Hallo,
Finner ingen svar som passer mine forutsetninger, så jeg starter en ny tråd om emnet.

Jeg skal støpe en plate til mitt kommende utekjøkken, 4,2 x 6,5 meter. Platen skal støpes nå på senhøsten i Västerbotten. Formen tenker jeg å bygge med 195x45 bord og isolere med 100 mm cellplast.

Værmeldingene fremover viser ca. 5 plussgrader på dagen og ned mot null om natten. Man må nok ta høyde for at temperaturen kryper ned mot noen få minusgrader, men ikke verre enn det. Heldigvis ser været ut til å stabilisere seg, så jeg er håpefull på at vi skal treffe en dag når det ikke regner.

Mitt spørsmål er hvilke tiltak som er passende mot kulde i dette konkrete scenariet?

Betongstasjonen kan levere varm betong og deretter dekker du med doble lag lettvekts pressenning.
Betongstasjonene kan dette.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Betongstasjonen kan levere varm betong og deretter dekker du med dobbelt lag lettvekts presenning.
Betongstasjonene kan dette.

Protte
Takk for svar. Det høres rasjonelt ut. Hvor langt ned i temp vil du si at metoden er tilstrekkelig?

Legger jeg bare presenningene rett på den våte betongen? Er det ikke risiko for at man ødelegger overflaten da?

Du kan jo dekke når betongen er lagt ut og deretter rive og slipe, og da kan du gå på betongen og da blir det ingen merker hvis du forsiktig drar presenningen på igjen.

ser ut som du har dårlig kontroll på betong, håper du har noen med kunnskap når man skal rive og slipe.

Protte

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du kan jo dekke når betongen er lagt ut og deretter rive og slipe og da går det an å gå på betongen, og da blir det ingen merker om du forsiktig drar på presenningen igjen.

Det virker som om du har dårlig oversikt over betong, håper du har noen med kunnskap når man skal rive og slipe.

Protte
Det stemmer bra at jeg ikke er ekspert på betong. Da jeg bygde huset gjorde jeg alt forarbeid med grunnlaget men tok inn en kar som hjalp meg med selve støpingen. Planen er samme opplegg denne gangen.

Støpekarens kommentar da jeg snakket med ham er at det ikke er verdt å vente på at platen kan gås på. Hans forslag er at vi legger ut betongen og fikser overflaten så godt det går mens betongen er våt. Han snakket om en slags stål med skaft. Jeg gjetter at det kombineres med sloda. Blir vi ikke fornøyd med overflaten får vi slipe den senere.

Kanskje er det et galskap opplegg, hva vet jeg. Til saken hører at utekjøkkenet skal grense mot en sandstrand og jeg ser for meg at den ganske rå overflate skulle fungere.

Jeg fulgte rådet (eller hintet) og ringte til betongstasjonen. De bekreftet rådet om å dekke umiddelbart med tynn presenning og at det skal holde, det vil si ingen isolasjon eller varme trengs ved såpass lite kulde.

Videre hevdet mannen at det bør ta noen timer for betongen å sette seg slik at den kan glattes eller jevnes. Da oppstår spørsmålet hvordan vi bør gjøre med platen som vi skal ha som gulv i utekjøkkenet? Brettjevn, håndglatt eller rett og slett bruke helikopter?

Jeg forstår at det er en smakssak, men kanskje det er noen som har en mening? Jeg har full tillit til støpemannen (pensjonert betongarbeider), men kommunikasjon er ikke hans sterke side. Enklest å komme med et ferdig ønske.

• Liker
multix
  • Laddar…
Da var plata støpt. Betongen skulle ha vært 20 grader når den ble lagt ut. Dekte med lettvektere rett etter støping, håndglattet på ettermiddagen og dekket så igjen, nå med doble presenninger.

Presenningen ligger ikke mot betongen, men ca 20 cm over på planker som holder den oppe. Dette fordi overflaten var litt løs selv etter glattingen. Jeg har kastet på mye stein rundt så det ikke skal trekke under. Prognosene de kommende dagene er noen pluss på dagen og rundt nullen på natten.

Jeg lurer på om mine tiltak mot kulde er tilstrekkelige? Eller burde jeg bruke en vifte under presenningen? Mannen på betongstasjonen likte ikke vifter.

Så lurer jeg på hvor lang tid det tar før kritisk styrke for å tåle frysing oppnås? Jeg tenkte å dekke av og rive formen på lørdag (etter 4 døgn) hvis det har gått lenge nok.

Ville vært veldig takknemlig om noen kyndige kunne koste på seg et svar.

Kan legge til at jeg har et termometer som måler temperaturen i midten av formen. Dessverre ikke i betongen men i luften under presenningen. Nå 10 timer etter støping viser den 9 grader (det er 2 grader ute). En rimelig antagelse bør være at det er litt varmere i betongen.

• Liker
multix
  • Laddar…
Viser termometeret 9 grader under pressen og det er to ute så burde platen brenne(y) om du stikker hånden under presenning og kjenner på/akkurat over betongen kjenner du noen varme? Har betongen bare begynt å brenne så genererer den varme av seg selv. Du burde kunne rive formen på lørdag. Trenger jo ikke rive den med slegge bare...

S Snickarkirre skrev:
Viser termometeren 9 grader under presenningen og det er to ute så bør plata brenne(y). Om du stikker hånden under presenningen og kjenner på/akkurat over betongen, kjenner du noen varme? Har betongen bare begynt å brenne så genererer den varme av seg selv. Du bør kunne rive formen på lørdag. Trenger jo ikke rive den med slegge bare...
Takk for svar. Jeg fant et diagram på nettet som viser hvor lang tid det tar for betong å nå den kritiske grensen 5 mpa. Hvis jeg tolker det riktig tar det ca. 2 døgn om betongen holder 5 grader og så kald virker ikke betongen å bli under presenningen. Så på lørdag ryker både presenning og form. Slegga får bli i boden.

• Liker
Snickarkirre
  • Laddar…
Ja, perfekt da er det jo rolig! Haha det høres bra ut (y)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.