Hei!

For et par dager siden støpte jeg en plate på ca. 2kvm til et pumpehus for å huse utstyr samt pumpe til en dypt boret brønn. På platen finnes en sluk som leder bort ca. 2 meter til en steinkiste da ev. lekkasje og spill kan forekomme. Problemet er at jeg ikke laget et fall mot sluket, og nå lurer jeg på om man kanskje i stedet kan støpe en kant på alle kanter for å forhindre at fremtidig stående vann skal flyte inn i trekonstruksjonen? Muligens også flytsparkle et fall til sluket i fremtiden?

Platen nåværende konstruksjon:

Tverrsnitt av en betongplate med markeringer for tykkelse; øvre lag på 50mm og nedre lag som viser et sikksakkmønster på 100mm.

Hvordan jeg tenkte at jeg skulle løse problemet:

Diagrammet viser en planløsning for en betongplate til et pumpehus med angitte mål og geometri.

Hvordan skulle man løse dette på beste måte slik at betongen eksempelvis fester mot den allerede støpte delen og ikke sprekker av? Og den ytre "veggen" på støpingen skulle i så fall bare være til utseende, slik at man ikke ser celleplasten.

Regner med å ikke belaste platen med mer enn ca. 400kg. Kan tilføyes at dette primært bare kommer til å bli sommervann, så jeg er ikke bekymret for kuldebroer via betongen.

Kanskje mure en kant med smale lecablokker?

• Liker
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ingen dum idé faktisk. Skal jo faktisk være så enkelt som mulig!

useless useless skrev:
Brede isolerte lecablokker eller Ytong er nok bedre, leca leder kulde ganske bra.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.