Eller for å tydeliggjøre spørsmålet.

Vi har murt igjen en gammel garasjeport med leca, og er i gang med å pusse det hele.

Har knapt rørt puss før, så nå prøver vi å lære oss så mye som mulig fra det kjære Internett.


Jeg lurer på om det rett og slett går an å feste armeringen med stiftepistol.
Forstår jo at det ikke vil sitte like godt som med grovere festemidler.
Men trengs det?
Om alt blir perfekt så gjetter jeg at det er pussen som holder fast nettet og ikke omvendt, når det først har tørket.


Jeg er ikke veldig interessert i å kjøpe en stor pakke med spesialfester for 2,5 kvm vegg.
Og vet heller ikke hvor man finner rustfrie klammer i de vanlige butikkene.
 
Nettet er jo ikke gratis heller og selges som oftest i 25 kvadratsruller. Festekramper er ikke dyre og en eske rekker langt.
Dog skal ikke nettet helt inn til blokkene så det er derfor de spesialpluggene med den hvite kroken finnes. Nettet skal være så langt ut det går i utstokkningslaget.
Men det er ikke hele verden om man drar det inn hele veien hvis man gjør det hjemme.
Det hadde hengt igjen uten nett også men på leca skal man alltid ha nett ellers kan man få pene sprekker i linje med fugen på blokkene.

Et tips er å grunne før dere setter nettet så det er ordentlig med vedheft over hele uten å misse punkter.
 
  • Liker
MarieoFlisa
  • Laddar…
L Lerstenstegel skrev:
...
Et tips er å grunne før dere setter nettet så det er ordentlig med vedheft over hele uten å miste punkter.
Bra tip, vurderer lignende prosjekt. Hva skal man grunne med?
 
Rødgrunn.
 
Så varmgalvanisert = galvat?
Ha, man lærer noe hver dag. Da har jeg krampor hjemme som rekker og blir over :p

Rødgrunn er planen, og så nettet utenpå det.
Om man ikke spikrer urimelig tett så burde det ligge luftig nok på de fleste steder.

Dette føles som det mest spennende arbeidsmomentet jeg har gitt meg ut på hittil. Jeg både gruer meg og gleder meg til det!
 
  • Liker
Keviin
  • Laddar…
Jeg spikret fast nettet med sånne der krampor fra Biltema. Som du sier så kommer jo ikke nettet til å legge seg inntil muren om man ikke spikrer veldig tett.


Rent teknisk er ikke varmforsinking det samme som galvanisering - Det er to forskjellige måter å påføre et lag sink på metallet. Men sluttresultatet er omtrent det samme...
 
Jeg har skutt fast pussnett med rustfrie kramper med min trykkluftdrevne klammerpistol. Smidig når man jobber alene. Den ene hånden holder og strekker nettet mens den andre kan skyte det fast. Men ovennevnte kramler fungerer selvfølgelig også.
 
-RB- -RB- skrev:
Jeg har skutt fast pussnett med rustfrie klammer med min trykkluftsdrevne klammerpistol. Smidig når man jobber alene. Den ene hånden holder og strekker nettet og den andre kan skyte det fast. Men ovennevnte kramper fungerer selvfølgelig også.
Gjetter på at du hadde litt grovere klammer enn Rapid 140 i det tilfellet :p

Kanskje blir det noe mellomting for meg, hefter det på plass til det slutter å bråke, så spikre.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Gjetter på at du hadde litt grovere klammer enn Rapid 140 i det tilfellet :p
Ja, jeg tror at de er ca. 40 mm lange.
 
L Lerstenstegel skrev:
Nettet skal være så langt ut det går i utstockningslagert.
Det der var forresten en bra påpekning.
Vi har en liten morsom vinkel i et hjørne hvor vi antagelig vil måtte legge ca 3 lag.

Burde vi prøve å vente med å feste nettet der, til siste laget?
 
Hvor mye regner du som et lag?
Men hvis man skal pusse en veldig grov vegg, så grunner man først og så slår ut hulrom før man kan pusse hele.
 
Rundt 10-15 mm ?

Tror pussen på det tykkeste stedet vil bli drøye 5 cm
 
Så tykt kommer du ikke til å kunne legge i ett strøk. Men det gjør jo ingenting om det er flere lag nett, heller, så enklest er vel å netting alt og der man trenger å bygge på mer puss setter man litt mer nett.
 
Nei, jeg tenker at man gjør et lag om dagen typ?

Men det er kanskje fornuftig, netting innerst, puss opp til alt kommer i nivå med resten, og så mer netting. Ingen risiko for at ny puss begynner å sprekke hvis man spikrer i det?

I dag er det fuktig ute. Naboens pussa kjellerplan er et prakteksempel på hvorfor man skal grunne bra, man ser hvert eneste blokk tydelig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.