Du kan jo sette neste nett og trykke fast krampene før pussen har blitt hard.

n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Nei, jeg tenker at man gjør et lag om dagen typ?

Men det er kanskje lurt, netting innerst, puss opp til alt kommer i nivå med resten, og deretter mer netting. Ingen risiko for at ny puss begynner å sprekke hvis man spikrer den fast?

I dag er det fuktig ute. Naboens pussede kjelleretasje er et prakteksempel på hvorfor man skal grunne skikkelig, man ser hvert eneste blokk tydelig!
Nettingens oppgave er å motvirke sprekker, ikke holde mørtelen på veggen, det er grunningsmørtelens oppgave. Det virker som det finnes en overdreven tro på pussnetting nå til dags.....
Legg like mye krutt på å få mørtelen til å feste på veggen, en løsere mørtel hefter mye bedre enn en stivere...

At man ser blokkene skyldes at mørtelen suger fordi blokken er hardere enn fugene, personlig pleier jeg å mure leca/cementblokk med en sterkere mørtel enn en vanlig b0-3 mm for å unngå å få fuger som suger.

Grunningsmørtelens konsistens skal være som suppe og ikke grøt som folk har fått for seg, og at folk tror at rødgrunn er noe spesielt er bare på grunn av fargen.
En grunningsmørtel skal være så fet at man får bobler i den når man stopper blanderen, og det skal gå som vanlig mørtel i starten minst 5 minutter for å få en homogen blanding og så tilsetter man mer vann og fortsetter og blander det minst 20 minutter til.
Jeg pleier selv å blande grunningsmørtel av den mørtel som man skal bruke til å pusse med, men blander i mer portland sement slik at blandingsforholdet blir 1:1 til 1:1.5 bindemiddel/sand, grunningen skal være klissete og sterk for å bite i skikkelig og etterlate en grov taggete overflate for pussmørtelen å hefte i.

All form for utjevning av ujevnheter skal ikke glattes eller jevnes ut, men skal trekkes av slik at overflaten blir grov for at mørtelen som legges på i neste runde skal bite i.

Mange slurver med rengjøring av veggene (hvis man har hugget av gammel puss), men jeg bruker for det meste høytrykksspyler og rotojet for å få av eller bort alle løse partikler og så blir veggen skikkelig vannet også.

• Liker
GunillaBarbro og 2 andre
  • Laddar…
R Roger Hermansson skrev:
Nettets oppgave er å motvirke sprekker, ikke holde mørtelen på veggen, det er grunningsmørtelens oppgave.
Det virker som det finnes en overdreven tro på pussnett nå for tiden.....
Legg like mye innsats i å få mørtelen til å feste i veggen, en løsere mørtel hefter mye bedre enn en stivere...

At man ser blokkene skyldes at mørtelen suger fordi blokken er hardere enn fugen, personlig pleier jeg å mure leca-/ sementblokker med en sterkere mørtel enn en vanlig b0-3 mm for å unngå fuger som suger.

Grunningsmørtelens konsistens skal være som suppe og ikke grøt som folk har fått for seg, og at folk tror at rødgrunn er noe spesielt er bare på grunn av fargen.
En grunningsmørtel skal være så fet at man får bobler i den når man stopper blanderen, og det skal gå som vanlig mørtel i begynnelsen minst 5 minutter for å få en homogen blanding i nan man tilsetter mer vann og fortsetter å blande det i hvert fall 20 minutter til
Jeg pleier selv å blande grunningsmørtel av den mørtelen som man skal bruke til å pusse med, men blander i mer portlandsement så blandingsforholdet blir 1:1 til 1:1.5 bindemiddel / sand, grunningen skal være klissete og sterk for å bite skikkelig og etterlate en grov taggete overflate for pussmørtelen å hefte i.

All form for utfylling av ujevnheter får ikke glattes til, men skal dras av slik at overflaten blir grov for at mørtelen som påføres i neste omgang skal bite i.

Mange slurver med rengjøring av veggene (om man har hogget av gammel puss) men jeg bruker for det meste høytrykkspyler og rotojet for å få av/bort alle løse partikler og deretter blir veggen grundig vannet også.
Et spørsmål her: kunne man tenke seg at man kan feste nettet med sparkel? La det halvherde, typ bare for å få det opp på veggen. Så pusse oppå det.
Jeg tenker meg her at jeg skal bredsparkle med betongsparkel A46-type/Finja Laga vegg i mitt tilfelle, men vil likevel bruke nett for å stive opp veggen og holde sammen mindre sprekker.
Eller er det noe problem med dette?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.