21.163 lest ·
4 svar
21k lest
4 svar
Støpe flytbetong på gammel plate, primer eller ikke?
Hei,
Vet ikke om jeg la det under riktig forum, flytt i så fall...
Jeg skal jevne ut en gammel plate i en maskinhall/garasje/verksted. ca 60 kvm kommer fylles ut med ca 6-12cm (ujevnt som sagt)
Har tenkt å bruke selvutjevnende betong (bestille bil med renne).
K30 med flyttilsetning?
Da til spørsmålene; Skal jeg bruke primer og i så fall hvilken?
Har hørt at denne flytebetongen skal gå an å få helt glatt ved å i stor grad bare vibrere og dra ut det manuelt med noen form av sloda, stemmer det, eller er det noe mer jeg trenger å tenke på?
mvh/
Simon
Vet ikke om jeg la det under riktig forum, flytt i så fall...
Jeg skal jevne ut en gammel plate i en maskinhall/garasje/verksted. ca 60 kvm kommer fylles ut med ca 6-12cm (ujevnt som sagt)
Har tenkt å bruke selvutjevnende betong (bestille bil med renne).
K30 med flyttilsetning?
Da til spørsmålene; Skal jeg bruke primer og i så fall hvilken?
Har hørt at denne flytebetongen skal gå an å få helt glatt ved å i stor grad bare vibrere og dra ut det manuelt med noen form av sloda, stemmer det, eller er det noe mer jeg trenger å tenke på?
mvh/
Simon
Den skal gå og vibrere ut. Se bare til at de nye stengene du legger ut over overflaten er med riktig nivå slik at du kan dra over dem med "slodan". Er det du selv som skal gjøre det eller har du hjelp? Det kan ta litt tid men forbered alt slik at når bilen kommer kan du i prinsippet helle ut og vibrere med det samme.
//
Alan
//
Alan
Kan nok ordne noen som hjelper til, men ingen som har direkte erfaring med det.Alan skrev:Den skal gå og vibrere ut. Se bare til at de nye stengene du legger ut over overflaten er med riktig nivå så du kan dra over dem med "slodan". Er det du selv som skal gjøre det eller har du hjelp? Det kan ta litt tid, men forbered alt slik at når bilen kommer, kan du i prinsippet helle ut og vibrere med det samme.
//
Alan
Stengene? Du mener altså at jeg trenger noe å dra slodan mot likevel?
Eksakt riktig nivå er vanskelig å avgjøre, siden jeg må anslå mengden og så får det bli det nivået det blir..
Hva jeg har hørt er at man ikke trenger noe å dra etter, men at betongen flyter såpass lett at den legger seg "i vann" nesten selv, bare man sørger for å dra den ut nokså bra..
Hvordan er det med primeren?, ingen som har noe rett og bra svar angående det?
//SM
Er overflaten ren og ganske grov så skal det gå bra uten primer, med ganske grov mener jeg bordrevet eller grovere. Deretter skal du nok ikke regne med at betongen flyter ut helt av seg selv for det er forskjell på betong og flytsparkel. Men bestill fullflyt så skal det nok gå bra.
Det var en gammel "bonnestylt" plate, gjorde den ren med kaustisk soda og vann. Skylte med vann rett før bilen kom.hempa111 skrev:
Betongen fløt vel ikke ut helt så bra som jeg hadde trodd, slet som en dyr med min hjemmebygde slode, fikk ut de 6 kubikkene rimelig bra (litt å gjøre alt selv, skulle vært to st som hadde slode og en som målte med laser). Det ble et par punkter som var litt lavere enn beregnet, men det plager meg ikke alt for mye, overflaten ble ganske ok, men jeg valgte å slipe av overflaten med ABS-slip (steinar).
Alt i alt kostet platen ca. 14kkr inkl. armering, leie av ABS slip og 6 kubikk k30 C4 betong.
Om et par uker skal jeg legge fliser, granittkeramikk 10mm tykk gjennomfarget.
MVH/
Simon
Klikk her for å svare