Heisan!

Jeg planlegger et garasjebygg før hyttebygging fremover og smuldrer litt på hvordan jeg skal gå frem. Dette blir mitt første byggeprosjekt og lurer på hvordan man enklest får en forhøyet sokkel ved plate støping. Jeg har sett kanterlementer som selges hvor en liten formplate stikker ut fra elementet for å skape en sokkel. Dog virker disse litt dyre og et vanlig L-element føles fornuftig.

Jeg vedlegger en tegning hvor jeg tenker at man støper sokkelen etter platen har herdet, men at man lar armeringen fortsette opp fra platen (posisjonering og avstand for armering er ikke ferdig gjennomtenkt!).
Virker dette som en fornuftig løsning eller vil bæreevnen påvirkes drastisk da hele veggen og takets belastning skal ligge oppå?
Og er det mulig å tette innenfra på en fornuftig og holdbar måte, pusse og male? For å unngå fuktinntrenging når man for eksempel har spylt av gulvet inne.

Takk så mye på forhånd

Mvh Hampus

• Illustrasjon av en konstruksjonsdetalj med snitt av vegg og fundament, inkludert beskrivelse av materiallag og plassering av isolasjon og forsterkning.
Ingen problem å støpe den klossen senere slik som du skriver.
Jøss for en vegg du har for en garasje. Har du for mye penger til overs?

Okei, skjønt da slipper jeg å gruble mer på det, takk for ditt svar! Akkurat dette med støping er jeg noe uerfaren i...
Skal bli en energieffektiv mekke-garasje i Norrland, da gjelder det å kle inn rakkeren i doble sokker ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.