Hei!

Jeg har et verksted på 80 kvm og vil utnytte all gulvplassen jeg har. Tanken er å få unna kompressoren min (150 kg) ved å sveise firkantprofiler til konsoller og sette dem på veggen. Veggene er av Leca blokker, så spørsmålet er hva som holder?
Jeg vil ha noe dempende materiale mellom konsollene og veggen. Typ gummi. Men hva kan jeg skru i veggen? Skal jeg rett og slett bruke bolter rett gjennom?
Takknemlig for tanker og ideer!
 
Åsa Lund
Spørsmålet er om veggene tåler rystelsene? Hvor tykk er veggen og hvordan er den murt. Skulle tro du trenger et stativ som går helt ned til gulvet og opp til taket. Er ingen konstruktør så du må dessverre lete videre.
 
Jeg tror også mer på et stativ enn konsoller som henger på veggen.
 
Jeg synes av erfaring at man skal være meget forsiktig med å henge opp kompressorer på vegger eller å plassere dem på takkonstruksjoner. I tillegg til rene styrkebetraktninger pleier vibrasjonene å spre seg på svært uønskede måter. Kompressorer arbeider med frekvenser som gjør at lydbølgene lett samvirker med ulike bygningselementer.
 
Det kanskje går å henge opp den under taket, i takstolene?
Bygge en liten plattform som henges i rundstål kanskje.
Så høyt opp som mulig, så du kan utnytte gulvflaten under.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kanskje går an å henge opp den under taket, i takstolene?
Bygge en liten plattform som henges i rundstål kanskje.
Så høyt opp som mulig så du kan utnytte gulvflaten under.
Heng den i fjærer for lydens skyld.
 
Hei!

Takk for alle svar! Jeg er enig med dere. Det blir til å bygge en lekestue på utsiden til den rakker'n så får den more seg best den vil. Isolere og sette inn en ventil så det kommer ut en liten gnist varme til den.
 
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Åsa Lund
L loosegoose skrev:
Hei!

Takk for alle svar! Jeg er enig med dere. Det blir til å bygge en lekehus på utsiden til den rackaren så får den more seg best den vil. Isolere og sette en ventil så det kommer ut en liten gnist varme til den.
I vårt lager har vi en frostvakt med enkel kupevarmer som holder pluss fem grader. Ventil er ikke noe jeg hadde våget å stole på.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
I vårt lager har vi en frostvakt med enkel kupévarmer som holder pluss fem grader. Ventil er ingenting jeg hadde våget å stole på
Den skal klare noen minus, men det er jo utmerket om det er pluss. Mest redd for at kondensvannet skal fryse.
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
I vårt förråd har vi en frostvakt med enkel kupevarmer som holder pluss fem grader. Ventil er ikke noe jeg hadde våget å stole på
Man må ta hensyn til at kompressorer dels suger i seg en del luft og at de trenger kjøling med luft. Liten hundehus med frostvakt for kompressor utendørs er ikke helt trivielt å løse.
 
Åsa Lund
mattiasp mattiasp skrev:
Man må ta hensyn til at kompressorer dels suger inn en del luft og at de trenger kjøling med luft. Liten hundehytte med frostvakt for kompressor utendørs er ikke helt trivielt å løse.
Ikke slik jeg mente. Mente at ventilen i veggen virket litt liten for å holde det frostfritt i rommet.
 
L loosegoose skrev:
Hei!

Takk for alle svar! Jeg er enig med dere. Det blir til å bygge en lekestue på utsiden til den rakker'n så får den more seg best den vil. Isolere og sette inn en ventil så det kommer ut en liten gnist varme til den.
Som noen skrev, sett inn en frostvakt.
Sørg for at det blir lett å tømme kondensvannet.
Stilig med et kompressorhus utenfor :-)
 
  • Liker
loosegoose
  • Laddar…
La hyllens ytre del henge i himlingen. Gummiputer på kompressorens føtter i stedet for hele hyllen gummiopphengt. Kompressor på hylle i garasje, festet til taket med kjetting. Verktøy og rengjøringsmidler er plassert under hyllen.
 
  • Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
G Glad_Amatör2 skrev:
Låt hyllans yttre del hänga i undertaket. Gummitassar på kompressorns fötter istället för hela hyllan gummiupphängd.[bilde]
Din ser ut att vara en 50-literstank, med en vikt på ca 70kg.

Med tanke på att TS skriver att kompressorn väger 150kg så lär det vara en kompressor med ca 200liters tank, tex
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=50&category=52
eller
https://verktygsboden.se/kolvkompressorer/kompressor-75-hk-180-l
Så behövs kraftigare doningar än ditt.
 
G Glad_Amatör2 skrev:
La hyllas ytre del henge i undertaket. Gummiføtter på kompressorens føtter i stedet for hele hylla gummiopphengt.[bilde]
Det var ingen dum idé. Men blir mer og mer overbevist om å holde klumpen på bakken. Vil ikke få noen overraskelse fra oven. :)


Demmpa Demmpa skrev:
Din ser ut til å være en 50-liters tank, med en vekt på ca. 70 kg.

Med tanke på at TS skriver at kompressoren veier 150 kg så må det være en kompressor med ca. 200-liters tank, f.eks.
[lenke]
eller
[lenke]
Så trengs kraftigere doninger enn ditt.
Sant! 180 liter er den på. :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.