4.901 lest ·
23 svar
5k lest
23 svar
Sterkeste innfestingen i bjelkelag
Jeg har ikke helt løst hvordan skjøten kommer til å se ut. Grunnbestillingen som kommer uke 2 i byggingen inneholder nok med ankarskruer og (vanlige) 2x60x200 hullplater for å klare alle "stående" skjøter. Nå er jeg altfor mye amatør (ingeniør, men "feil type" ...) til å forstå om det er nok eller om jeg trenger en bedre løsning. Bærebjelkene blir jo å regne som kontinuerlige ved at de ligger over tre opplegg og blir skrulimmet så det er muligens sånn at jeg ikke trenger å bekymre meg.J JF. skrev:
/Göran
Jeg tror det er nok, men jeg er amatør også. Hva har du valgt for tykkelse på terrassebordene? Jeg valgte 34mm for å være på den sikre siden for å motvirke svikt.Sharky58 skrev:
Jeg har ikke helt løst hvordan skjøten kommer til å se ut. Grunnbestillingen som kommer uke 2 i byggeprosjektet inneholder nok med ankarskruer og (vanlige) 2x60x200 hullplater for å klare alle "stående" skjøter. Nå er jeg veldig mye amatør (ingeniør, men "feil type"...) for å forstå om det er nok eller om jeg trenger en bedre løsning. Bjelkene vil jo regnes som kontinuerlige ved at de ligger over tre opplegg og blir skrulimt, så det er kanskje slik at jeg ikke trenger å bekymre meg.
/Göran
34x145 ubehandlet kjerntrall (det er egentlig ikke "mitt" bygge - jeg fungerer som konstruktør for min datter og svigersønn og kommer til å lede arbeidet på stedet).J JF. skrev:
Slik ser trall-leggingen ut:

Glassrekkverk rundt med hvite 110x110 limtresøyler med gjennomgående hull for kabel til innfelte lamper i hver søyle. Hvittmalt skjørt rundt. Og en 2,4 meter bred halvt innfelt trapp ned til en nedre terrasse som ligger 2,3 meter under den store terrassen.
/Göran
Det kommer til å bli fint det der! Valgte faktisk bort kjernefuru i siste sekund og tok trykkimpregnert terrassebord i stedet pga. levetiden. Lykke til med byggingenSharky58 skrev:
34x145 ubehandlet kjernebord (det er egentlig ikke "mitt" bygge - jeg er konstruktør for min datter og svigersønn og kommer til å lede arbeidet på stedet).
Så ser bordleggingen ut:
[bilde]
Glassrekkverk rundt med hvite 110x110 limtredrager med gjennomgående hull for kabel til innfelte lamper i hver stolpe. Hvittmalt skjørt rundt. Og en 2.4 meter bred halvt innfelt trapp ned til en nedre terrasse som ligger 2.3 meter under den store terrassen.
/Göran
Jeg har alltid valgt å bruke doble regler til mine stolper og ved skjøting av bærbjelken plassert skjøtene midt på samme konstruksjon.
Raskt, lettere å arbeide med enn bare tykke stolper, og det blir bra!

Raskt, lettere å arbeide med enn bare tykke stolper, og det blir bra!
Flott! Men jeg har doble 45x220 så kan ikke gjøre som på bildet helt. Men takk for innspillet.slacker skrev:
Jeg har tre meter høye stolper så for å klare snølast og elefanter valgte jeg 90x90 limtre på fremre rader stolper. Dessuten ligger skjøten for gulvlektene over en bjelke og da vil jeg ha 45 + 45mm opplagring i skjøten. I min konstruksjon så er bjelkene nærmest huset enkle 45ere med samme løsning som du har. Jeg har søyleavstand 1600 av praktiske årsaker, dvs målene stemte bra og jeg kan holde samme mål for alle rader og for begge verandaene (nedre verandaens bakkant henger i samme stolper som øvre verandaen.slacker skrev:
/Göran
Klikk her for å svare