. Takk igjen!
 
B
Den dag det er tid for å bytte taket kan man jo vurdere om man skal fjerne den øverste delen som stikker opp over taket, for å få en enklere taktekking. Muligens.

Fremtidige eiere av huset vil kanskje sette inn en peis, da er skorsteinen kanskje plutselig verdifull.
 
Er det ingen piper i den som brukes som selvtrekkanaler?
Hva har du for ventilasjon i dag? Er det selvtrekk eller mekanisk ventilasjon?

Tenk over om du kan ha noen nytte av pipene i skorsteinen. De kan tjene som sjakt for strøm, rør og ventilasjon ved framtidige renoveringer!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.