Hei!
Ny på forumet, kanskje man skal presentere seg litt: Jeg heter Niklas. Min samboer og jeg ønsker å flytte ut av vår to-roms på 64 kvm til noe større på landet. Heldigvis har jeg en tomt ca. en mil utenfor Uppsala. Leiligheten er akkurat nå full av huskataloger, og vi har funnet noen favoritter (typ A-hus Edsviken, Willa Nordics Kardborren), men skisserer også litt selv. Har lurket litt her, og fulgt diskusjonene med stor interesse, og nå tenkte jeg komme med et helt eget spørsmål.
For å komme til saken: Vurderer å bygge steinhus (eg. lettbetong), men det virker ikke så vanlig. Har f.eks. ikke lykkes å finne noen steinhusprodusent som har kataloghus, uten det virker alltid å handle om arkitekttegnet, hvilket lukter dyrt for oss med normale inntekter... Spørsmålet er hvorfor steinhus er uvanlige, de synes jo å ha mange gode egenskaper. Ja, jeg har lest Lettbetongboka, men den er kanskje ikke helt objektiv... Håper at ekspertisen her kan forklare de viktigste forskjellene mellom tre og sten. Fordeler og ulemper? Økonomi? Jeg er normalt hendig (og gjerrig som tusan
), kan jeg gjøre mer selv med det ene eller andre materialet? For oss er miljøaspektet viktig, hvem vinner der?
Mange spørsmål, håper på å få noen svar.
Edit: Staving og presiseringer
Ny på forumet, kanskje man skal presentere seg litt: Jeg heter Niklas. Min samboer og jeg ønsker å flytte ut av vår to-roms på 64 kvm til noe større på landet. Heldigvis har jeg en tomt ca. en mil utenfor Uppsala. Leiligheten er akkurat nå full av huskataloger, og vi har funnet noen favoritter (typ A-hus Edsviken, Willa Nordics Kardborren), men skisserer også litt selv. Har lurket litt her, og fulgt diskusjonene med stor interesse, og nå tenkte jeg komme med et helt eget spørsmål.
For å komme til saken: Vurderer å bygge steinhus (eg. lettbetong), men det virker ikke så vanlig. Har f.eks. ikke lykkes å finne noen steinhusprodusent som har kataloghus, uten det virker alltid å handle om arkitekttegnet, hvilket lukter dyrt for oss med normale inntekter... Spørsmålet er hvorfor steinhus er uvanlige, de synes jo å ha mange gode egenskaper. Ja, jeg har lest Lettbetongboka, men den er kanskje ikke helt objektiv... Håper at ekspertisen her kan forklare de viktigste forskjellene mellom tre og sten. Fordeler og ulemper? Økonomi? Jeg er normalt hendig (og gjerrig som tusan
Mange spørsmål, håper på å få noen svar.
Edit: Staving og presiseringer
Oops! her kommer en til i rekken!, vi har lett etter trehusleverandør i et par måneder, men måtte vente vreeeeelddig lenge på tilbud, så i mellomtiden har vi også blitt veldig interessert i lettbetongens fordeler!, virker som de steinhusleverandører man ser her på nettet mest bygger i Skåne! Örementhus f.eks. virker jo flott, men bygger bare sør for Växjö.
Er det noen som har vært i kontakt med steinhusleverandør i Mellom-Sverige?
Har et par tilbud på vårt eget tegnede hus i tre, er det noen som har en anelse om hva forskjellen kunne vært i stein!
nå er vi flere som håper på deres svar!!!
Er det noen som har vært i kontakt med steinhusleverandør i Mellom-Sverige?
Har et par tilbud på vårt eget tegnede hus i tre, er det noen som har en anelse om hva forskjellen kunne vært i stein!
nå er vi flere som håper på deres svar!!!
Vet ikke om dere blir klokere av dette men...
Tre er et levende materiale. Selv når man har slått noen 4" spiker rett gjennom de stakkars plankene. Med noen sager, borrmaskiner etc kan jeg gjøre hva jeg vil med tre. Trenger jeg å bytte ut en planke på fasaden kan jeg gjøre det.
Hvor mange er det som kan pusse sitt eget hus (og være fornøyd med resultatet)? Vel, vi er flere som kan vedlikeholde trehus...
Mer arbeid med tre? Hvis jeg bor her til jeg dør, trenger jeg i verste fall å male om 8 ganger. Håndterbart.
Men viktigst av alt - smaken er som baken. Jeg kan sette pris på et velholdt steinhus, men for meg er det tre som gjelder.
Tre er et levende materiale. Selv når man har slått noen 4" spiker rett gjennom de stakkars plankene. Med noen sager, borrmaskiner etc kan jeg gjøre hva jeg vil med tre. Trenger jeg å bytte ut en planke på fasaden kan jeg gjøre det.
Hvor mange er det som kan pusse sitt eget hus (og være fornøyd med resultatet)? Vel, vi er flere som kan vedlikeholde trehus...
Mer arbeid med tre? Hvis jeg bor her til jeg dør, trenger jeg i verste fall å male om 8 ganger. Håndterbart.
Men viktigst av alt - smaken er som baken. Jeg kan sette pris på et velholdt steinhus, men for meg er det tre som gjelder.
Hei!
Vi bygger et steinhus i egen regi fordi det akkurat som dere sier ikke finnes særlig mange aktører på steinhusmarkedet
Dessuten er de veldig dyre!!! Vi var i kontakt med Örementhus og man var jo nærmest i ferd med å svime av da vi fikk et priseksempel på et hus vi kunne tenke oss.
Fra begynnelsen var det meningen at vi skulle kjøpe et trehus med pusset fasade fra et helt vanlig husfirma. Ettersom vi bor nettopp i Skåne i et kulturbeskyttet område så må vi ha pusset eller tegl fasade. Nåvel, etter diskusjoner med far og svigerfar som har vært i byggebransjen i typ 40 år så ble vi direkte saget ned fordi disse herrene definitivt ikke anbefaler å pusse en trestamme. Man skal ikke blande levende og døde materialer... Så i stedet har vi nå fått skaffe alle kontakter selv og på den måten få ned kostnaden for et steinhus vi har tegnet selv.
Fordelene med steinhuset er da selvfølgelig malingen ;D men også den fryktelige fuktigheten i Skåne som gjør at alt mugner og råtner... Dessuten er det blant det eneste materialet som er allergivennlig, som ikke kan mugne og som gir en energieffektivitet fordi det lagrer varme på en fordelaktig måte. Siden vi elsker gamle steinhus som har stått på samme sted i hundrevis av år gjør jo at vi liker det enda mer. Forhåpentligvis står også vårt hus der om sånne ca. 200 år ;D
Vi bygger et steinhus i egen regi fordi det akkurat som dere sier ikke finnes særlig mange aktører på steinhusmarkedet
Fra begynnelsen var det meningen at vi skulle kjøpe et trehus med pusset fasade fra et helt vanlig husfirma. Ettersom vi bor nettopp i Skåne i et kulturbeskyttet område så må vi ha pusset eller tegl fasade. Nåvel, etter diskusjoner med far og svigerfar som har vært i byggebransjen i typ 40 år så ble vi direkte saget ned fordi disse herrene definitivt ikke anbefaler å pusse en trestamme. Man skal ikke blande levende og døde materialer... Så i stedet har vi nå fått skaffe alle kontakter selv og på den måten få ned kostnaden for et steinhus vi har tegnet selv.
Fordelene med steinhuset er da selvfølgelig malingen ;D men også den fryktelige fuktigheten i Skåne som gjør at alt mugner og råtner... Dessuten er det blant det eneste materialet som er allergivennlig, som ikke kan mugne og som gir en energieffektivitet fordi det lagrer varme på en fordelaktig måte. Siden vi elsker gamle steinhus som har stått på samme sted i hundrevis av år gjør jo at vi liker det enda mer. Forhåpentligvis står også vårt hus der om sånne ca. 200 år ;D
Vi lener mot å bygge steinhus og har sett oss rundt en del. Det finnes to typer steinhus, dels ekte steinhus med selvisolerende vegger, dvs lettbetongblokker på ca 30-45 cm veggtykkelse (avhenger av hvor man bor). Dels en variant med tynnere stein og isolasjon, den sistnevnte fjerner mange av steinhusets fordeler.
Et steinhus kan aldri brenne, bli muggent, fuktskadet, utsatt for skadedyr eller andre ubehagelige ting. Dessuten lagrer det varme slik at det blir varmere om vinteren og kjøligere om sommeren.
Selve materialet er billig, vi har fått et tilbud på 120 000 for stein til et 2-planshus på 280 kvm.
Så hvorfor bygges det så få steinhus? Jeg tror det er byggetradisjon som har utviklet seg fra lokale materialer. I Skåne bygger dere vel en del steinhus, men over i Småland har tre vært et mer lettarbeidet materiale og vi har fått en trehustradisjon.
I Finland bygger man mye steinhus, dessuten ofte som selvbyggeprosjekter.
Nøkkelferdig blir et steinhus ca 20-30% dyrere enn et trehus, tallet øker med høyden på huset. Kan man mure selv blir kostnaden en brøkdel, siden det ikke er steinen som koster. En av leverandørene vi har diskutert med mener at tre uerfarne personer og en liten kran kan mure et 2-plans steinhus på 14 dager. Vi regner med tre måneder ;D
Vi har spesielt sett på Ytong og Celcon, hvorav sistnevnte virker billigst, og har litt mer interessante finesser i sine systemer.
Bygger vi et steinhus så kommer vi ikke til å bestille det gjennom en arkitekt/husfirma. Derimot kommer vi til å ta hjelp av en arkitekt for å beregne huset og korrigere eventuelle tekniske problemer i våre tegninger. Det billigste er å bestille materialet direkte fra fabrikkene.
Nå finnes det fine lettbetongsystemer som inneholder både bjelkelag og selvbærende takstoler. På den måten slipper man å blande tre og stein, med tanke på at steinen alltid er fuktig så vil man før eller siden få råteskader selv om man fuktbeskytter bjelkelaget.
De eneste ulempene vi har funnet er vekten. Vi tenkte å bygge tomannsbolig med et byggeareal på ca 150 kvm+terrasser. Løsningen blir antagelig en kjelleretasje, noe vi uansett har vurdert. Med steinhus blir det en veldig liten merkostnad.
Foruten de nevnte fordelene, så er inneklimaet en av de viktigste faktorene for oss. Med riktig type varmesystem kan man få et veldig energieffektivt hus. Det vi i vårt nåværende hus betaler per måned for varme og varmtvann, kommer vi til å betale per år hvis kalkylene holder.
Vi liker heller ikke tanken på å bo i en "plastboble" omringet av glassfiber, steinull og andre tvilsomme materialer. ;D
Den store fordelen: Et steinhus er STILLE...
Ingen lyder fra mellomgulvet, ingen ekko av fottrinn, ingen varmepumpe som høres gjennom halve huset. Det er mulig å få et steinhus helt stille.
Et steinhus kan aldri brenne, bli muggent, fuktskadet, utsatt for skadedyr eller andre ubehagelige ting. Dessuten lagrer det varme slik at det blir varmere om vinteren og kjøligere om sommeren.
Selve materialet er billig, vi har fått et tilbud på 120 000 for stein til et 2-planshus på 280 kvm.
Så hvorfor bygges det så få steinhus? Jeg tror det er byggetradisjon som har utviklet seg fra lokale materialer. I Skåne bygger dere vel en del steinhus, men over i Småland har tre vært et mer lettarbeidet materiale og vi har fått en trehustradisjon.
I Finland bygger man mye steinhus, dessuten ofte som selvbyggeprosjekter.
Nøkkelferdig blir et steinhus ca 20-30% dyrere enn et trehus, tallet øker med høyden på huset. Kan man mure selv blir kostnaden en brøkdel, siden det ikke er steinen som koster. En av leverandørene vi har diskutert med mener at tre uerfarne personer og en liten kran kan mure et 2-plans steinhus på 14 dager. Vi regner med tre måneder ;D
Vi har spesielt sett på Ytong og Celcon, hvorav sistnevnte virker billigst, og har litt mer interessante finesser i sine systemer.
Bygger vi et steinhus så kommer vi ikke til å bestille det gjennom en arkitekt/husfirma. Derimot kommer vi til å ta hjelp av en arkitekt for å beregne huset og korrigere eventuelle tekniske problemer i våre tegninger. Det billigste er å bestille materialet direkte fra fabrikkene.
Nå finnes det fine lettbetongsystemer som inneholder både bjelkelag og selvbærende takstoler. På den måten slipper man å blande tre og stein, med tanke på at steinen alltid er fuktig så vil man før eller siden få råteskader selv om man fuktbeskytter bjelkelaget.
De eneste ulempene vi har funnet er vekten. Vi tenkte å bygge tomannsbolig med et byggeareal på ca 150 kvm+terrasser. Løsningen blir antagelig en kjelleretasje, noe vi uansett har vurdert. Med steinhus blir det en veldig liten merkostnad.
Foruten de nevnte fordelene, så er inneklimaet en av de viktigste faktorene for oss. Med riktig type varmesystem kan man få et veldig energieffektivt hus. Det vi i vårt nåværende hus betaler per måned for varme og varmtvann, kommer vi til å betale per år hvis kalkylene holder.
Vi liker heller ikke tanken på å bo i en "plastboble" omringet av glassfiber, steinull og andre tvilsomme materialer. ;D
Den store fordelen: Et steinhus er STILLE...
Ingen lyder fra mellomgulvet, ingen ekko av fottrinn, ingen varmepumpe som høres gjennom halve huset. Det er mulig å få et steinhus helt stille.
Takker og bukker for fine og informative svar!
Blir bare mer interessert i stein, og vil gjerne ha ytterligere info... Tips om bedrifter, flere tre/stein-argumenter, fornuftige nettadresser, mer av alt! ;D
Jureit: Det må vel finnes en grunn til at forsikringsselskapene har lavere premie for steinhus, men bryr seg blankt om betongmøbler...
Edit: alle bokstaver skal være med, og i riktig rekkefølge...
Blir bare mer interessert i stein, og vil gjerne ha ytterligere info... Tips om bedrifter, flere tre/stein-argumenter, fornuftige nettadresser, mer av alt! ;D
Jureit: Det må vel finnes en grunn til at forsikringsselskapene har lavere premie for steinhus, men bryr seg blankt om betongmøbler...
Edit: alle bokstaver skal være med, og i riktig rekkefølge...
Selv om vi bygger trehus (eller snarere tre, luft og gips) så kan jeg se sjarmen med for eksempel Siporex som materiale, men det er ikke alle som har luksusen å bygge et hus som er 20-30% dyrere.
I vårt villaområde blir vel 4 av kanskje 30 hus Siporex.
Jämerä har noen kule modeller dog:
http://www.jamera.fi/talomallit/valikko.htm
I vårt villaområde blir vel 4 av kanskje 30 hus Siporex.
Jämerä har noen kule modeller dog:
http://www.jamera.fi/talomallit/valikko.htm
Mange nevner at steinhus er dyrere. Da er mitt enkle oppfølgingsspørsmål hvorfor? Om materialet er rimelig billig, burde man da ikke kunne spare på innleid arbeidskraft og mure selv? Jeg har, til tross for tommelens plassering mellom ring- og langefinger, murt og pusset et fyringsrom til en korntørker, og det står fortsatt...
Fru Lind skriver at vekten er et problem. Jeg innser at stein veier en del, men det burde vel bare gjøre huset stødigere, eller? Handler det om etasjeskiller som ikke klarer å bære seg selv, eller synker huset ned i bakken av sin egen vekt (jeg har planer om å bygge på leirjord...)? Jeg forstår heller ikke hvordan en kjeller kan løse vektproblemet. Forklar gjerne.
Når det gjelder "branneriet" (bra uttrykk!) har jeg egentlig heller ingen anelse. Min teori er at et steinhus ikke brenner opp (ned?) på samme måte som et i tre, altså bør en brann ha betydelig vanskeligere for å spre seg videre til andre rom, etasjer eller nærliggende hus. Selvfølgelig er det ikke nyttig å være inne i et overtent hus, uavhengig av om selve konstruksjonen brenner eller ikke; men mange branner starter jo når ingen er hjemme, og i de fleste andre tilfeller så rekker innbyggerne heldigvis ut i tide.
Fru Lind skriver at vekten er et problem. Jeg innser at stein veier en del, men det burde vel bare gjøre huset stødigere, eller? Handler det om etasjeskiller som ikke klarer å bære seg selv, eller synker huset ned i bakken av sin egen vekt (jeg har planer om å bygge på leirjord...)? Jeg forstår heller ikke hvordan en kjeller kan løse vektproblemet. Forklar gjerne.
Når det gjelder "branneriet" (bra uttrykk!) har jeg egentlig heller ingen anelse. Min teori er at et steinhus ikke brenner opp (ned?) på samme måte som et i tre, altså bør en brann ha betydelig vanskeligere for å spre seg videre til andre rom, etasjer eller nærliggende hus. Selvfølgelig er det ikke nyttig å være inne i et overtent hus, uavhengig av om selve konstruksjonen brenner eller ikke; men mange branner starter jo når ingen er hjemme, og i de fleste andre tilfeller så rekker innbyggerne heldigvis ut i tide.
Ang "brinneriet": Brann og fuktskader er de to hovedfaktorene til at steinhus er billigere å forsikre, ifølge vårt forsikringsselskap.
Bygger man et steinhus med innervegger i tre, så vil huset bli utbrent ved en brann. Bygger man et ordentlig steinhus med innervegger i stein så er det bare innredningen som kan brenne.
Å rekke å komme seg ut av huset er like vanskelig uavhengig av materialet i huset, men rekker man å komme seg ut så har man i et steinhus mer enn skorsteinen igjen. Knapt engang den med en moderne skorstein...
En gjetning er dog at det tar lengre tid for ilden å få feste og det burde øke mulighetene for å komme seg ut av huset. Jeg forutsetter at alle bruker røykvarslere. ;D
Ang kostnader: Et steinhus blir betydelig billigere enn et trehus om man klarer å mure det selv. Det skal påpekes at lettbetongblokker og lecablokker er to helt forskjellige ting. Rent teknisk limes lettbetongblokkene, ikke mures.
Er man uvant med å mure så oppstår problemet med konsistensen på mørtelen. Enten tar det for lang tid å tørke, tørker for raskt eller blir ustabilt. Mørteloverflaten blir tykkere og en uerfaren murer opplever det som vanskelig å få det ut i jevne lag.
Fordelen med limet er at det er ferdigblandet, strykes forholdsvis tynt og blir mer lettarbeidet for den uerfarne.
Er man normalt hendig og sta så er det ingen problem. Jeg har selv ikke murt lettbetongblokker, men jeg har murt både leca-grunnmurer og tegl.
Ang vekten: Med risiko for å være overtydelig. ;D Et 2-etasjes steinhus blir tyngre enn tilsvarende trehus. Det interessante er marktrykket. Et steinhus får ikke samme type setninger som et trehus, fordi steinen ikke beveger seg i motsetning til treet. Sette seg et trehus noe så merkes det ikke, får man setninger i et steinhus så har man problemer, og de kan bli vanskelige å utbedre. Så det vi streber etter er å ha så lavt marktrykk per kvm at grunnen orker å bære. Et steinhus på søyler synker som en stein ;D
Jo lengre ned i grunnen vi kommer desto mer trykktålig blir grunnen fordi den bærer opp leiren over seg. Den har så å si allerede satt seg for et høyere trykk.
Vi har tomt med hardt pakket leire, der det normalt ikke er noen problemer å få et mindre (170 kvm) 1 1/2-etasjes trehus til å flyte med plate på mark. Nå kommer vi til å bygge et større hus, 250-280 kvm.
Vi fant to alternative løsninger. Enten pæle hvilket koster ca 50-70 000 med 10 meters pæler og en pæle per 10 kvm bunnflate.
Fordi leire er tungt så veier den mer enn huskonstruksjonen. Ved å grave ut for kjeller så fjerner man mer vekt leire enn man setter dit vekt hus.
I praksis så øker marktrykket bare med "vekt hus"-"vekt leire", hvilket med "riktige" grunnforhold kan bli en plusseøkning. Dessuten blir husgrunnen mer stabil av at sidetrykket stabiliserer huset.
Kostnaden for platen er den samme uavhengig av om vi bygger kjeller eller ikke. Forutsatt at vi murer selv så er den økte kostnaden for stein, markisolasjon og mellombjelkelag marginalt høyere enn kostnaden for pæling. Dessuten øker vi arealet med 50%.
Hvor vektgrensene går for å bli tvunget til å pæle et steinhus kan en grunnlegger bedre svare på.
Bygger man et steinhus med innervegger i tre, så vil huset bli utbrent ved en brann. Bygger man et ordentlig steinhus med innervegger i stein så er det bare innredningen som kan brenne.
Å rekke å komme seg ut av huset er like vanskelig uavhengig av materialet i huset, men rekker man å komme seg ut så har man i et steinhus mer enn skorsteinen igjen. Knapt engang den med en moderne skorstein...
En gjetning er dog at det tar lengre tid for ilden å få feste og det burde øke mulighetene for å komme seg ut av huset. Jeg forutsetter at alle bruker røykvarslere. ;D
Ang kostnader: Et steinhus blir betydelig billigere enn et trehus om man klarer å mure det selv. Det skal påpekes at lettbetongblokker og lecablokker er to helt forskjellige ting. Rent teknisk limes lettbetongblokkene, ikke mures.
Er man uvant med å mure så oppstår problemet med konsistensen på mørtelen. Enten tar det for lang tid å tørke, tørker for raskt eller blir ustabilt. Mørteloverflaten blir tykkere og en uerfaren murer opplever det som vanskelig å få det ut i jevne lag.
Fordelen med limet er at det er ferdigblandet, strykes forholdsvis tynt og blir mer lettarbeidet for den uerfarne.
Er man normalt hendig og sta så er det ingen problem. Jeg har selv ikke murt lettbetongblokker, men jeg har murt både leca-grunnmurer og tegl.
Ang vekten: Med risiko for å være overtydelig. ;D Et 2-etasjes steinhus blir tyngre enn tilsvarende trehus. Det interessante er marktrykket. Et steinhus får ikke samme type setninger som et trehus, fordi steinen ikke beveger seg i motsetning til treet. Sette seg et trehus noe så merkes det ikke, får man setninger i et steinhus så har man problemer, og de kan bli vanskelige å utbedre. Så det vi streber etter er å ha så lavt marktrykk per kvm at grunnen orker å bære. Et steinhus på søyler synker som en stein ;D
Jo lengre ned i grunnen vi kommer desto mer trykktålig blir grunnen fordi den bærer opp leiren over seg. Den har så å si allerede satt seg for et høyere trykk.
Vi har tomt med hardt pakket leire, der det normalt ikke er noen problemer å få et mindre (170 kvm) 1 1/2-etasjes trehus til å flyte med plate på mark. Nå kommer vi til å bygge et større hus, 250-280 kvm.
Vi fant to alternative løsninger. Enten pæle hvilket koster ca 50-70 000 med 10 meters pæler og en pæle per 10 kvm bunnflate.
Fordi leire er tungt så veier den mer enn huskonstruksjonen. Ved å grave ut for kjeller så fjerner man mer vekt leire enn man setter dit vekt hus.
I praksis så øker marktrykket bare med "vekt hus"-"vekt leire", hvilket med "riktige" grunnforhold kan bli en plusseøkning. Dessuten blir husgrunnen mer stabil av at sidetrykket stabiliserer huset.
Kostnaden for platen er den samme uavhengig av om vi bygger kjeller eller ikke. Forutsatt at vi murer selv så er den økte kostnaden for stein, markisolasjon og mellombjelkelag marginalt høyere enn kostnaden for pæling. Dessuten øker vi arealet med 50%.
Hvor vektgrensene går for å bli tvunget til å pæle et steinhus kan en grunnlegger bedre svare på.
Dette er en interessant diskusjon! Noen synspunkter og spørsmål:
Betong er miljøskadelig og å lime sammen huset høres heller ikke særlig miljøvennlig ut.
Fru Lind skriver at stein alltid er fuktig, og at selv om man fuktsperrer vil man før eller senere få fuktskader i trebjelker. I så fall får man vel også fuktskader = mugg i tapet, møbler, skapinnredning, parkettgulv, osv.?
Stein magasinerer både varme og kulde? Så huset blir varmere om høsten og kjøligere om våren. Om vinteren har nok sommervarmen tatt slutt. Et trehus går derimot raskt å varme opp, så en solrik vinterdag kan det bli veldig varmt inne.
Selv om ekte stein magasinerer varme, lurer jeg på om leca/lettbetong o.l. gjør det?
Og nok ekkoer vel fottrinn og varmepumper like mye i et steinhus som i et trehus (forutsatt at det er isolasjon i innerveggene, og det har man jo
)? Det er vel spørsmål om hvor mye myke materialer (som kan absorbere lyden), man har i innredningen og hvor store åpne flater man har?
Takk for en god forklaring angående det med vekten!
Betong er miljøskadelig og å lime sammen huset høres heller ikke særlig miljøvennlig ut.
Fru Lind skriver at stein alltid er fuktig, og at selv om man fuktsperrer vil man før eller senere få fuktskader i trebjelker. I så fall får man vel også fuktskader = mugg i tapet, møbler, skapinnredning, parkettgulv, osv.?
Stein magasinerer både varme og kulde? Så huset blir varmere om høsten og kjøligere om våren. Om vinteren har nok sommervarmen tatt slutt. Et trehus går derimot raskt å varme opp, så en solrik vinterdag kan det bli veldig varmt inne.
Selv om ekte stein magasinerer varme, lurer jeg på om leca/lettbetong o.l. gjør det?
Og nok ekkoer vel fottrinn og varmepumper like mye i et steinhus som i et trehus (forutsatt at det er isolasjon i innerveggene, og det har man jo
Takk for en god forklaring angående det med vekten!
Det finnes nok ingen grunn til å mase, jeg tror ikke at det var noen som ikke forstod første gang.jureit skrev:Nå begynner jeg å føle meg masete. Nå skal jeg prøve å være tyyyydelig.
Man er mange ganger død lenge før det engang finnes en åpen ild og definitivt før ilden har fått noe feste.
...
Men å velge steinhus fordi man føler seg litt engstelig for branner er et dåååårlig motiv, og nå mener jeg fra synsvinkelen at man er redd for å omkomme.
..
Nok om dette. Har alle forstått nå?
/Magisteren
De fleste forstår sikkert at det er røyken (røkgassene) og ikke ilden som er farlig for folk, så vi er helt enige om det.
Derimot hevder jeg at brannsikkerhetsargumentet holder, først og fremst når det gjelder det materielle, men til en viss grad også for de som bor der. En vegg i stein begynner ikke å brenne. Punkt. Altså har en brann mindre sjanse til å spre seg, noe som gjør steinhuset bedre fra den synsvinkelen. Men jeg ville aldri drømme om å droppe røykskaperen bare fordi jeg bor i et betonghus...
Så finnes det naturligvis mye annet enn brannsikkerheten å fundere på i et hus, og ingen lar vel kun dette bestemme hvor man skal bo. Da ville nok husene se veldig annerledes ut, og Jonas Bohlin ville få et helt nytt marked...