Skal støpe 2 stk søyler til en kommende pergola på 6x4,5m hvor den ene siden av pergolaen vil festes i fasade.

Skal nå støpe de ytre søylene og har EPS-betong til overs. Er det greit å støpe med eller er det noen ulempe?
Støperørene fikk jeg ned ca 50-60cm og de er 120mm i diameter.
Skal man armere dette eller går det an å kjøre uten armering?
 
Eps betong har ingen styrke, så nei, du kan ikke støpe med det.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Eps betong har ingen holdfasthet, så nei du kan ikke støpe med det
Da var det som jeg ante, da kjøper jeg vanlig betong

Har du noen idé om armering trengs eller går det bra uten?
 
Kjør armering.
 
  • Liker
Ett fisk
  • Laddar…
E Ett fisk skrev:
Skal støpe 2 st søyler til en fremtidig pergola på 6x4,5m der den ene siden av pergolaen skal festes i fasaden.

Skal nå støpe de ytre søylene og har EPS-betong til overs. Er det ok å støpe med eller er det noen ulemper?
Støperørene fikk jeg ned ca 50-60cm og de er 120mm i diameter.
Skal man armere dette eller går det an å kjøre uten armering?

Om du ikke allerede har gjort jobben kan jeg tipse om denne jordspydet. Sett det in action, grym hållfasthet, frostbestandig og gjort på noen minutter.

 
Stefan N Stefan N skrev:
Kjør armering.
Nå er jeg langt fra en ekspert på både smiing og armering. Men satte sammen dette litt raskt i går. Holder det som armering i søylen?
Noen tips om når man skal støpe? Har sett noen som for eksempel bruker bajonettsagen på støperørene eller armeringen for å vibrere bort luftbobler, så det tenkte jeg å prøve.
Trenger det å plastes inn etter støping?
Noe annet å tenke på?
 
  • Armeringsbjelke laget av metallstenger plassert på et betonggulv, brukt for forsterkning i konstruksjonsprosjekter.
Det blir bra.
 
  • Liker
Ett fisk
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.