Vi grubler videre på vår carport og med min tanke om å ha en terrasse oppå carporten. Så kom jeg på ideen om kanskje å støpe en carport? Med et flatt tak hvor man kan plante ting? Bortsett fra byggesøknadsproblemer, er dette noe man kan gjøre selv? Eller må man ansette proffer for slikt?

Holdbarhetsmessig kan jo alt løses med dimensjonering, men hvordan ser dere på plantingsområde oppå carporten? Tanken er å ha et flatt tak med en passende "sarg" rundt for å holde inne jord, sand og stein for å plante tålige små planter på, med et område hvor man selv kan være sammen med venner og kjente. Vannutløpet ordnes med dreneringshull.

Jeg antar her at man må ha en spesiell type sement her for at betongen skal bli mer tett så ikke armeringen begynner å ruste?

Noe mer man bør tenke på? Tanker?

Betong blir aldri helt tett uten at du trenger noe oppå som er tett pluss en passende drenering. Blir det tilstrekkelig vått får du jo et basseng ellers.

JO selvfølgelig skal det ordnes med drenering ved kantene så det ikke samles vann der. Men jeg tenkte mer på bekymringen over at armeringen ruster og sprenger betongen. Men da burde vel husgrunnens armering ruste også antar jeg.

Det finnes spesielle takduker som man legger under stein/jord/grus når man vil dyrke på tak. Søk på grønne tak så finner du nok en del.

du bør også legge en drenering midt på taket et sted. Kantene kan være kalde og frosne, og i midten er det varmt og godt om våren

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.