Medlem
· västernorrland
· 29 innlegg
Hei, har kjøpt en garasjebyggesett og holder på med å støpe en sementplate på 300mm kantelement, slett plate altså. Nå vurderer jeg å heve opp garasjen med en sokkel av 250mm lecablokk. Snakket med garasjeprodusenten om dette, men de sa at det ikke gikk fordi lecaen var for porøs til å feste garasjen i. Stemmer dette virkelig eller er det bare å støpe en lecasokkel uansett? Hvis ikke, hva finnes av andre blokker å feste i stedet? Garasjen er en isolert trekonstruksjon med pulttak og takpanner, lengde 7,3m, bredde 5m, vegghøyde 2,53m, ytre totalhøyde 4,2m, 14 graders takvinkel. Ingen gulvvarme.
Medlem
· västernorrland
· 29 innlegg
Perfekt, da vet jeg!
Er det bare for at produsenten av garasjen vil gardere seg mot ev ras av bygning som man sier at det ikke går?
Hei, brukte du leca til garasjen? Armerte du lecaen? Vertikalt eller/og horisontalt? Er i samme tanke å legge en rad leca og funderer på armeringen..
Medlem
· västernorrland
· 29 innlegg
Jeg murte fast en rad med 200mm høye lecablokk, som sokkel rundt betongplaten. Ingen armering ble brukt da. Skrudde deretter fast veggsegmentene i lecan.
Ok! Ingen sprekker eller så mellom steinene? La du mørtel også mellom steinene (støtfuge)? Lettest ville jo helt klart vært å hoppe over armeringen.
Medlem
· västernorrland
· 29 innlegg
Ingen sprekker i det hele tatt, er lecablokk som passer i hverandre. Hadde visse problemer med å få mørtelen til å feste mellom steinene, så det ble illbruks steinlim mellom blokkene i stedet. Dette ble gjort forrige sommer, og enda har det ikke blitt noen skader, til tross for større snømengder på taket. Kjøpte lecablokkene på Bygma.
B Byggaren1974 skrev:Ingen sprekker i det hele tatt, er lecablokker som passer i hverandre. Hadde visse problemer med å få mørtelen til å feste mellom steinene, så det ble illbrucks steinlim mellom blokkene istedenfor. Dette ble gjort forrige sommer og fortsatt har det ikke blitt noen skader, til tross for større snømengder på taket. Kjøpte lecablokkene på Bygma.
B Byggaren1974 skrev:Ingen sprekker i det hele tatt, er lecablokker som passer i hverandre. Hadde visse problemer med å få mørtelen til å feste mellom steinene, så det ble illbrucks steinlim mellom blokkene istedenfor. Dette ble gjort forrige sommer og fortsatt har det ikke blitt noen skader, til tross for større snømengder på taket. Kjøpte lecablokkene på Bygma.
høres lovende ut, kanskje tør å kjøre uten armering da. Takk for info!B Byggaren1974 skrev:Ingen sprekker i det hele tatt, er lecablokker som passer i hverandre. Hadde visse problemer med å få mørtelen til å feste mellom steinene, så det ble illbrucks steinlim mellom blokkene istedenfor. Dette ble gjort forrige sommer og fortsatt har det ikke blitt noen skader, til tross for større snømengder på taket. Kjøpte lecablokkene på Bygma.
Medlem
· västernorrland
· 29 innlegg
Ja det burde jo være nok hvis du skal mure en rad.
Medlem
· västernorrland
· 29 innlegg
Det var første gang jeg muret noe overhodet.
Klikk her for å svare