Hei!
Skal rive en del av hjertet veggen, 2,4m..
Har regnet ut en bjelke på Moelvens nettside som angir målene:
90x225
BALKENS SPENNVIDDE: 2400mm
ERF. STØTTELENGDE: 43mm
NEDFLEKSJON: 4mm
LAST SØYLEBEREGNING: 18,2kN
BJELKEVEKT: 23kg
Hvilken dimensjon på stolpene er "minimum"? Klarer jeg meg med 45x90 "vanlige" lekter? De vil bli forankret i eksisterende vegger.
Skal rive en del av hjertet veggen, 2,4m..
Har regnet ut en bjelke på Moelvens nettside som angir målene:
90x225
BALKENS SPENNVIDDE: 2400mm
ERF. STØTTELENGDE: 43mm
NEDFLEKSJON: 4mm
LAST SØYLEBEREGNING: 18,2kN
BJELKEVEKT: 23kg
Hvilken dimensjon på stolpene er "minimum"? Klarer jeg meg med 45x90 "vanlige" lekter? De vil bli forankret i eksisterende vegger.
Takk for linken mathias, men dessverre var den ikke mye til hjelp... Helt andre forutsetninger hos den ts enn hos meg.. Jeg har søkt en del men ikke funnet noe relevant dessverre, derfor stilte jeg et eget spørsmål
Hva tåler en 45x95? Står den løs så klarer den vel ikke mer enn knapt 250-300kg eller? Innebygd/forankret i vegg så fikser den jo mer, men hvor mye?
Jeg har jo ikke så høyt belastning (tøft 18kN) og kun 2.4m..
Vet at du er en klippe mathias, har du noen tanker direkte ang 45x90 og 18kN.
Forresten, blir det 18kN/2, dvs 9kN per stolpe? (rundt 900kg/stolpe???)
Hva tåler en 45x95? Står den løs så klarer den vel ikke mer enn knapt 250-300kg eller? Innebygd/forankret i vegg så fikser den jo mer, men hvor mye?
Jeg har jo ikke så høyt belastning (tøft 18kN) og kun 2.4m..
Vet at du er en klippe mathias, har du noen tanker direkte ang 45x90 og 18kN.
Sist redigert:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 innlegg
2 stk 45x95 eller hvis du setter plywood eller OSB på begge sider 1 stk 45x95. På høykant er den 4 ganger så stiv.
Det er bare på følelse den dimensjoneringen.
Protte
Det er bare på følelse den dimensjoneringen.
Protte
Låter ok..
litt "slabbigt" regnet får jeg det til at en 45x95 holder for ca 2,4 tonn om den står i en vegg... ok?? (selvfølgelig avhengig av kvalitet på trevirke osv..
Den ene vil bli kledd med OSB på den ene siden, gips på den andre siden, den andre stolpen vil bli skrudd/boltet og limt i ytterveggen.
SLutsats: Det burde bli ok med 45x95 til å bære opp limtreet med?
Mvh
litt "slabbigt" regnet får jeg det til at en 45x95 holder for ca 2,4 tonn om den står i en vegg... ok?? (selvfølgelig avhengig av kvalitet på trevirke osv..
Den ene vil bli kledd med OSB på den ene siden, gips på den andre siden, den andre stolpen vil bli skrudd/boltet og limt i ytterveggen.
SLutsats: Det burde bli ok med 45x95 til å bære opp limtreet med?
Mvh
Beregningprogrammet kan bare beregne på fritt stående stolper, ikke de som ligger i vegg/forankret..??
Når en stolpe "knekker" så gjør den vel det fordi den "bøyes", noe den får ganske vanskelig for å gjøre om den er boltet i en vegg? korrekt?
Mvh
Når en stolpe "knekker" så gjør den vel det fordi den "bøyes", noe den får ganske vanskelig for å gjøre om den er boltet i en vegg? korrekt?
Mvh
Har du mangel på plass eller vil du ha en billig løsning?
Som MathiasS skrev i tråden som ble lenket til ovenfor: "Hobbyfikserens gyldne regel i disse tilfellene er å overdimensjonere så man ikke føler seg usikker på om det holder"
Har du plass og råd, følg beregningsprogrammet for frittstående stolper, så har du marginene på din side. Et annet alternativ er å investere i 90x90 limtre. Har du tenkt gjennom hvordan du skal ta opp lasten fra stolpene i gulvet/bjelkelaget?
Som MathiasS skrev i tråden som ble lenket til ovenfor: "Hobbyfikserens gyldne regel i disse tilfellene er å overdimensjonere så man ikke føler seg usikker på om det holder"
Har du plass og råd, følg beregningsprogrammet for frittstående stolper, så har du marginene på din side. Et annet alternativ er å investere i 90x90 limtre. Har du tenkt gjennom hvordan du skal ta opp lasten fra stolpene i gulvet/bjelkelaget?
Jeg har plassmangel.. Om jeg hadde hatt plassen ville jeg selvfølgelig gått for 90x90 limtre ifølge moelven.
OM det er i underkant og rent av risikabelt å bruke 45x95 skrudd limtre, så skal jeg selvsagt prøve å tenke om..
Når det gjelder gulvrammen, så vil stolpene stå over eksisterende gulvbjelker som igjen hviler på betongbjelker under huset.
OM det er i underkant og rent av risikabelt å bruke 45x95 skrudd limtre, så skal jeg selvsagt prøve å tenke om..
Når det gjelder gulvrammen, så vil stolpene stå over eksisterende gulvbjelker som igjen hviler på betongbjelker under huset.
Jeg forstår at du ikke får et eksakt svar på ditt spørsmål men gitt din last på 1,8t så kan man jo gjette litt. Når det gjelder tallene så var det Matti-75 som var en klippe - han kan kanskje ta frem tall for en 45x95 også. Litt mer konkret da - slik gjorde jeg:dennisson skrev:Takk for linken mathias, men dessverre var den ikke mye til hjelp... Helt andre forutsetninger hos den ts enn hos meg.. Jeg har søkt en del men ikke funnet noe relevant dessverre, derfor stilte jeg et eget spørsmål
Hva holder en 45x95 for? Står den løs så klarer den vel ikke mer enn knapt 250-300kg eller? Innebygd/forankret i vegg så fikser den jo mer, men hvor mye?
Jeg har jo ikke så fryktelig høy belastning (stivt 18kN) og kun 2.4m.
Vet at du er en klippe mathias, har du noen tanke direkte ang 45x90 og 18kN.
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Bildelinkene har gått i stykker i en forumkonvertering men linkene er korrekte og bildene finnes fortsatt. Jeg gjetter at dette er veldig likt ditt lastfall. Noen år med empiriske tester har vist at nedbøyningen stemmer bra med opprinnelig dimensjonering og ingenting har kollapset....
Ifølge traguiden.se har en 2,4 meter ostaget 45x95 en maks knekkbelastning i stiv retning på 13,43kN.
I svak retning en brøkdel av dette.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
Den svake retningen blir utrolig mye sterkere når den bygges inn i vegg, men i stiv retning tror jeg ikke at man har så veldig mye å dra nytte av ved å skru fast gipsplate på planke.
Tar du konstruksjonsvirke, f.eks. C24/K24 får du forsåvidt mer styrke.
I svak retning en brøkdel av dette.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
Den svake retningen blir utrolig mye sterkere når den bygges inn i vegg, men i stiv retning tror jeg ikke at man har så veldig mye å dra nytte av ved å skru fast gipsplate på planke.
Tar du konstruksjonsvirke, f.eks. C24/K24 får du forsåvidt mer styrke.
Sist redigert:
Også i stive retningen øker bæreevnen betydelig hvis den blir korrekt stagget.Mikael_L skrev:
Den må isåfall stagges i begge retningene.
Om dette går i TSs tilfelle vet jeg ikke. Vet ikke nok rett og slett om de omkringliggende konstruksjonene.
"MINSTE NØDVENDIG. OPLAGSLENGDE"
Er det minste målet på den delen av "stolpen" som møter den nye bjelken?
I mitt tilfelle 43mm? En 45x95 møter jo dette med god margin, men så enkelt kan det vel ikke være? Jeg har kommet frem til at jeg vil sette en 90x90 limtrestolpe på ene siden og en 45x95 på andre siden der den "brede" delen vil bli skrudd og limt i veggen. Dermed vil bjelken hvile "lengdemessig" på 45mm, og stolpens bredde vil være nær bjelkens bredde. Jeg vil nok sette et kraftig vinkeljern mellom stolpen og bjelken også, for å minimere "glidefare". Kommentarer?
Er det minste målet på den delen av "stolpen" som møter den nye bjelken?
I mitt tilfelle 43mm? En 45x95 møter jo dette med god margin, men så enkelt kan det vel ikke være? Jeg har kommet frem til at jeg vil sette en 90x90 limtrestolpe på ene siden og en 45x95 på andre siden der den "brede" delen vil bli skrudd og limt i veggen. Dermed vil bjelken hvile "lengdemessig" på 45mm, og stolpens bredde vil være nær bjelkens bredde. Jeg vil nok sette et kraftig vinkeljern mellom stolpen og bjelken også, for å minimere "glidefare". Kommentarer?