Hei,

Jeg er i gang med å bygge en hobbygarasje hvor jeg har tenkt å ha en nedsenket sakseløfter (Jema JA601S ble valget), har fått hjelp med byggetillatelse og konstruksjonstegninger og dette har ligget en stund, men nå har jeg fått startbeskjed og er i startfasen. Derimot har jeg begynt å vurdere litt på valget av løsning og tenkte egentlig bare å ventilere her for å få litt innspill og perspektiv på saken.

Litt bakgrunnsinformasjon om løfteren som er verdt å ta med i diskusjonen:
Minste innbyggingsdybde er 115mm, maks løftehøyde er 1800mm og angitt betongtykkelse er >270mm (-115mm) dvs > 155mm.

Vi begynner med originalkonstruksjonen:
Teknisk tegning av fundamentdetalj for et hobbygarasje, viser ulike materiallag som betong C30/37, EPS isolasjon og Leca-blokker.
Jeg er ingen ekspert og kan ikke svare på eksakte detaljer på hvorfor det er gjort som det er gjort, men jeg GJETTER at ideen med å støpe inn utsparingen i papp er for å fuktsikre siden den betongen ligger i makadamen og under dreneringsdybden. Jeg GJETTER også at LECA-blokkene er valgt delvis for å gjøre en "myk overgang" fra uisolert betong til isolert betong. Tanker rundt dette?

Jeg har gjort noen modifiserte forslag som jeg anser kan bli mer praktiske for min løsning eller som kanskje har noen fordeler i akkurat mitt tilfelle. Jeg kan dog ha tenkt helt feil, så konstruktiv kritikk er velkommen!

Vi går gjennom de forskjellige forslagene.
Rev 2:
Detaljert snitt av grunnfundament for et hobbygarasjeprosjekt, viser lag av betong, armering, makadam og isolasjon for en nedsenket bilheis.

Rev 3:
Tverrsnittstegning av betongfundament med armeringsnett, EPS-isolasjon og pukk på makadam, for et planlagt hobbygarasjeprosjekt med nedsenket sakseløft.

Rev 4:
Konstruksjonstegning av et hobbygarasje gulv, viser betonglag, armering og isolasjon med detaljert oppbygging og materialangivelse, inkludert EPS og makadam.

Det jeg primært har siktet på er å redusere utsparingen i høyden for ikke å påvirke maks løftehøyde på løfteren. Jeg er 1.85 høy, og man kan regne med å løfte i tersklene med løfteputer imellom, og man vil selvsagt kunne gå under løfteren uten å risikere å slå hodet i nedhengende detaljer som kanter fra eksosrør og lignende.

På en venns råd har jeg lekt med ideen om å isolere all betong, øke betongtykkelsen (hans oppfatning er at man alltid setter en løfter på 200mm betong), han mener også man bør støpe alt i en plate osv. Jeg kan selv ikke avgjøre nøyaktig hvor stor byggeteknisk innvirkning de forskjellige forslagene har, men jeg vil selvfølgelig ikke skape noen problemer med fukt, kuldebroer, eventuell fremtidig sprekkdannelse, risiko for at løfteren kollapser med meg under osv. Noen tekniske spørsmål som dukker opp er:
1. Vil man helst støpe alt i ett?
2. Hvordan skal man tenke med makadam og dreneringsdybde? Vil man tilpasse det litt, eller kan man anse at et par relativt små utsparinger midt under platen ikke spiller noen rolle?
3. Om man endrer betongen fra 150 til 200 mm, bør man endre underkantsarmeringen isåfall? Tenker tykkere betong, større hengselvirkning, mer strekkraft i underkantsarmeringen rent krasst?
4. Takpapp kontra celleplast i makadamen under dreneringsdybde, fordeler og ulemper?
5. Om man heller vil støpe alt i en plate, hvordan bør man dimensjonere armering?
6. Minimumshøyde på makadam under utsparingen? Minst 100mm bør vel være passende?
7. Celleplast under utsparingen? Seler og belte? EPS200? XPS200?

Overtenker jeg? Er det bare å helle i betong og kjøre på? ;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.