For å lage den sterkeste innfestingen mellom bjelken og den stående stolpen, hvordan gjør man da? La stolpen gå forbi bjelken og feste med vognsbult? La bjelken hvile oppå stolpen og feste med en form for beslag?
Bjelken består av doble 45mm

Det kommer an på hva stolpen har for funksjon og last.

• Liker
JF.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det kommer an på hva stolpen har for funksjon og last.
Funksjonen er å holde opp bærelinjen til terrassen. Lasten vet jeg ikke, men det er en normal terrasse.

I så fall er det best å plassere stolpen under bjelken og bruke skjøtejern på sidene som du fester med gjennomgående bolt både i stolpe og bjelke.

• Liker
JF. og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
I så fall er det best å plassere stolpen under bærbjelken og bruke skjøtejern på sidene som du fester med gjennomgående bolt både i stolpe og bærbjelke.
Er det slik du mener?

• En håndtegnet skisse med en rektangulær form nederst og en mindre firkantet overdel, muligens en byggeplan.
Ja, men det bør nok være to bolter i stolpen for å gjøre det skikkelig stabilt.

• Liker
JF.
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, fast det bør nok være to bolter i stolpen for å gjøre det riktig stabilt.
En gjennom stolpen og en gjennom bjelken da. Dug en hullplate med dimensjon 175x40mm?

Finnes det virkelig plass for gjennomgående bolt i en hullplate? Overskriften for tråden er jo "sterkeste innfestingen". Jeg tenker på det som vanligvis kalles skjøtejern som minner om plintjern.

• Liker
Lorpar og 1 annen
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Finnes det virkelig plass for gjennomgående bolt i en hullplate? Overskriften for tråden er jo "sterkeste innfestingen". Jeg tenker på det som pleier å kalles skjøtejern som ligner på sokkeljern.
Den heter hullplate spesial med to hull for M10 bolt. Skal sjekke om jeg kan finne de du mener

• Liker
JF.
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Bauhaus har også lignende. F.eks.: [lenke]

/Göran

P.S Trenger du å skjøte bjelkene, eller er de lange nok i hele altanens bredde uten skjøting?
Den kommer til å bli 9,6M bred, så jeg vil være nødt til å skjøte.

Jeg sitter med 13.6m i min konstruksjon som har byggestart neste uke. Samme løsning (som Justus vet...). Limtredrager 90x90 med doble 45x195x5400 bærbjelker som legges overlappende og skjøtes på oppleggene på dragerne. Har ikke løst innfestingen helt selv over skjøten....

/Göran

• Liker
JF.
  • Laddar…
Her er min oppregling og bærlineplassering:

Byggetegning med oppregling og plassering av bærbjelker. Viser detaljerte mål og materialspesifikasjoner for konstruksjonen.

• Liker
JF.
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jeg sitter med 13.6m i min konstruksjon som har byggestart neste uke. Samme løsning (som Justus vet...). Limtrestolper 90x90 med doble 45x195x5400 bjelker som legges overlappende og skjøtes på oppleggene på stolpene. Har ikke løst innfestingen helt selv over skjøten....

/Göran
Kommer til å ha doble 45x220 så legger de overlappende som du sier. Du mener hvordan du skal få til beslagene over skjøten? For det blir kanskje ikke helt optimalt. Kjøpte du beslagene som du linket fra bauhaus?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.