Hei!

Planlegger et baderom som er plassert i det ene hjørnet av lettbetonghuset i plan 2 (nybygg). Uten å vite hvordan jeg på best mulig måte skal legge avløpet, tenker jeg at man burde koble til badet nede på plan 1 og lage en stamme som går ned via det badet og ut av huset gjennom platen.

Dette betyr at jeg i så fall ville måtte støpe inn ca. 6,5 meter avløpsrør i gulvbjelkelaget. Med tanke på at man skal ha 1 cm fall per meter (ikke sant?) så betyr dette at jeg nå vurderer hvordan platens tykkelse, utforming og pris blir.

Har tenkt på å støpe bjelkelag med samvirkeplate. Hvor tykt bjelkelag ville jeg da trenge for å klare dette?

Har også sett på bjelkelagselementer fra f.eks Bauroc men vet ikke helt hvordan man løser avløpsinnføringer i et slikt system. Noen tips?

Må man ta ned avløpsrør gjennom våtrom eller kan jeg uten problem bygge et lite sjakt et annet sted i huset hvor jeg fører ned avløpet?

Hvis dere sto overfor dette problemet, hva er deres anbefalte løsning?

Takk for hjelpen!

Åsa Lund
Sett en avløpsstamme på annet sted i huset. Dra ikke så lang ledning i et bjelkelag om du ikke må. Kan gi mye stopp i fremtiden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.