Jeg har betongplate på mark uten kjeller, 1974. På utsiden under ytterdøren er det en forsenkning i betongen for yttertrappen, der under trappen er ytterveggssyllen helt synlig. Vi har nå i gangen revet opp parkettgulvet samt fjernet de inngydde bjelkene i betongen (gulvet). Plastfolie manglet delvis, og isolasjon lå direkte mot betongen. Anticimex konstaterte fuktskade (kondens) i gulvet i gangen veldig lokalt innenfor ytterdøren på grunn av synlig syll og delvis mangel på plast. Vi oppdaget etter Anticimex var her at taket lekker inn, og det kan vel også være en årsak?!

1. Må man virkelig ha mekanisk ventilert gulv? Resten av huset har samme oppbygde konstruksjon fra 74, og der er det tørt. Plastfolie mangler også i tilstøtende rom mot gangen, og til og med der er det tørt (Anticimex har målt). Jeg hadde tenkt aldringsbestandig plast, lage nytt gulv, (ingen tre i kontakt med betong, kanskje stålbjelker) isolasjon, legge gulvgips/sponplate og deretter klinker. Kommentar?

2. Hvilket rengjøringsmiddel skal jeg velge til betongplaten?
3. Verken indre eller ytre syll er råteskadet eller myk (ikke fuktmålt her), er det da nok å tette syll fra utsiden?
4. Mangler i fasaden, for eksempel i vannlederen bak tegl eller mexisten sa noen at det kunne skyldes. Hvordan finner man ut av dette? Vi har mexisten.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.