hei
jeg holder på å bygge en husbåt og var på stockholmsmässan i dag og når jeg kom hjem fikk jeg en super idé
jeg har lenge fundert på hvordan jeg skal få min husbåt til å flytte og jeg tror jeg har løsningen
man støper en 9x7x0,3m stor plate med armering(hvor mye?) og alt, og deretter spesialbestiller to tanker fra www.tanksvets.se som blir 9m lange og 1m i diameter. hva tror dere? med en 2700/m3 så skulle platen veie 5 tonn og tankene skulle ha ca 18 tonn flytt evne.
noen ulemper og er det mulig å støpe en så stor plate og hvor sterk blir den ?
jeg holder på å bygge en husbåt og var på stockholmsmässan i dag og når jeg kom hjem fikk jeg en super idé
jeg har lenge fundert på hvordan jeg skal få min husbåt til å flytte og jeg tror jeg har løsningen
man støper en 9x7x0,3m stor plate med armering(hvor mye?) og alt, og deretter spesialbestiller to tanker fra www.tanksvets.se som blir 9m lange og 1m i diameter. hva tror dere? med en 2700/m3 så skulle platen veie 5 tonn og tankene skulle ha ca 18 tonn flytt evne.
noen ulemper og er det mulig å støpe en så stor plate og hvor sterk blir den ?
Hei
Du har regnet litt feil, volumet på pontongene blir:
(0,5^2*3,14*9)*2=14,3 m^3 (radius i kvadrat*pi*lengde)*antall pontonger
Da vann veier omtrent cirka 1tonn/m^3 (avhenger av temperatur og saltholdighet) så kan du som oftest direkte omdanne volumet i m^3 til oppdrift i tonn.
9*7*0,3=18,9m^3
Hvis du har rett og tettheten for betong er 2,7 tonn/m^3 så veier platen 18,9*2,7=51,03, dvs. platen veier 3,57 ganger mer enn hva du har oppdrift. Dette hvis man ser bort fra pontongenes egenvekt, ellers enda verre.
PS.
Volumet på pontongene ser du enkelt og greit ut til å ha regnet som om de var kubiske og ikke sylindriske. Og på vekten ser du bare ut til å ha fått en tiopotens feil.
Mvh, Bjørn
Da vann veier omtrent cirka 1tonn/m^3 (avhenger av temperatur og saltholdighet) så kan du som oftest direkte omdanne volumet i m^3 til oppdrift i tonn.
9*7*0,3=18,9m^3
Hvis du har rett og tettheten for betong er 2,7 tonn/m^3 så veier platen 18,9*2,7=51,03, dvs. platen veier 3,57 ganger mer enn hva du har oppdrift. Dette hvis man ser bort fra pontongenes egenvekt, ellers enda verre.
PS.
Volumet på pontongene ser du enkelt og greit ut til å ha regnet som om de var kubiske og ikke sylindriske. Og på vekten ser du bare ut til å ha fått en tiopotens feil.
Mvh, Bjørn
OPPS:blushing:Belaruz skrev:Hei
Da vann veier rundt cirka 1ton/m^3 (avhengig av temperatur og saltholdighet) kan du ofte direkte omgjøre volumet i m^3 til oppdrift i tonn.
9*7*0,3=18,9m^3
Om du har rett og tettheten for betong er 2,7 tonn/m^3 så veier plata 18,9*2,7=51,03, dvs plata veier 3,57 ganger mer enn hva du har oppdrift til. Dette om man ser bort fra pontongenens egenvekt, ellers enda dårligere.
PS.
Volumet på pontongene virker som om du har regnet som om de var kubiske og ikke sylindriske. Og på vekten virker det som om du bare har fått en tierpotens feil.
Mvh, Bjørn
da sprakk ideen like fort som den oppsto
har dere noen god idé hvordan jeg skal få det til ? om jeg skulle gå ned til 20cm så ville den veie ca 34 tonn og om man legger inn en 5cm tykk celleplass sak i midten så får jeg 25 tonn - 3 tonn (celle oppdriftsevne)= 22 tonn og øker radius til 0,7m samt legger til en tank i midten så blir det mulig.
føles som jeg går litt for langt eller er det fysisk mulig?
er det lettere, såklart, blir resultatet bedre, trolig ikkecheetah1 skrev:
nå etter gårsdagens tretthet så innser man at en 30 cm tykk betongblokk er veldig tykk! føles som 10 cm ville funke eller? for da ville det veie rundt 17 tonn, noe som ikke er et stort problem å få flyttet.
Ja, normalt sett ville nok en konstruktør kunne beregne en 1 dm tykk plate som er 9x7 meter med relativt lett last på. Det handler mest om hvordan den skal armeres.
Det som kompliserer det litt er at den skal ligge i vann, er det dessuten salt eller brakkvann blir det enda mer utfordrende.
For å beskytte armeringen fra rust må den ligge tilstrekkelig langt inn i betongen, og betongen må være av høy og tett klasse. Dette kan føre til at platen må bli tykkere, ikke på grunn av styrke, men for å beskytte armeringen.
Dette er definitivt en oppgave for en erfaren betongkonstruktør. Som både kan regne ut nødvendig armering samt hvilken betongklasse som skal brukes og nødvendig dekningsdybde. Rustfritt armering kan også være aktuelt. Luftporbildere i betongen kreves også, i alle fall hvis båten ikke skal tas opp i god tid før hver vinter.
Å ha betongskrog til husbåt er ikke noe nytt, det ligger bl.a. en slik i Uppsala havn. Men den ser ut til å være mer utformet som et skrog, og ingen flytetanker under. Å ikke ha flytetanker fører til fordelen av at det blir en "jevn støtte" under hele betongen og kreftene blir minst sagt beskjedne.
Det som kompliserer det litt er at den skal ligge i vann, er det dessuten salt eller brakkvann blir det enda mer utfordrende.
For å beskytte armeringen fra rust må den ligge tilstrekkelig langt inn i betongen, og betongen må være av høy og tett klasse. Dette kan føre til at platen må bli tykkere, ikke på grunn av styrke, men for å beskytte armeringen.
Dette er definitivt en oppgave for en erfaren betongkonstruktør. Som både kan regne ut nødvendig armering samt hvilken betongklasse som skal brukes og nødvendig dekningsdybde. Rustfritt armering kan også være aktuelt. Luftporbildere i betongen kreves også, i alle fall hvis båten ikke skal tas opp i god tid før hver vinter.
Å ha betongskrog til husbåt er ikke noe nytt, det ligger bl.a. en slik i Uppsala havn. Men den ser ut til å være mer utformet som et skrog, og ingen flytetanker under. Å ikke ha flytetanker fører til fordelen av at det blir en "jevn støtte" under hele betongen og kreftene blir minst sagt beskjedne.
Hvis du vil at pontongen skal holde i flere år, så bør du ikke støpe den selv, fordi som privatperson har du veldig vanskelig for å få tak i alle tilsetningsstoffene som trengs i betongblandingen. Hvis du blander selv, har du ikke mulighet til å vite vct-verdien i forhold til k-verdien i blandingen. Om du mot formodning får tak i luftporingsmiddel, hvordan skal du vite at luftporprosenten er 4,5 - 5,5 % uten en luftporemåler?
Betongen i din betongpontong krever like høy kvalitet som brostøttene til Øresundsbroen, hvis du vil ha den flytende i mange år, og slik betong kan du ikke lage hjemme.
Det finnes prefabfabrikker som støper betongpontonger (har selv transportert en slik, på den tiden da jeg kjørte trailer. Lastet i Finland, losset på Orust Göteborg). Pontongen var ca. 10 x 2,5 m og 50 cm høy, helt dekket med betong og veide 10 - 12 tonn. Men i vannet sank den bare ned 10 cm - enorm oppdrift!
Mitt råd er: Bland ikke din egen betong, men kjøp en ferdig betongpontong!
Alternativet er ellers at du bygger sammen en isoporbunn som er 40 cm tykk, og for at armeringen skal matche betongkvaliteten, må du bruke minst 12 mm tett armeringsnett (trenger ikke være rustfritt) som du dekker isoporen med rundt om sammen med 50 mm distanseklosser. Betongtykkelsen bør være 10 cm rundt om. Hvis du bor i Uppsala, så finnes både Swerock, Betongindustri og Färdig Betong som kan blande din last som losses med hydraulrenne. Du vil få et sjokk når du hører hva betongen koster! Brostøttebetong som skal ligge i brakkvann er dyrt, inni hel....es dyrt!
Forresten! Betong veier 2,3 tonn/m3! Veide den 2,7 tonn/m3 så kjører alle Sveriges 3-akslede betongbiler med overlast når de kjører sine vanlige 5,5 m3.
Betongen i din betongpontong krever like høy kvalitet som brostøttene til Øresundsbroen, hvis du vil ha den flytende i mange år, og slik betong kan du ikke lage hjemme.
Det finnes prefabfabrikker som støper betongpontonger (har selv transportert en slik, på den tiden da jeg kjørte trailer. Lastet i Finland, losset på Orust Göteborg). Pontongen var ca. 10 x 2,5 m og 50 cm høy, helt dekket med betong og veide 10 - 12 tonn. Men i vannet sank den bare ned 10 cm - enorm oppdrift!
Mitt råd er: Bland ikke din egen betong, men kjøp en ferdig betongpontong!
Alternativet er ellers at du bygger sammen en isoporbunn som er 40 cm tykk, og for at armeringen skal matche betongkvaliteten, må du bruke minst 12 mm tett armeringsnett (trenger ikke være rustfritt) som du dekker isoporen med rundt om sammen med 50 mm distanseklosser. Betongtykkelsen bør være 10 cm rundt om. Hvis du bor i Uppsala, så finnes både Swerock, Betongindustri og Färdig Betong som kan blande din last som losses med hydraulrenne. Du vil få et sjokk når du hører hva betongen koster! Brostøttebetong som skal ligge i brakkvann er dyrt, inni hel....es dyrt!
Forresten! Betong veier 2,3 tonn/m3! Veide den 2,7 tonn/m3 så kjører alle Sveriges 3-akslede betongbiler med overlast når de kjører sine vanlige 5,5 m3.
takk for alle tips.
jeg hadde ikke tenkt å gjøre det selv, men jeg kommer til å ansette en ekspert.
Tyresö: takk for tipset om prefabfabrikker, men problemet er at de er så tunge! har noen en anelse om hvor stor motor jeg ville trenge for å kjøre i Mälaren (jeg kommer kun til å bruke den i Mälaren) om alt skulle veie typ 60 tonn?
Mikael_L, ville det fungere med rustfritt armering, og hva er ulempene med det?
jeg har bestemt at jeg kommer til å bruke 3 tanker for at vekten skal bli jevnere, der den tredje festes i midten.
Hubbe2: jeg har forsøkt å finne en god billig måte å produsere i tre eller metall. har spurt noen bedrifter og det blir veldig dyrt. nettopp betongversjonen gjør det så enormt enkelt å feste huset (huset og basen vil bli bygget hver for seg).
budsjettet mitt ligger rundt 100 000 kr og kan gå opp til 150k, men håper å ikke måtte.
jeg hadde ikke tenkt å gjøre det selv, men jeg kommer til å ansette en ekspert.
Tyresö: takk for tipset om prefabfabrikker, men problemet er at de er så tunge! har noen en anelse om hvor stor motor jeg ville trenge for å kjøre i Mälaren (jeg kommer kun til å bruke den i Mälaren) om alt skulle veie typ 60 tonn?
Mikael_L, ville det fungere med rustfritt armering, og hva er ulempene med det?
jeg har bestemt at jeg kommer til å bruke 3 tanker for at vekten skal bli jevnere, der den tredje festes i midten.
Hubbe2: jeg har forsøkt å finne en god billig måte å produsere i tre eller metall. har spurt noen bedrifter og det blir veldig dyrt. nettopp betongversjonen gjør det så enormt enkelt å feste huset (huset og basen vil bli bygget hver for seg).
budsjettet mitt ligger rundt 100 000 kr og kan gå opp til 150k, men håper å ikke måtte.
Jeg har ingen anelse egentlig, ikke mitt kunnskapsområde.husbåt skrev:
Men jeg vet at det finnes rustfritt armering, og til et eller annet formål må det vel være utviklet for.
Ulempen burde i det minste være prisen, men evt. med mindre betongforbruk kanskje det ikke blir altfor ulønnsomt, kanskje ...
Altså, jeg kan ikke hjelpe deg, enten ansetter du noen som kan dette med betong i vann + holdfasthet eller så har du en lang oppoverbakke med kunnskapsinnhenting. Men av og til er vel reisen morsommere enn målet.
100-150', mener du kun platen da, eller plate + pontonger, eller alt?
Hvis du mener mer enn bare plate så skal du allerede begynne å forberede deg på et evt. sjokk.
Bare betongen i seg selv vil sikkert gå løs på 15-25', så skal det armeres, bygges former osv.
Min svært ukunnige gjetning er at du kan få plate + noe å flyte med (pontonger ..) for noe rundt 100, eller noen 10-talls tusenlapper mer. Men ta ikke dette for noen sannhet, det er en ren rågjetning, blandet med en masse uvitenhet. :blushing:
Men spennende prosjekt må jeg si.
Du får veldig gjerne oppdatere oss alt etter som det fortsetter.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Hvorfor ikke støpe et kar av betong, det finnes seilbåter av betong.
Protte
Protte
jeg tenkte 100k for selve bunnen med pontonger og alt, ikke selve huset.Mikael_L skrev:Jeg har ingen anelse egentlig, ikke mitt kunnskapsområde. Men jeg vet at det finnes rustfri armering, og for noe formål må den vel være fremstilt for.Eks. her...
Ulempen burde i det minste være prisen, men med mindre betongetforbruk kanskje det ikke blir altfor ulønnsomt, kanskje ...
Altså, jeg kan ikke hjelpe deg, enten ansetter du noen som kan dette med betong i vann + holdfasthet eller så har du en lang oppoverbakke med kunnskapsinnhenting. Men noen ganger er vel reisen morsommere enn målet.
100-150', mener du kun platen da, eller plate + pontonger, eller alt? Om du mener mer enn bare plate så skal du allerede begynne å forberede deg på et evt. sjokk. Bare betongen i seg selv vil sikkert koste 15-25', deretter skal det armeres, bygges former osv.
Min høyst ukunnige gjetning er at du kan få plate + noe å flyte med (pontonger ..) for noe rundt 100, eller noen 10-talls tusenlapper mer. Men ikke ta dette som noen sannhet, det er en ren rågjetning, blandet med en masse uvitenhet. :blushing:
Men spennende prosjekt må jeg si. Du får veldig gjerne oppdatere oss alt ettersom det utvikler seg.![]()
rundt 15kkr for betongen (det er 6,3 m3) så 20kkr for hver pontong (sender en e-post og sjekker) og resten arbeidstimer for en ekspert og penger til fyren som løfter den i vannet.
tenker jeg riktig?
Jeg synes du skal ta en titt til på flytepontonger i betong. De har som tidligere nevnt veldig god flyteevne og blir nok billigere enn å støpe en plate og la noen sveise pontonger i stål.
"takk for tipset om prefabfabrikker men problemet blir at de er så tunge! har noen en idé om hvor stor motor jeg ville trenge for å kjøre i Mälaren (jeg kommer kun til å bruke den i Mälaren) om alt skulle veie ca 60 tonn?"
For å drive 60 tonn i 27 knop kreves det 2x1200hp. Med to dieselmotorer på ca 2-3l så gjetter jeg at du kan ta deg rundt med samme hastighet som seilbåter.
"takk for tipset om prefabfabrikker men problemet blir at de er så tunge! har noen en idé om hvor stor motor jeg ville trenge for å kjøre i Mälaren (jeg kommer kun til å bruke den i Mälaren) om alt skulle veie ca 60 tonn?"
For å drive 60 tonn i 27 knop kreves det 2x1200hp. Med to dieselmotorer på ca 2-3l så gjetter jeg at du kan ta deg rundt med samme hastighet som seilbåter.
jeg er dårlig på motorer, hvor mye hp har to 2-3l motorer? igjen så trengs det veldig mye kraft for å drive rundt 60 tonn spesielt om man har betongpontonger for de har mye større motstand enn vanlige pontonger. jeg har tenkt å kjøre 5km i snitt hver dag hvor mye ville den bruke (diesel eller bensin).dannan skrev:Jeg synes du bør ta en titt igjen på flytepontonger i betong.
De har som tidligere nevnt veldig god flyteevne og blir nok billigere enn å støpe en plate og få sveiset noen pontonger i stål.
"takk for tipset om prefabfabrikker men problemet blir at de er så tunge! har noen en anelse om hvor stor motor jeg ville trenge for å kjøre i mälaren (jeg vil kun bruke den i mälaren) om alt skulle veie typ 60 tonn?"
For å drive 60 tonn i 27 knop kreves 2x1200hp. Med to dieselmotorer på ca 2-3l så gjetter jeg at du kan komme deg rundt med samme hastighet som seilbåter.
obs jeg har kun tenkt å ha påhengsmotorer
Sist redigert:
Rustfrie armeringsjern brukes bare når veivesenet eller baneverket skal anlegge en konstruksjon der det er risiko for saltvann (støpte bussholdeplasser, brofundament i saltvann, etc.). Dersom vi antar at vanlige armeringsjern koster ca. 8 - 16 kr/kg, så koster rustfrie armeringsjern (bare en vill gjetning pga. jeg vet at det er en kjempepris) 400 kr/kg. Uansett så koster rustfrie armeringsjern så mye at en privatperson ikke engang trenger å vurdere å bruke det i sin konstruksjon, uansett hva som skal bygges!Mikael_L skrev:Jag har ingen aning egentligen, inte mitt kunskapsområde.
Men jag vet att det finns rustfri armering, og til noe formål må den vel være utviklet for.
For eksempel her...
Ulempen skulle i det minste være prisen, men ev. med mindre betongforbruk er det kanskje ikke altfor ulønnsomt, kanskje ...
Altså, jeg kan ikke hjelpe deg, enten engasjerer du noen som kan dette med betong i vann + styrke eller så har du en lang oppoverbakke med kunnskapsinnhenting. Men noen ganger er vel reisen morsommere enn målet.
100-150', mener du kun platen da, eller plate + pontonger, eller alt?
Om du mener mer enn bare plate så skal du allerede begynne å forberede deg på en evt. sjokk.
Bare betongen i seg selv vil sikkert gå på 15-25', så skal det armeres, bygges former osv.
Min høyst ukunnige gjetning er at du kan få plate + noe å flyte med (pontonger..) for noe rundt 100, eller noen 10-talls tusenlapper mer. Men ta ikke dette som noen sannhet, det er en ren rågjetning, blandet med en masse ukunnskap. :blushing:
Men spennende prosjekt må jeg si.
Du må veldig gjerne oppdatere oss alt hva det fortsetter.![]()
Det er bare baneverkets og veivesenets konstruktører som har råd til å regne inn rustfrie armeringsjern i sine konstruksjoner pga. det er jo "bare" fra skattebetalernes bunnløse pengeskrin som de tar "noen" kroner fra!