Hei!
Skal prøve å få til en overflate i hagen for en hengekøye. Har ingen trær å feste i, så jeg vil grave ned to stolper/bygningsvirke som heller litt fra hverandre.
Tenker at jeg pakker pukk og støper dem ned med grovbetong.
Hvilken dimensjon på stolpe anbefaler dere, hvilken dybde trenger jeg å få dem ned på, og finnes det en optimal vinkel på dem for at de skal være så stabile som mulig?
Byggmax selger virke som er 120*140 (NTR A). Er det noe som kunne fungere?
Takknemlig for svar!
Med vennlig hilsen, Per
Skal prøve å få til en overflate i hagen for en hengekøye. Har ingen trær å feste i, så jeg vil grave ned to stolper/bygningsvirke som heller litt fra hverandre.
Hvilken dimensjon på stolpe anbefaler dere, hvilken dybde trenger jeg å få dem ned på, og finnes det en optimal vinkel på dem for at de skal være så stabile som mulig?
Byggmax selger virke som er 120*140 (NTR A). Er det noe som kunne fungere?
Takknemlig for svar!
Med vennlig hilsen, Per
Var du sugen på å støpe eller var det hengekøyen du var sugen på? For om det er det siste så finnes det jo hengekøyestativ. 
MariaiÖstergötland skrev:
Hei Per!Per Sandwall skrev:
Hei!
Skal forsøke å få til en flate i hagen for en hengekøye. Har ingen trær å feste i, så jeg vil grave ned to stolper/byggetømmer som lener litt fra hverandre.
Hvilken dimensjon på stolpe anbefaler dere, hvilken dybde trenger jeg å få dem ned på og finnes det en optimal vinkel på dem for at de skal være så stabile som mulig?
Byggmax selger tømmer som er 120*140 (NTR A). Er det noe som kunne fungere?
Takk for svar!
Med vennlig hilsen, Per
Vekker liv i din gamle tråd. Brukte du byggetømmer? Ble det bra? Jeg har nemlig samme tanke.
/Emil
Hei!E emilio_n skrev:
Ja, jeg støpte ned byggtømmer fra Byggmax. Satte dem ned med noen graders helning. Har satt to karabinkroker på hver stolpe for å kunne regulere vinkelen på hengekøyen. Ble bra!

Med vennlig hilsen, Pelle
Hvilket superherlig sted dere ser ut til å ha der! Ser bra ut med hengekøyen. Da skal jeg gjøre det samme. Tenkte nok å ta to stykker 45x145 (eller lignende) og sette på hver sin side øverst mellom stolpene.Per Sandwall skrev:
Takk!E emilio_n skrev:
Det kan du nok avvente litt med. Mine stolper beveger seg knapt, selv ved tyngre lass.
Evaluer først og se.
Med vennlig hilsen, Pelle
Pelle, ser väldigt fint ut! Gammal tråd nu, men undrar två saker:Per Sandwall skrev:
Hur grovt timmer, 150mm?
Hur gjöt du ner, slog du in någon spik för extra fäste eller gjöt direkt?
Vill ju kopiera din lösning!
/Sigge i Lomma
Hej Sigge!Sigge Frolov skrev:
Jag köpte dessa:
https://www.byggmax.se/120x140-bygg...S47nyROFLV90xJWrrzyd-Dw19WcdMd5RoCcscQAvD_BwE
Jag grävde en rejäl grop som jag sedan kunde ställa stolpen i och fixera med några tillfälliga plankor. Gjutningen gjorde jag med grovbetong som jag blandade med lite sten. Tror jag körde på 2-3 säckar per hål.
Nu några år senare är allt fortfarande superstabilt, mkt tack vare djupet på hålen som jag uppskattar till cirka 70-80 cm djupa.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 innlegg
Det var ju rätt fram!Per Sandwall skrev:
Hej Sigge!
Jag köpte dessa:
[lenke]
Jag grävde en rejäl grop som jag sedan kunde ställa stolpen i och fixera med några tillfälliga plankor. Gjutningen gjorde jag med grovbetong som jag blandade med lite sten. Tror jag körde på 2-3 säckar per hål.
Nu några år senare är allt fortfarande superstabilt, mkt tack vare djupet på hålen som jag uppskattar till cirka 70-80 cm djupa.
Jag funderade på att "ankra" stolpen i betongen med några inslagna 75mm spik eller så, men verkar ju överflödigt då.
Tack!/S
Klikk her for å svare