Hei,

Jeg har et problem med at trappen min knirker og lager veldig mye lyd. Å snike seg opp når noen sover i 2. etasje er umulig :).

Det er en U-trapp i furu tror jeg, med luft mellom trinnene og ingen bakside.

Jeg har forstått at treet trekker seg sammen om vinteren, og det blir mer glippe mellom trinn og stamme, men kan jeg kile eller på noen måte få trappen til å lage mindre lyd med noen tradisjonelle triks?

Når mine foreldre malte trappen sin fikk de lignende problemer. Løsningen for dem var å fjerne bordet som beskytter så man ikke kan stikke hodet mellom trinnene (de var spikret) og skru dem fast.

ToA skrev:
Når foreldrene mine malte trappen sin fikk de lignende problemer. Løsningen for dem var å ta bort planken som beskytter så man ikke kan stoppe hodet mellom trinnene (de satt spikret) og skru fast dem)
Jeg gjorde omtrent det samme på vår trapp. Har (fra undersiden) skrudd en list mellom trappetrinnet og inntrinnet (med masse skruer og lim). Har også skrudd fast nedre del av inntrinnene mot trappetrinnet.

Trappen er helt stille nå, noe som er en enorm forskjell fra hvordan det var tidligere. Nå gjenstår bare å ordne gulvet i andre etasje så kan man snike videre..

fridde skrev:
Jeg gjorde omtrent det samme på trappen vår. Har (fra undersiden) skrudd en trelist mellom trinnene og opptrinnet (med masse skruer og lim). Har også skrudd fast nedre del av opptrinnene mot trinnet.

Trappen er helt stille nå, noe som er en enorm forskjell mot hvordan det var tidligere. Nå gjenstår det bare å ordne gulvet i overetasjen så kan man snike videre..

Hvis jeg forstod TS riktig så er det snakk om en trapp med åpne trinn - ingen opptrinn.
Problemet i så fall ligger enten i at trinnene glipper i vangene, eller at vangene gnager i sine fester eller i skjøtene.
Steg en er å lokalisere hvilken del som knirker, så kan vi diskutere løsninger.
PU-lim løser dog mange problemer når det sveller opp og herder...

Det stemmer byström,

Hele trappen knirker når man går i den, så den hadde trengt en skikkelig gjennomgang, den er nå litt over 3 år gammel så burde ha satt seg.

Vangene sitter ikke helt mot veggen da den ikke er helt rett, de har måttet sette en dekklist for å skjule sprekken. Men om vangene sitter stabilt og trinnene vipper, kan man altså trykke i PU-lim der trinnene går inn i vangene, eller kan man skru en skrue skrått eller lignende for å låse trinnene i vangene?

Sist redigert:
Jeg ville ikke forsøke å skru, det er lett å mislykkes med det. Det er jo oftest snakk om ytterst små bevegelser som gir knirk, og en godt rettet skrue kan låse tilstrekkelig for å få bort knirkinga, men jeg synes at metoden med PU-lim gir mindre rom for mislykkethet pluss at det løser problemet også på lang sikt, noe skruing sjelden gjør... Synes for øvrig at det er helt sprøtt å ikke lime sammen alt når den monteres, det knirker pokker meg i nesten alle trapper!? Det er jo ikke direkte en innredningsdetalj man trenger å ta ned eller flytte, så hvorfor hellimer man ikke...hmm.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.