7.721 lest ·
19 svar
8k lest
19 svar
støpe en 9x7m stor plate ?
5km (ca 2,7nm) er knapt avstand å snakke om. Så da går det nok bra med hvilken motor som helst. Også utenbordsmotor.husbåt skrev:jeg er dårlig på motorer, hvor mye hp har to 2-3l motorer? så trengs det veldig mye kraft for å drive rundt 60tonn spesielt om man har betongpontonger for de har mye større motstand sammenlignet med vanlige pontonger. jeg har tenkt å kjøre 5km i snitt hver dag, hvor mye ville den bruke (diesel eller bensin).
obs har jeg kun tenkt å ha utenbordsmotor
Men du bør nok velge to, en langt til babord og en på den andre siden. Dette for å ha noen manøvreringsdyktighet å snakke om. Mer om sånt kan du lese på forskjellige marineforumer. Der får du sikkert bedre svar enn hva jeg kan gi...
Årsaken til at jeg blir så opprørt av Banverket og Veivesenets sløsing med skattepenger er at det finnes betongoppskrifter som er så ekstremt saltvannstette (orker ikke forklare alle parametrene i en betongblanding som ingen likevel forstår) at det fungerer alldeles utmerket å bruke vanlige karbonståls-armeringsjern! Klart, betongen er noen 100 kr dyrere/m³, men på hele den enkelte konstruksjonen utgjør det 100.000-talls kroner som bare kastes bort fordi konstruktøren er livredde for å ta ansvar for alle konsekvenser, unntatt de konstruksjons-økonomiske! Der har han/hun full støtte fra Onkel Skrues pengebinge, dvs: Alle vi som betaler skatt!
Jeg innrømmer at jeg blir opprørt når noen nevner ordet "konstruktør", når det gjelder bygging og spesielt når det gjelder betongen i byggingen! Jeg har full respekt hvis en konstruktør sier til meg at jeg skal levere en "specialbetongblandning" pga: at...
Når han hun forklarer hvorfor, da forstår jeg og da er alle enige! Men jeg støter (veldig ofte) på konstruktører som ikke forstår forskjellen på om man blander i luftpormiddel i betongen!!! Dere som kan litt om betong, dere forstår sikkert min frustrasjon over å ha en så uvitende person som skal styre betongtypene på hva jeg skal levere for betong! Å ikke forstå forskjellen om man blander i luftpormiddel i betongen er omtrent som at en snekker ikke kan se forskjell på en 3"-spiker og en 3"-skrue! Ut fra det så forstår nok de fleste at jeg blir opprørt når det gjelder byggingeniører på storbygger.
Jeg er ikke professor i betong, men jeg vet i det minste, tilsvarende hva man lærer seg i 1. klasse: Far er rar og mor ror......
Når han hun forklarer hvorfor, da forstår jeg og da er alle enige! Men jeg støter (veldig ofte) på konstruktører som ikke forstår forskjellen på om man blander i luftpormiddel i betongen!!! Dere som kan litt om betong, dere forstår sikkert min frustrasjon over å ha en så uvitende person som skal styre betongtypene på hva jeg skal levere for betong! Å ikke forstå forskjellen om man blander i luftpormiddel i betongen er omtrent som at en snekker ikke kan se forskjell på en 3"-spiker og en 3"-skrue! Ut fra det så forstår nok de fleste at jeg blir opprørt når det gjelder byggingeniører på storbygger.
Jeg er ikke professor i betong, men jeg vet i det minste, tilsvarende hva man lærer seg i 1. klasse: Far er rar og mor ror......
Klikk her for å svare