Vi har byttet en gammel rusten støpjernsbrønn i kjelleren. Vi har allerede støpt igjen den bærende konstruksjonen med armert finbetong. Mitt spørsmål er nå hvordan jeg best støper opp de siste 50-70 mm til en ferdig betonggulvflate i nivå med det gamle gulvet? Støpe videre med vanlig finbetong? Slipsats? Flytsparkel?
Slik ser det ut nå
Lagerrom, med dør mot kjeller med ny sluk:
Kjellerrommet med ny sluk:
Omtrentlig tykkelse på eksisterende omkringliggende betonggulv:
I det første rommet er det ingen fall. I rommet med sluken er det ett visst fall på det omkringliggende gulvet.
Jeg hadde brukt ekspanderbetong. Den flyter ut veldig fint og fyller hullet ditt akkurat til kanten hvis du heller forsiktig. Man kan også lage avdelinger i hullet med modellgips slik at du kan støpe i omganger.
Ekspanderbetong høres interessant ut, har ikke jobbet med den tidligere. I så fall trenger jeg helt klart å dele det inn i to deler, en for det flate gulvet og en for det der det skal være et visst fall. Gjetter at ekspanderbetong ikke er så bra om man vil kunne arbeide frem et fall?
Eps-betong + flytsparkel for den delen som ikke har fall. Da er flytsparkel enkelt + du kan justere det/skrape det når det er halvherdet.
For den delen som har fall funker EPS-betong også, sjekk minimumstykkelse, men jeg mener det ofte er 30mm. Deretter flytsparkel eller slipset ovenpå det. Flytsparkel med fall er vanskelig, jeg har leid bort akkurat det. Se på "Onsalakorvens" tråd der jeg mener han bruker slipset for fallstøping.
Takk for tipsene. Utfordringen i den delen som skal ha fall er at jeg må forholde meg til omkringliggende betonggulv som allerede har et fall mot gulvsluken. Sannsynligvis kan jeg bruke en avtrekkslist mot eksisterende gulv, men det krever jo at massen jeg bruker ikke flyter ut selv for mye. Vet ikke så mye om forskjellige slipmasser, men hva jeg forstår flyter de typisk ikke ut selv.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.