Planlegger stavverksbygg. Da kan man feste innertaket over takstol. Men hvordan skal man tenke videre? Det skal være et hus som puster og vegg isoleres med hamp og kalk. Takets isolering med bare løs hamp.
Jeg vurderer fukt sperre mot takisoleringen. Jeg vurderer også storm og hvordan tak med isolering skal festes for at det ikke skal fly av i stormene.
Vil ikke ha synlige bolter og heller ikke gjennomgående bolter som blir kuldebroer.
Jeg vurderer fukt sperre mot takisoleringen. Jeg vurderer også storm og hvordan tak med isolering skal festes for at det ikke skal fly av i stormene.
Vil ikke ha synlige bolter og heller ikke gjennomgående bolter som blir kuldebroer.
Du må nok fortelle om planene dine. Hvorfor vil du ha innertaket på utsiden av stenderne? Hva er funksjonen til bygningen? Skal den være oppvarmet?
Mem stolpeverk er gøy, hva bruker du for treverk? Har du håndverkere? Det høres ut som om du skal tegne det selv, bygger du selv også?
Mem stolpeverk er gøy, hva bruker du for treverk? Har du håndverkere? Det høres ut som om du skal tegne det selv, bygger du selv også?
Stokken som er av eik, skal være synlig på innsiden derfor havner innertaket utenpå stokken.A arkTecko skrev:
Det skal være bolighus med helårs bolig.
Jeg har en snekker til hjelp men skal bygge litt selv også. Vil nå diskutere og forstå ulike takløsninger.
Vanskelig å løse et helisolert tak så tror jeg. Du må regla opp på utsiden av innertaket i så fall, typ 220×45? I alle fall om det skal være løsull. Ev ville frigolit funke bra for hva du er ute etter, men det høres det som du absolutt ikke vil. Kanskje hampakalksskiver? Hva skal det være for takmateriale?
Du trenger definitivt å tegne opp seksjoner så du kan fundere på takfoten, tror den kan bli vrien å løse.
Dampbrems mellom innertaket og isoleringen ville jeg definitivt brukt (eller dampsperre om du vil). Selv et tak som puster har vanskelig for å håndtere kondens. Kanskje kan du ha en annen lufttett løsning, som leirpus? Om du ikke vil ha dampbrems.
Du trenger definitivt å tegne opp seksjoner så du kan fundere på takfoten, tror den kan bli vrien å løse.
Dampbrems mellom innertaket og isoleringen ville jeg definitivt brukt (eller dampsperre om du vil). Selv et tak som puster har vanskelig for å håndtere kondens. Kanskje kan du ha en annen lufttett løsning, som leirpus? Om du ikke vil ha dampbrems.
kanskje må man tenke "et tak på taket" og så kjøre etter utprøvde konstruksjoner.A arkTecko skrev:Vanskelig å løse et helisolert tak slik tror jeg. Du må regel opp på utsiden av innertaket i så fall, typ 220×45? I alle tilfeller om det skal være løsull. Kanskje ville frigolit funke bra for hva du er ute etter, men det høres det som du absolutt ikke vil. Kanskje hampakalksskiver? Hva skal det være for takmateriale?
Du trenger definitivt å tegne opp seksjoner så du kan vurdere takfoten, tror den kan bli vanskelig å løse.
Dampbrems mellom innertaket og isoleringen ville jeg definitivt brukt (eller dampsperre om du vil). Selv et tak som puster vil slite med å håndtere kondens. Kanskje kan du ha en annen lufttett løsning, som leirpuss? Om du ikke vil ha dampbrems.
Byggnadsingenjör
· Skåne
· 1 458 innlegg
Ved nyproduksjon av en bygning skal en konstruktør gjøre nødvendige beregninger og konstruksjonsløsninger. Dette er ikke noe man som lekperson skal drive med selv.
om du vil ha synlige takstoler/bjelker får du bygge på et isolert tak ovenpå. Kanskje, takstoler, gips/trebekledning, fuktbrems, rupanel, 20 cm trefiberisolasjon mellom lekter, vindsperre, luftspalte, lekter, takmateriale?A Abyaby skrev:Planlegger stolpeverksbygning. Da kan man feste innertaket over takstol. Men hvordan skal man tenke videre? Det skal være et hus som puster og vegg isoleres med hamp og kalk. Takets isolering med bare løs hamp.
Jeg tenker på fuktbarriere mot takisoleringen. Jeg lurer også på storm og hvordan tak med isolasjon skal festes for å ikke blåse av i stormene.
For å taket ikke skal bli for klumpete kan man droppe isolasjonen utenfor veggene og der trekke opp ytterveggene 20 cm. Gir illusjonen av et tynt, elegant tak..
Klusete konstruksjon
Det var veldig bra tips. Takk for det.Biggle skrev:
om du vil ha synlige takstoler/bjelker må du bygge på et isolert tak ovenfor. Kanskje, takstoler, gips/trebekledning, fuktbrems, rupanel, 20cm trefiberisolasjon mellom stendere, vindsperre, luftspalte, stendere, takmateriale?
For at taket ikke skal bli for klumpete kan man droppe isolasjonen utenfor veggene og der dra opp ytterveggene en 20 cm. Gir illusjonen av et tynt, nett tak..
Knepen konstruksjon![]()
Klikk her for å svare