Hei !
Jeg skulle trenge noen tips før støpingen av stolpene til en dobbeltport ved sommerhytta.
Dobbeltporten er ca. 2,5 m bred totalt og skal tjene som inngang for både person og bil. Passasjen er litt trang på grunn av omkringliggende stein/trær, men det har fungert hittil og plassen innenfor porten blir betydelig bredere.
Nåvel - angående konstruksjonen; den gamle og råtne trekonstruksjonen skal byttes ut med to solide sementpilarer som jeg støper selv. – Høyde over bakken ca 1,40 m. Jeg har hentet inspirasjonen fra den engelskspråklige bildeguiden nedenfor
http://www.buildeazy.com/house_property_makeover/concrete_gate_post_3_07_page1.html

og har egentlig følgende spørsmål:
Holder det å la portstolpen gå ned 0,7 m meter under bakken og ende i en bredere klump av sammenstøpte steinblokker (med forbindelse til vertikale armeringsjern selvfølgelig). Jeg skal legge til at stedet er utenfor Ystad og har ganske tettpakket leirjord, så det er ganske vanskelig å grave.

Kan man støpe en portstolpe i målene 20cm X 20 cm, eller blir det for lite med tanke på styrke?

Hvordan gjør jeg innfestingene for opphengning av port på best måte? Jeg antar at det finnes ferdige festebøyler for hengsler å kjøpe som er laget for å tres inn i støpeformen fra respektive side, eller? For det er vel ikke meningen at man skal bore fast hengselsbeslagen i den ferdige sementen?

Finnes det for øvrig noen do and don´ts dere kan opplyse meg om?

Mange takk på forhånd
Jørgen

Sist redigert:
  • Liker
TCG
  • Laddar…
Fasikken, er støperispørsmål virkelig så kjedelige at ingen vil svare :).
Takknemlig for tips som sagt......

Synes det burde fungere. Papp rør som man støper i er ca. 20 cm og kan bli 2 meter høye.

Støper du fast i steiner i bunnen så burde det ikke velte.

• Liker
kinshasa
  • Laddar…
Jeg hadde tatt et kraftigere jernrør i midten av grindstolpene og da allerede sveiset fester for hengsler på det. Så støpt rundt dette jernrøret så det blir en støpt stolpe.

• Liker
kinshasa og 1 annen
  • Laddar…
Glem steiner i bunnen.
Bred FLAT bunn skal det være.
Tåler du stolper i jernrør, velg det.
Forstår at du vil grave minimalt, men porten vil henge der og prøve å vippe stolpen for alltid.
Så........... grav ordentlig, og som sagt en bred flat bunn.

• Liker
kinshasa
  • Laddar…
Takk for svarene - jeg tar til meg tipsene - får se hvordan jeg gjør med innfestningen. Men det er ikke en dum idé å bruke en metallstolpe i midten og så bruke sveisede fester som får stikke ut av støpeformen. Sukk ja, det går ikke an å komme unna gravingen i dette tilfellet. Men jeg ser det som velinvestert siden porten, forhåpentligvis, skal stå lenge der.

Vennlige hilsener
Jørgen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.