J
Kanskje dumt spørsmål, men i hvilken retning anbefales det å sette stolpesko når man bygger plank (1,8m) og grind?

Høyre-venstre virker jo penere, men frem-tilbake mer holdbart når det gjelder bøyekraft fra vind.

Og gjør man forskjell på planket i seg selv og grinden, forutsatt at man vil ha maksimal bæreevne? Samme spørsmål kan jo anvendes på carport og tak til veranda også, selv om jeg er mest interessert i plank+grind for øyeblikket.

Mitt tips for plank eller grind basert på surt ervervet erfaring :-( er at du dropper stolpesko helt og setter hele søylen i hullet og støper den fast direkte i betongen. Stolpesko, hvis vi snakker om modellen med et sentralt punkt under med U-feste over, er for myk hvis den bare har støtte i én retning. Den kan ta opp lasten ovenfra godt, men ikke like godt sidelengs. Fungerer derimot bedre når du bygger med fire hjørner og stag opp imellom...som f.eks. en carport.

Som Peter er inne på så er stolpesko svake, vurder å bruke plintjern i stedet.

Kan bare si meg enig med forrige taler. Naboen har nettopp revet sin hekk og erstattet med et veldig fint gjerde. Dog er det støpt med stolpesko med kun et rundt jern ned i sementen. Når man tar i rekkverket en meter opp så svikter det skikkelig mye. Det føles veldig usikkert. (Selv om det kommer til å holde så føles det veldig vinglete.)

mexitegel skrev:
Som Peter er inne på så er stolpskoer svake, vurder å bruke plintjern i stedet.
Jeg vil påstå at det er for svakt uansett om man skal bygge et tett plank. Spesielt om du har en lengre rettstrekke.

Har en barnehage i nærheten hvor planket har gitt etter og for øyeblikket er støttet opp med vaiere.

Støtter Peter, støp fast stolpene.

Bruker man bare ordentlige stolpejern dimensjonert for formålet er det ikke noen bekymringer overhodet.

Fordelen er åpenbar den dagen man trenger å bytte en stolpe.

Plintjern alle dager i uken foran stolpesko og la de gjerne gå opp minst 15-20 cm på stolpene. Jeg har uansett ikke sett/ brukt modell som klarer å holde et plank ... Muligens et gjerde.. Derimot synes jeg ikke du skal støpe ned stolpene og i så fall gjør et skikkelig hullkjerne rundt hver stolpe//

J
Ok, plintjern it is. Har noe imot å ikke kunne demontere og bytte ut...

Men spørsmålet gjenstår, hvilken retning? ☺

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.