Hei!

Har søkt i en time nå med google etter stillaser som man bruker når man murer skorsteiner.

Det jeg er ute etter er et stillas av aluminium som man bygger rundt skorsteinen som er justerbar avhengig av skorsteinens størrelse og takets helning.

Eksisterer slike stillaser eller må man ta og sveise en selv?

//Wubbler

Kontakt en stillasjonsfirma som bygger en for deg.

peternicklas
Jeg laget en egen stige i 2*4 som jeg la over mønet som en V. Deretter fortsatte jeg å bygge opp en stige rundt dette. Det tok et par timer å bygge, og det fungerte bra.

Jeg har faktisk tenkt på det, men det føles som om det kommer til å bli en dyr affære sammenlignet med (om det nå finnes) ferdige stillas eller en hjemmelaget sveisejobb.

Det må vel finnes et firma som lager stillas for skorsteinsmuring?

peternicklas skrev:
Jeg laget en egen stilling i 2*4 som jeg la over mønet som en V. Deretter fortsatte jeg med å bygge opp en stilling rundt dette. Tok et par timer å bygge og fungerte bra.
Det er slik jeg pleier å gjøre, men de har en tendens til å bli ustabile og ganske farlige egentlig da de bygges raskt og enkelt... En ferdig stilling av aluminium som man bare bærer opp og skrur fast hadde vært en drøm.

//Wubbler

Wubbler skrev:
Jeg har faktisk tenkt på det men det føles som at det kommer til å bli en kostbar affære sammenlignet med (om det nu finnes) ferdige stillaser eller en hjemme sveiset.

Det må vel finnes noen firmaer som lager stillaser for skorsteinsmuring?
For en sånn der engangsjobb så blir det med stor sikkerhet billigere å hyre inn et stillasfirma enn å gå og bestille et spesialtilpasset stillas som passer akkurat ditt tak/skorstein.

vojma skrev:
For et sånt der engangsjobb så blir det med stor sikkerhet billigere å ta inn et stillasfirma enn å gå og bestille en spesialtilpasset stillas som passer akkurat ditt tak/skorstein.
Jo det hadde vært sant om det ikke var så at jeg jobber som murer. Tanken med dette stillaset er at jeg skal kunne bruke det ved 90% av alle skorsteinsjobber og ikke bruke halvdårlige stillas som man spikrer sammen på 30 minutter så man kan begynne å jobbe.

Jeg har sett rundt her på byggahus og de trestillasene som bygges ser kjempebra ut men de har ofte tatt en hel dag å bygge, og den tiden har man ikke om det skal bli lønnsomt. Har vært på steder hvor stillaset vi bygger har bestått av en trall som er stablet opp på teglstein som ligger direkte på taket etter at man har skjøvet opp noen takstein og sikret med en planke med to skruer. Det er ikke så morsomt men tiden for noe bedre finnes ikke når man vil komme i gang.

Det er derfor jeg er ute etter en ordentlig aluminiumstillas. Jeg vil kunne jobbe sikkert og gjøre en god jobb for kundene mine som betaler meg.

Har aldri sett noen bruke et aluminiumstillas til det uten man må bygge en av tre selv. Skorsteinene varierer jo mye i størrelse og ulike takvinkler så tror det er umulig for ferdige aluminiumstillas å fungere. Jeg jobber som blikkenslager har vært på bygg der de har hatt stillasbyggere der og bygget stillas men likevel måttet bygge trestillas rundt skorsteinen.

Har sjekket rundt mer og kommet frem til at det får bli å sveise en selv rett og slett.

//Wubbler

MaZtoR skrev:
Er du ikke redd for å importere så finnes det her: [lenke]
Har sendt en forespørsel om pris til et firma som heter Euro towers LTD. Får se hva de svarer. Er prisen bra og frakten billig så blir det nok en slik.

Takk MaZtoR. Hadde faktisk ikke tenkt på import.

//Wubbler

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.