Leonita DG

#1
Medlem
· 1 innlegg
7 m siden
Hei!
Jeg skal renovere et eldre hus. 1,1-2 etasjer i dag. Sone 2
Skal fjerne en bærende vegg i midten av huset..
Var hos byggfirmaet der de sa at det kreves limtrebjelke med mål 145x315, men da skjærer jeg hodet hver gang. Så om
jeg erstatter med stålbjelke/h-bjelke etc?

Ingen vet hvordan man beregner om det. Blir gal!

Mål:
Husets bredde blir omtrent 8m
Den bærende veggen blir i midten. Altså 4,20 i det ene rommet og 3,60 i det andre der den bærende står som stygg vegg i dag.
Tanken er åpen planløsning i første etasje med stort kjøkken.

Vet noen hvordan jeg regner ut?
 
Mener du at det skal være en 8m 145x315mm bjelke med fritt spenn eller en 145x315mm bjelke med som mest 4.2m spenn?
 
  • Liker
spikplanka
  • Laddar…
Leonita DG Leonita DG skrev:

[/HEADING]
[HEADING=3]Leonita DG​

#1
Medlem
· 1 innlegg
7 m siden
Hei!
Jeg skal renovere et eldre hus. 1,1-2 etasjer i dag. Sone 2
Skal fjerne en bærende vegg i midten av huset..
Var hos byggefirmaet der de sa at det kreves limtrebjelke med mål 145x315, men da slår jeg hodet hver gang. Så om
Jeg erstatter med stålbalk/H-balk osv?

Ingen vet hvordan man regner om i det. Blir gal!

Mål:
Husets bredde blir omtrent 8m
Den bærende veggen blir i midten. Det vil si 4,20 i det ene rommet og 3,60 i det andre der den bærende står som en stygg vegg i dag.
Tanken er åpen planløsning i første etasje med stort kjøkken.

Vet noen hvordan jeg regner ut?
Faen, glemte jo.
Husets bredde er 8m totalt. Men ÅPNINGEN der selve veggen er og skal bort blir 4 bred.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mener du at det skal være en 8m 145x315mm bjelke med fritt spenn eller en 145x315mm bjelke med som mest 4.2m spenn?
Ja. Jeg innså at det ble litt feil.
Selve åpningen skal bare være 4m. Til og med kanskje 3,50. Der finnes også en murstock rett igjennom huset ved siden av der en åpning skal bli.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.