Vi skal bygge en liten steinkiste til en brygge som oftest står på land, men ved høyvann en gang i måneden vil den bli delvis vannet. Steinkisten bygges langsmed østkysten nord for Gävle. Vi planlegger å bruke ferske furustokker til steinkisten. Selvfølgelig vil den krympe noe med tiden - men vil det bli problematisk? Rundt bryggen bygger vi et skjørt mot isen av impregnert trevirke. Skal vi dymlinge eller feste med jern og skruer? Kom med gode råd!
Backa1973 skrev:
Vi skal bygge en liten steinkiste til en brygge som oftest står på land men ved høyvann noen ganger i måneden vil den bli delvis vassdruknet. Steinkisten bygges langsmed østkysten nord for Gävle. Vi tenker å bruke ferske furustokker til steinkisten. Gittvis vil den krympe noe med tiden - men vil det bli problematisk? Rundt bryggen bygger vi en skjørt mot isen av impregnert virke. Skal vi dyble eller feste med jern og skruer? Kom med gode råd!
Synd at du ikke har fått noen svar. Jeg er i litt samme situasjon. Har du bygd noen steinkiste og hvordan håndterte den isen?Backa1973 skrev:
Vi skal bygge en liten steinkiste til en brygge som oftest står på land men ved høyvann noen ganger i måneden vil den bli delvis vassdruknet. Steinkisten bygges langsmed østkysten nord for Gävle. Vi tenker å bruke ferske furustokker til steinkisten. Gittvis vil den krympe noe med tiden - men vil det bli problematisk? Rundt bryggen bygger vi en skjørt mot isen av impregnert virke. Skal vi dyble eller feste med jern og skruer? Kom med gode råd!
Hei,
I går bestilte jeg en gravemaskinfører som kommer hit og legger ut steiner til en slags steinpir. Ingen steinkiste altså. Jeg kommer til å legge en nå ubrukte landgang oppå, men ta den bort til vinteren. Piren vil stikke ut ca. 2,5 m fra strandlinjen i viken, ca. 1 m bred. Det blir en liten innhuk innenfor piren hvor båten vil ligge ganske usynlig for tyver. Om du tar kontakt, kan jeg sende et bilde når det er ferdig.
Min løsning vil koste ca. 20 000 kr. En steinkiste ville kostet minst det dobbelte. Jeg kunne absolutt ikke ha laget en steinkiste selv.
I går bestilte jeg en gravemaskinfører som kommer hit og legger ut steiner til en slags steinpir. Ingen steinkiste altså. Jeg kommer til å legge en nå ubrukte landgang oppå, men ta den bort til vinteren. Piren vil stikke ut ca. 2,5 m fra strandlinjen i viken, ca. 1 m bred. Det blir en liten innhuk innenfor piren hvor båten vil ligge ganske usynlig for tyver. Om du tar kontakt, kan jeg sende et bilde når det er ferdig.
Min løsning vil koste ca. 20 000 kr. En steinkiste ville kostet minst det dobbelte. Jeg kunne absolutt ikke ha laget en steinkiste selv.
Det kommer ligge skikkelige steinblokker i bunnen, deretter store nok steiner som ikke isen kan få tak på.
N NilsAgaton skrev:Hei,
I går bestilte jeg en gravemaskinfører hit for å legge ut steiner til en slags steinmolo. Ingen steinkiste altså. Jeg kommer til å legge en nå ubrukt landgang oppå, men ta den bort til vinteren. Moloen vil stikke ut ca. 2,5 m fra strandlinjen i bukta, ca. 1 m bred. Det blir en liten inntrekning innenfor moloen der båten vil ligge ganske usynlig for tyver. Om du gir beskjed så kan jeg sende et bilde når det er klart.
Min løsning vil koste ca. 20 000 kr. En steinkiste hadde kostet minst det dobbelte. Jeg kunne absolutt ikke ha laget en steinkiste selv.
Høres bra ut! Vi har lagt en spang og ytterst har vi satt en betongbrønn, ca 160x40 cm, som fundament. Denne har vi fått ned i bunnen ca 10 cm og deretter fylt med stein og lagt spangen på. Blir interessant å se om isen klarer å flytte den. Jeg vurderer å fylle opp med enklere steinkister i tilknytning til pålene som ligger innenfor brønnen men likevel ganske utsatt for is. Det er i min verden litt uklart hvor store steinkister trenger å være for at isen ikke skal få grep om disse. Men det avhenger jo selvfølgelig av hvor streng vinteren er. Skal bli interessant å se om spangen står i 2-3 måneder eller 20-30 år. Det føles som at det blir det ene eller det andre.
Klikk her for å svare