Jeg har en carport, ca 20 kvm, som står på støpte pilar (se vedlagt bilde). I carporten er det i dag grus, men jeg skulle nå ønske å støpe et betonggulv i stedet.

Det jeg er litt bekymret for er hva som skjer med de støpte pilarene hvis jeg begynner å grave ut for å bygge form og legge isolasjon og armering. Er det risiko for at det synker? Hva trenger jeg å tenke på? Trenger jeg å gjøre det i etapper?

En hvit stolpe montert på en rød metallplate, festet til en støpt betongsokkel over grus.

Forhåpentligvis er plinten lang nok til at du ikke blottlegger den særlig mye for dybden du trenger å grave bort for platen. Jeg ser ingen hindring for det.

• Liker
princip
  • Laddar…
Skal du gjøre om carporten til garasje?

Da burde du kunne gjøre alt grunnarbeid bortsett fra rett ved fundamentet.
Støpe platen (med utsparing for fundamentene).
Begynn å sette opp veggen eller midlertidige støtter (slik at du kan fjerne stolpene og fundamentene).
Deretter pigge opp eller løfte fundamentet og plassere isolasjon og til slutt støpe i utsparingen.

Kan du ikke plukke ned carporten, støpe plate med fester for stople, og sette tilbake taket. Så funderer jeg på å gjøre, skyver tele plata så følger taket med

15 cm over- og underkantsarmeret plate uten kantforsterkning har jeg støpt under det jeg kan se, lignende forhold. På den platen sto en hjullaster Caterpillar 930, og det holdt nok. I alle fall i 12 år. Borret inn dører i sidene på søylene, andre enden av dørene satt i plasthylser i platen.
Deretter ble platen fjernet til fordel for eneboligbygging. (Stykket av tomtebiten hvor garasjen sto.)

Sist redigert:
Takk for svar.

JOW - carporten har i dag bakre vegg samt vegg på halve (indre) langsidene. Jeg tenker nok å lage hel vegg, en runde leca og deretter regel opp. Da burde det ikke være noen problemer å fjerne stolpene og gjøre som du foreslår.

nino - det høres ut som mye jobb for meg. Carporten har nesten 4m opp til takstolene, og solide limtrebjelker. Det ville kreve maskiner som jeg ikke har, og koste ganske mye å kjøpe inn.

Ja, det går jo også an å gjøre midlertidige støtter utenfor og innenfor den fremtidige veggen.
Som via 2 søyler og 1 bjelke tar over stolpens jobb. Du kan da fjerne stolpen og sokkelen.
Støpe en kantbjelke. Beksle over så lasten tas opp av kantbjelken.
Deretter lage platen innenfor.

Men jeg tror det er unødvendig komplisert.

Jeg gjorde som JOW foreslår når jeg bygde om min carport til garasje. Var ikke så avansert. Hevingen av taket så jeg kunne veksle av gjorde jeg med garasjejekken og en bjelke.

Robert-san01 - du mener at du støpte gulvet først, deretter satte inn en jekk og vekslet av, for å kunne kappe av de opprinnelige stolpene?

De opprinnelige stolpene skal man da kappe slik at man akkurat får inn leca og syll under, når man har fjernet den gamle fundamentet, isolert og støpt?

Nei, jeg tok bort stolpen i hjørnet som bar opp mitt tak helt så jeg kunne lage en hel og isolert plate uten kuldebroer eller risiko for forskyvninger.

Jeg tok en regel og la over hjørnet oppe i taket. Deretter jekk og en regel opp mot regelen på tvers. Når jeg hadde løftet taket litt satt jeg inn regler i endene på den tverrgående som jeg så satte ned taket på. Tok deretter bort søylen og fundamentet.

Støpte så platen og når den var ferdig regla jeg opp veggen og slapp ned taket så jeg kunne ta bort støtte og tverrregel.

• Liker
princip
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Her er tråden om min og kameratens ombygging.

[lenke]
Det er nok dette bildet som best viser hvordan jeg tror Robert-san01 mente at han gjorde for å kunne fjerne stolpen i hjørnet (siste bildet i innlegg #45).

Altså at stolpene som står på markstenen/betongplatene bærer opp hjørnet med en planke som ligger under takstolen/hammarbandet, den diagonaler hjørnet (skulle jeg tro, man ser jo ikke taket på bildet).
Men stolpen er i hvert fall borte på bildet.

Og på bildet i innlegg #44 kan du se diagonale planker som fungerer som stempling, som holder opp taket der.

Robert-san01 får rette meg om jeg har tolket feil..

JOW skrev:
Det er nok dette bildet som best viser hvordan jeg tror Robert-san01 mente at han gjorde for å kunne ta bort stolpen i hjørnet (siste bildet i innlegg #45).

Altså at stolpene som står på markstenen/betongplatene bærer opp hjørnet med en regel som ligger under takstolen/hammarbandet, den diagonaler hjørnet (skulle jeg tro, man ser jo ikke taket på bildet).
Men stolpen er i hvert fall borte på bildet.

Og på bildet i innlegg #44 kan du se diagonale lekter som fungerer som stempel, som holder opp taket der.

Robert-san01 får rette meg om jeg har tolket feil..
Du har tolket det helt korrekt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.