Skal bygge pergola til sommeren og spennvidden er ca. 5,8 m, og jeg vil unngå å sette en stolpe i midten og trenger derfor å finne passende treverk som er 6 meter langt. Limtrebjelker finnes i akkurat den lengden lokalt, og jeg vurderer også å bruke limtresøyler nettopp fordi de er formstabile og ikke vrir seg.

Er det greit å bruke limtre utendørs hvis man behandler treverket? Linoljemaling eller akrylmaling?

Hadde tenkt å bruke Limtrebjelke 42x225 GL28cs samt Limtresøyle 90x90 GL30h

A Andreas-sa skrev:
Linoljefärg eller akrylatfärg?
Akrylatfarge er uegnet til virke som er malt rundt om fordi virket råtner.

• Liker
Testarn
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Akrylatfarge er uegnet til treverk som er malt rundt om siden treverket råtner.
Jeg ville heller la det være umalt enn å ha akrylatfarge, men linoljemaling er et godt alternativ.

• Liker
fribygg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Akrylatfärg er uegnet til trevirke som er malt rundt om siden treverket råtner.
ok, så man bør altså ikke kapsle inn trevirket uten det trenger å puste?

Hva gjelder hva som finnes lokalt så ville jeg valgt det jeg vil ha uten hensyn til lokale sortimentet og bare bestille det hjem.

Iofs så ville jeg bygge en pergola med "tak"stoler på den lengden men det er en smakssak.

A Andreas-sa skrev:
ok, så man bør altså ikke kapsle inn treverket uten at det trenger å puste?
Mal du plastmaling rundt om kan du jo være sikker på at det råtner fortere enn ubehandlet treverk. Om du bare maler én side likt en fasade KAN akrylmaling fungere men hvorfor ta sjansen?

Jeg ville i din situasjon bestille hjem vanlig saget treverk i solide dimensjoner og rett lengde, det finnes sagbruk som har spesialisert seg på langt treverk og om du vil ha farge på pergolaen er vel slamfarge eller tjærefarge, roslagsmahogny eller vanlig tretjære det som vil fungere best over tid.

• Liker
Andreas-sa
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Maler du plastfarge rundt om kan du jo være sikker på at det råtner fortere enn ubehandlet virke. Om du bare maler en side likt en fasade KAN akrylatfarge fungere men hvorfor ta sjansen?

Jeg ville i din situasjon bestille hjem vanlig skåret virke i solide dimensjoner og riktig lengde, det finnes sagbruk som har spesialisert seg på langt virke og om du vil ha farge på pergolaen er vel slamfarge eller tjærefarge, roslagsmahogni eller vanlig tretjære det som vil fungere best over tid.
Takk det høres rimelig ut å satse på vanlig skåret virke om jeg kan finne en leverandør.

Noen som har tips om sagbruk i nærheten av Göteborg? Kommer til å trenge 2 x 6 meters bjelker samt mindre bjelker/virke for stolper og tverrliggende ribber, men det er kanskje enklest å kjøpe i byggevarehandelen.

Derome sager langt, vet ikke om du kan handle på deres anlegg privat men alle seriøse byggevarehus kan bestille hjem det du trenger.

Limtre for utendørs bruk krever mindre dimensjoner enn vanlig tre og er dessuten lettere å flytte rundt. Med så lang spennvidde blir dimensjonene veldig grove uansett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.