Hei

Takk for alle tips her i tråden! Jeg har et spørsmål som jeg ikke finner noe bra svar på og lurer på om noen vennlig person kan hjelpe til

Skal bygge en pergola ca 3*4 m som står på terrasse i 5. etasje med 45*145 bjelker stående (må være veldig stabil). Stilles på terrassegulv og festes ned i betongplatene under terrassegulvet.

Jeg vil gjerne bruke 4 stk trykkimpregnerte limtrestolper 115*115 som søyler for stabilitet og litt for design, og har lett etter en passende stolpesko med støtte i alle retninger. Stolpene vil også få litt støtte sidelengs av et rekkverk.

Finner nærmest denne 97*97 på Bauhaus, men da trenger jeg å frese ut en del på stolpene nederst. Noen som vet om det går an å få tak i tilsvarende for 115*115, eller om dere har noen andre gode ideer?

• Firkantet metallstolpeholder med hull for festing, passer mindre stolper. Perfekt for byggprosjekter som trenger stabilitet på ulike overflater.
Sist redigert:
Jeg synes det høres veldig stort ut med den dimensjonen. Antar at du skal ha disse som søyler?
Gå ned i størrelse så det passer stolpeskoen. Du får ingen vekter på pergolaen så dimensjonen holder fint.
Og om du mener trykt trelast så er det nok ikke limtre i 90x90. Trykt 90x90 har en tendens til å vri seg.

Du kan vel også sette fire stykker vinkelbeslag rundt stolpe av ønsket dimensjon.

Hvordan er terrassegulvet bygget opp?

Jeg brukte en 115x115 stolpe til vår pergola, men jeg senket den under terrassen og festet med vinkelbeslag i gulvdragere.

Dårlig bilde men du forstår :D

Takoverbygget terrasse med tredekke, markise og hagemøbler; stolper til pergola synlige.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.