Medlem
· Stockholms Län
· 706 innlegg
Eller for å tydeliggjøre spørsmålet.
Vi har murt igjen en gammel garasjeport med leca, og er i gang med å pusse det hele.
Har knapt rørt puss før, så nå prøver vi å lære oss så mye som mulig fra det kjære Internett.
Jeg lurer på om det rett og slett går an å feste armeringen med stiftepistol.
Forstår jo at det ikke vil sitte like godt som med grovere festemidler.
Men trengs det?
Om alt blir perfekt så gjetter jeg at det er pussen som holder fast nettet og ikke omvendt, når det først har tørket.
Jeg er ikke veldig interessert i å kjøpe en stor pakke med spesialfester for 2,5 kvm vegg.
Og vet heller ikke hvor man finner rustfrie klammer i de vanlige butikkene.
Vi har murt igjen en gammel garasjeport med leca, og er i gang med å pusse det hele.
Har knapt rørt puss før, så nå prøver vi å lære oss så mye som mulig fra det kjære Internett.
Jeg lurer på om det rett og slett går an å feste armeringen med stiftepistol.
Forstår jo at det ikke vil sitte like godt som med grovere festemidler.
Men trengs det?
Om alt blir perfekt så gjetter jeg at det er pussen som holder fast nettet og ikke omvendt, når det først har tørket.
Jeg er ikke veldig interessert i å kjøpe en stor pakke med spesialfester for 2,5 kvm vegg.
Og vet heller ikke hvor man finner rustfrie klammer i de vanlige butikkene.
Stiftepistol går ikke men kjøp litt galvaniserte klammer. https://www.bauhaus.se/krampa-nts-3...MI38e85v6Q7AIVD6WyCh3_kAbYEAQYBiABEgI5e_D_BwE
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
Nettet er jo ikke gratis heller og selges som oftest i 25 kvadratsruller. Festekramper er ikke dyre og en eske rekker langt.
Dog skal ikke nettet helt inn til blokkene så det er derfor de spesialpluggene med den hvite kroken finnes. Nettet skal være så langt ut det går i utstokkningslaget.
Men det er ikke hele verden om man drar det inn hele veien hvis man gjør det hjemme.
Det hadde hengt igjen uten nett også men på leca skal man alltid ha nett ellers kan man få pene sprekker i linje med fugen på blokkene.
Et tips er å grunne før dere setter nettet så det er ordentlig med vedheft over hele uten å misse punkter.
Dog skal ikke nettet helt inn til blokkene så det er derfor de spesialpluggene med den hvite kroken finnes. Nettet skal være så langt ut det går i utstokkningslaget.
Men det er ikke hele verden om man drar det inn hele veien hvis man gjør det hjemme.
Det hadde hengt igjen uten nett også men på leca skal man alltid ha nett ellers kan man få pene sprekker i linje med fugen på blokkene.
Et tips er å grunne før dere setter nettet så det er ordentlig med vedheft over hele uten å misse punkter.
Medlem
· Sverige
· 5 688 innlegg
Medlem
· Stockholms Län
· 706 innlegg
Så varmgalvanisert = galvat?
Ha, man lærer noe hver dag. Da har jeg krampor hjemme som rekker og blir over
Rødgrunn er planen, og så nettet utenpå det.
Om man ikke spikrer urimelig tett så burde det ligge luftig nok på de fleste steder.
Dette føles som det mest spennende arbeidsmomentet jeg har gitt meg ut på hittil. Jeg både gruer meg og gleder meg til det!
Ha, man lærer noe hver dag. Da har jeg krampor hjemme som rekker og blir over
Rødgrunn er planen, og så nettet utenpå det.
Om man ikke spikrer urimelig tett så burde det ligge luftig nok på de fleste steder.
Dette føles som det mest spennende arbeidsmomentet jeg har gitt meg ut på hittil. Jeg både gruer meg og gleder meg til det!
Jeg spikret fast nettet med sånne der krampor fra Biltema. Som du sier så kommer jo ikke nettet til å legge seg inntil muren om man ikke spikrer veldig tett.
Rent teknisk er ikke varmforsinking det samme som galvanisering - Det er to forskjellige måter å påføre et lag sink på metallet. Men sluttresultatet er omtrent det samme...
Rent teknisk er ikke varmforsinking det samme som galvanisering - Det er to forskjellige måter å påføre et lag sink på metallet. Men sluttresultatet er omtrent det samme...
Jeg har skutt fast pussnett med rustfrie kramper med min trykkluftdrevne klammerpistol. Smidig når man jobber alene. Den ene hånden holder og strekker nettet mens den andre kan skyte det fast. Men ovennevnte kramler fungerer selvfølgelig også.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 innlegg
Gjetter på at du hadde litt grovere klammer enn Rapid 140 i det tilfellet-RB- skrev:
Kanskje blir det noe mellomting for meg, hefter det på plass til det slutter å bråke, så spikre.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 innlegg
Bygningsvaktmester
· Malmö
· 256 innlegg
Hvor mye regner du som et lag?
Men hvis man skal pusse en veldig grov vegg, så grunner man først og så slår ut hulrom før man kan pusse hele.
Men hvis man skal pusse en veldig grov vegg, så grunner man først og så slår ut hulrom før man kan pusse hele.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 innlegg
Rundt 10-15 mm ?
Tror pussen på det tykkeste stedet vil bli drøye 5 cm
Tror pussen på det tykkeste stedet vil bli drøye 5 cm
Så tykt kommer du ikke til å kunne legge i ett strøk. Men det gjør jo ingenting om det er flere lag nett, heller, så enklest er vel å netting alt og der man trenger å bygge på mer puss setter man litt mer nett.
Medlem
· Stockholms Län
· 706 innlegg
Nei, jeg tenker at man gjør et lag om dagen typ?
Men det er kanskje fornuftig, netting innerst, puss opp til alt kommer i nivå med resten, og så mer netting. Ingen risiko for at ny puss begynner å sprekke hvis man spikrer i det?
I dag er det fuktig ute. Naboens pussa kjellerplan er et prakteksempel på hvorfor man skal grunne bra, man ser hvert eneste blokk tydelig!
Men det er kanskje fornuftig, netting innerst, puss opp til alt kommer i nivå med resten, og så mer netting. Ingen risiko for at ny puss begynner å sprekke hvis man spikrer i det?
I dag er det fuktig ute. Naboens pussa kjellerplan er et prakteksempel på hvorfor man skal grunne bra, man ser hvert eneste blokk tydelig!
