Hei,

Tenkte å ta opp et større trappehull til L-form (rett i dag) og lurer på om man kan løse det med en stolpe i trappens sving for å støtte den avkortede gulvbjelken. Men kan man sette en stolpe på eksisterende plate?... 10cm betongplate med varme i gulvet.

Bare du ikke monterer den på en gulvvarmeslynge så...

ricebridge ricebridge skrev:
ricebridge ricebridge skrev:
Det er jo vannbåren gulvvarme i platen så da får jeg forsøke å lokaliser den slyngen. Dumt spørsmål kanskje, men hva er faren med at stolpen skulle havne på en slynge? Er platen svakere der mener du?

D Dejvan skrev:
Det er jo vannbåren varmegulv i platen så da får jeg forsøke å lokalisere den sløyfen. Dumt spørsmål kanskje, men hva er faren med at stolpen skulle havne på en sløyfe? Er platen svakere der mener du?
Det er jo stor risiko for at stolpen trykker hull på sløyfen, eller at du gjør det ved monteringen.
Holdfastheten er sannsynligvis dårligere der, men det som er verre, er at du får en lokal oppvarming på stolpematerialet akkurat der, og det er sjelden bra.

Kommer helt an på hvor mye last stolpen skal bære. Det er kanskje heller ikke optimalt å ha gulvvarmesløyfer under en bærende stolpe.

Har vanskelig for å tenke meg at det spiller noen større rolle om det går en sløyfe under eller ikke, at belastningen skulle bli så stor av en stolpe som støtter en gulvbjelke at det ødelegger gulvvarmesløyfene føles som en utrolig liten risiko.

• Liker
RoBo
  • Laddar…
Jeg synes det er en fornuftig løsning å plassere en stolpe som støtte for den avkappede bjelken. Jeg er enig i at det er passende å unngå varmeslangene for å unngå unødvendig oppvarming av stolpen. Noe styrkemessig problem er det neppe. Standardbetong med 30 MPa trykkstyrke (drøyt 300 kg/cm2) tåler veldig mye. En 90x90 mm stolpe kan belastes med 24 tonn for å nå betongens grense, hvis nå stolpen og platens underlag tåler det.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.