Hei

Har hatt stripet tregnag som har spist opp svillen i den tilbyggede karnappen, karnappen, trolig bygget ganske nær tiden da hovedbygningen ble bygget. (hovedbygning fra 1911 med liggende tømmerstamme)

Grunnmuren er støpt betong i karnappen. Veggene er bygget av kløyvet tømmer og diverse planker som har stått på svillene som var dårlige.

Gjennom tidens løp har grunnmuren sunket noe som merket da jeg sagde vekk svillene. Jekkene jeg brukte var knapt nødvendig på grunn av at karnappveggene hang i luften uansett.

De gamle svillene var forbundet i hverandre halvt om halvt med 6-tommer spiker. (runde ringene) Likeså med kraftige spikrede vinkler mot hovedsvillen.

Jeg har nå lagt dit 5 nye sviller og støttet opp veggene. Nå går det til og med an å åpne vinduene  8-)

Sville 1 & 5 på bildet er festet med vinkeljern mot hovedsvillen. Se bilde sett ovenfra www.nybleus.se/bursprak.jpg

Svillene er dog ikke forbundet med hverandre som det er nå. Heller ikke er de boltet fast i grunnmuren. Jeg vurderer å feste svillene i betonggrunnmuren med vinkeljern. Tør man stole på at det gir tilstrekkelig støtte?

Jocke

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.