Jeg skal støpe en trapp i EPS-betong. Oppå tenkte jeg ha varmekabler for snøsmelting og et 30 mm finbetonglag. Nå har det dessverre blitt vinter, så jeg lurer på om noen vet om man kan ha frostbeskyttelsesmiddel i EPS som man har i vanlig betong? Jeg funderer også på om det fungerer å ha varmekabler i vanlig finbetonglag, eller om det må fiberarmeres eller noe?
takknemlig for kommentarer!
takknemlig for kommentarer!
Så vidt jeg vet finnes det ikke noe frostbeskyttelsesmiddel for betong. Man kan bruke en akselerator som gjør at sementreaksjonene starter litt kraftigere, og så kan man prøve å dekke konstruksjonen slik at varmen som dannes blir værende. Man kan også bestille betong som har en viss temperatur ved levering. Da pleier de å tilsette oppvarmet ballast eller varmt blandevann.
For å få betongen til å tåle frost og tinesykluser når den først har herdet, har man ulike krav til blant annet vann-sementforhold avhengig av hvilken eksponeringsklasse konstruksjonen skal utsettes for. Man pleier også å tilsette et luftpor-dannende tilsetningsmiddel som skaper et porestystem med mikroskopiske bobler der iskrystaller kan vokse uten at betongen sprekker.
Alt dette vet din betongleverandør, og det er som oftest ikke noe man trenger å bekymre seg for. Fortell bare hva du skal støpe, og følg leverandørens instruksjoner om dekking og eventuell tilsatt varme.
For å få betongen til å tåle frost og tinesykluser når den først har herdet, har man ulike krav til blant annet vann-sementforhold avhengig av hvilken eksponeringsklasse konstruksjonen skal utsettes for. Man pleier også å tilsette et luftpor-dannende tilsetningsmiddel som skaper et porestystem med mikroskopiske bobler der iskrystaller kan vokse uten at betongen sprekker.
Alt dette vet din betongleverandør, og det er som oftest ikke noe man trenger å bekymre seg for. Fortell bare hva du skal støpe, og følg leverandørens instruksjoner om dekking og eventuell tilsatt varme.
Klikk her for å svare