Hei!

Skal prøve å få til en overflate i hagen for en hengekøye. Har ingen trær å feste i, så jeg vil grave ned to stolper/bygningsvirke som heller litt fra hverandre.

Tenker at jeg pakker pukk og støper dem ned med grovbetong.

Hvilken dimensjon på stolpe anbefaler dere, hvilken dybde trenger jeg å få dem ned på, og finnes det en optimal vinkel på dem for at de skal være så stabile som mulig?

Byggmax selger virke som er 120*140 (NTR A). Er det noe som kunne fungere?

Takknemlig for svar!

Med vennlig hilsen, Per

Var du sugen på å støpe eller var det hengekøyen du var sugen på? For om det er det siste så finnes det jo hengekøyestativ. ;)

• Liker
vanpire
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Var du lysten på å akkurat støpe eller var det hengekøyen du var lysten på? For hvis det er det siste så finnes det jo hengekøyestativ. ;)
:) Det er en skogsglente så jeg vil gjerne få inn tremateriale. Marken er dessuten ganske ujevn, noe som gjør at jeg foretrekker litt mer arbeid og fikse med dem.

• Liker
ReginB og 1 annen
  • Laddar…
Per Sandwall Per Sandwall skrev:
:) Det er en skoglysning så jeg ville gjerne fått inn trematerialer. Marken er dessuten ganske ujevn, noe som gjør at jeg foretrekker litt mer jobb og fikse med dem.
Finnes en hel del videoer som viser litt omaka måter.
Jeg hadde støpt fast stolpene direkte i marken.

Det går jo an å lage knutepunkter i metall som man deretter setter inn trepinner i slik at det blir en ramme for hengekøyen..

Hei!

Skal forsøke å få til en flate i hagen for en hengekøye. Har ingen trær å feste i, så jeg vil grave ned to stolper/byggetømmer som lener litt fra hverandre.

Tenker at jeg pakker pukk og støper dem ned med grovbetong.

Hvilken dimensjon på stolpe anbefaler dere, hvilken dybde trenger jeg å få dem ned på og finnes det en optimal vinkel på dem for at de skal være så stabile som mulig?

Byggmax selger tømmer som er 120*140 (NTR A). Er det noe som kunne fungere?

Takk for svar!

Med vennlig hilsen, Per
Hei Per!
Vekker liv i din gamle tråd. Brukte du byggetømmer? Ble det bra? Jeg har nemlig samme tanke.

/Emil

E emilio_n skrev:
Hei Per!
Vekker liv i din gamle tråd. Brukte du byggtømmer? Ble det bra? Jeg har nemlig samme tanke.

/Emil
Hei!

Ja, jeg støpte ned byggtømmer fra Byggmax. Satte dem ned med noen graders helning. Har satt to karabinkroker på hver stolpe for å kunne regulere vinkelen på hengekøyen. Ble bra! :)

Person som slapper av i en oransje hengekøye festet til stolper ved en innsjø, omgitt av grønn vegetasjon og et tredekk med boblebad. Svart hund står i en oransje hengekøye festet mellom stolper, med en tretrapp og et hus i bakgrunnen. En person ligger i en fargerik hengekøye nær en innsjø med brygge, solstoler og parasoll under en delvis skyet himmel.

Med vennlig hilsen, Pelle

• Liker
Sigge Frolov
  • Laddar…
Hei!

Ja, jeg støpte ned byggtømmer fra Byggmax. Satte dem ned med noen graders helling. Har satt to karabinkroker på hver stolpe for å kunne regulere vinkelen på hengekøyen. Ble bra! :)

[bilde][bilde][bilde]

Hvilket superherlig sted dere ser ut til å ha der! Ser bra ut med hengekøyen. Da skal jeg gjøre det samme. Tenkte nok å ta to stykker 45x145 (eller lignende) og sette på hver sin side øverst mellom stolpene.

E emilio_n skrev:
Hvilket superherlig sted dere ser ut til å ha der! Ser bra ut med hengekøyen. Da skal jeg kjøre på samme sak. Tenkte nok ta to stykker 45x145 (eller lignende) og sette på hver sin side øverst mellom stolpene.
Takk!

Det kan du nok avvente litt med. Mine stolper beveger seg knapt, selv ved tyngre lass.

Evaluer først og se.

Hej!

Ja, jag gjöt ner byggtimmer från Byggmax. Satte ner dem med några graders lutning. Har satt två karbinhakar på varje stolpe för att kunna reglera vinkeln på hängmattan. Blev bra! :)

[bilde][bilde][bilde]

Med vänlig hälsning, Pelle
Pelle, ser väldigt fint ut! Gammal tråd nu, men undrar två saker:
Hur grovt timmer, 150mm?
Hur gjöt du ner, slog du in någon spik för extra fäste eller gjöt direkt?
Vill ju kopiera din lösning!
/Sigge i Lomma

Sigge Frolov Sigge Frolov skrev:
Pelle, ser väldigt fint ut! Gammal tråd nu, men undrar två saker:
Hur grovt timmer, 150mm?
Hur gjöt du ner, slog du in någon spik för extra fäste eller gjöt direkt?
Vill ju kopiera din lösning!
/Sigge i Lomma
Hej Sigge!

Jag köpte dessa:
https://www.byggmax.se/120x140-bygg...S47nyROFLV90xJWrrzyd-Dw19WcdMd5RoCcscQAvD_BwE

Jag grävde en rejäl grop som jag sedan kunde ställa stolpen i och fixera med några tillfälliga plankor. Gjutningen gjorde jag med grovbetong som jag blandade med lite sten. Tror jag körde på 2-3 säckar per hål.

Nu några år senare är allt fortfarande superstabilt, mkt tack vare djupet på hålen som jag uppskattar till cirka 70-80 cm djupa.

• Liker
Sigge Frolov
  • Laddar…
:) Det är en skogsglänta så jag skulle gärna vilja få in trämaterial. Marken är dessutom ganska ojämn vilket gör att jag föredrar lite med jobb och fix med dem.
Skogsglänta?
Köp långa stabila snören och fäst i träden.
/W

Hej Sigge!

Jag köpte dessa:
[lenke]

Jag grävde en rejäl grop som jag sedan kunde ställa stolpen i och fixera med några tillfälliga plankor. Gjutningen gjorde jag med grovbetong som jag blandade med lite sten. Tror jag körde på 2-3 säckar per hål.

Nu några år senare är allt fortfarande superstabilt, mkt tack vare djupet på hålen som jag uppskattar till cirka 70-80 cm djupa.
Det var ju rätt fram!
Jag funderade på att "ankra" stolpen i betongen med några inslagna 75mm spik eller så, men verkar ju överflödigt då.
Tack!/S

Sigge Frolov Sigge Frolov skrev:
Det var ju rätt fram!
Jag funderade på att "ankra" stolpen i betongen med några inslagna 75mm spik eller så, men verkar ju överflödigt då.
Tack!/S
Ja, det är väl inte helt fel, men lär sitta som berget utan också.

Lycka till!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.